Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Knas på eMacens cd-läsare

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Det har blivit knas på skolans eMac. CD-läsaren åker ut och in hela tiden. Trycker du på "Mata ut/in knappen" på tangentbordet så åker cd-släden in men sen kommer den ut ingen efter bara några sekunder. Den stannar inte ens inne när man har matat in en CD utan då åker den också ut efter några sekunder.

Detta är säkert inte ett vanligt problem men vet någon vad som skulle kunna vara fel och om man lätt kan fixa det. Förmodligen har väl någon förstört den... och man måste säkert lämna in den för reparation?!

CD or DVD disc constantly ejects at startup

1. Try cleaning the disc. If it is dirty or scratched, it may not mount.
2. Try a known good disc.
3. Disconnect all peripheral devices, especially the mouse in cases where the disc is constantly ejecting. This symptom may be an indication of a failed mouse giving a signal that the mouse is stuck in the down position. Try a known good mouse.
4. Boot from Apple Hardware Test (hold down the “C” key at startup) or boot from the system install CD (use Startup Manager, hold down the Option key at startup).
5. Perform a clean install with the CD that came with the computer.
6. Replace the optical drive cable.
7. Replace the optical drive.
8. Replace the down converter.
9. Replace the logic board.

Optical drive tray won’t accept a CD or DVD

1. Check for obstructions on the optical drive door.
2. Replace the optical drive cable.
3. Replace the optical drive.
4. Replace the down converter.
5. Replace the logic board.

Jag gissar på mus eller tangentbordsglapp...

Ursprungligen av whoami:

Jag gissar på mus eller tangentbordsglapp...

jo det gör jag också faktiskt, när jag tänker efter så är höljet på sladden till musen avskavt på ett ställe.

men det konstiga är att den inte vill behålla cd skivorna som man matar in... utan den fortsätter åka ut och in.. jobbigt

Koppla loss musen och tangentbordet för att se vad som händer.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 14:08

9. Replace the logic board.

Nej tack

Håller med whoami, testa med ett annat tangetbord och mus. Kolla med så inte nödöppningsknappen hängt sig.

1
Bevaka tråden