Se Upp Med Diskwarrior

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-05-18 17:45

Jaha Idag lyckades DW rensa hela partitionen pΠallt utom en ynka ljudfil.
Ingen varning fick man heller. VŒgar men šverhuvud taget anvŠnda programmet?

Suckar TJ

• Medlem
  • 2004-05-18 17:50

Man ska ju inte använda det i onödan. Mig har det räddat.

• Oregistrerad
  • 2004-05-18 18:09

mysko, diskwarrior skall inte göra ngt med hd:n förren man uttryckligen har sagt det och bett den ersätta det gamla med det nya. Det finns t.o.m en liten knapp där man kan förhandsvisa vad den kommer att göra om man ber den ersätta (alltså hur den 'fixade' hd:n ser ut efteråt).
Du har inte använt en ruggigt gammal version eller är hd:n riktigt förstörd hårdvarumässigt?

Det där låter väldigt underligt. Vad för version på systemet och vilken version av DiskWarrior?

Har inte råkat ur för något sådant. använt Diskwarrior på tusentals diskar.

• Medlem
  • 2004-05-19 00:32
Ursprungligen av pizzabudet:

Det där låter väldigt underligt. Vad för version på systemet och vilken version av DiskWarrior?

Har inte råkat ur för något sådant. använt Diskwarrior på tusentals diskar.

Fantastiskt! Varje dag i tre år... minst.

Hur som helst så har jag faktiskt varit med om att DiskWarrior misslyckades med att återskapa stora delar av en disk, men det är ändå det bästa programmet som finns tillgängligt och den disken var rejält trasig. Om man sitter i skiten, så är chansen stor att DiskWarrior lyckas fixa till det.

Ursprungligen av stfm:

Hur som helst så har jag faktiskt varit med om att DiskWarrior misslyckades med att återskapa stora delar av en disk, men det är ändå det bästa programmet som finns tillgängligt och den disken var rejält trasig. Om man sitter i skiten, så är chansen stor att DiskWarrior lyckas fixa till det.

Är disken fysiskt trasigt så funkar inte en mjukvarufix. Så det är ju ganska enkelt.

Version 2 var strulig med vissa maskiner. Därför är jag nyfiken med vilket OS och version av diskwarrior. Att köra en äldre version av DW på en nyare maskin är rent ut av korkat.

• Medlem
  • 2004-05-19 02:33

Är disken fysiskt trasigt så funkar inte en mjukvarufix. Så det är ju ganska enkelt.

Version 2 var strulig med vissa maskiner. Därför är jag nyfiken med vilket OS och version av diskwarrior. Att köra en äldre version av DW på en nyare maskin är rent ut av korkat.

Nej, men den lyckades åtminstone återskapa runt hälften (disken var i princip död, men jag lyckades rädda en hel del. Det var länge sedan i OS 8, tror jag. DiskWarrior är i alla fall värt sin vikt i guld. I dagsläget 1200:-

Vet du hur det är med diskar som har journal påslaget, är de mer krashbenägna och svårare att reparera? Det som fick mig att nyligen punga upp för DW var att en journalförd disk krashade och blev totalt raderad när jag försökte reparera den med en kompis Drive10. Livsfarligt program verkar det som.

Ursprungligen av stfm:

Nej, men den lyckades åtminstone återskapa runt hälften (disken var i princip död, men jag lyckades rädda en hel del. Det var länge sedan i OS 8, tror jag. DiskWarrior är i alla fall värt sin vikt i guld. I dagsläget 1200:-

Vet du hur det är med diskar som har journal påslaget, är de mer krashbenägna och svårare att reparera? Det som fick mig att nyligen punga upp för DW var att en journalförd disk krashade och blev totalt raderad när jag försökte reparera den med en kompis Drive10. Livsfarligt program verkar det som.

Drive 10 rör jag inte ens med tång, det är nog den största bluffen av alla.

Som det ser ut nu så har jag inte åkt på fler kraschade diskar med journalföringen på än utan. Fast 10.3 har varit ute för kort tid ännu för att se klara mönster, jag har inte märkt av det ivarjefall.

Drive 10 rör jag inte ens med tång, det är nog den största bluffen av alla.

Som det ser ut nu så har jag inte åkt på fler kraschade diskar med journalföringen på än utan. Fast 10.3 har varit ute för kort tid ännu för att se klara mönster, jag har inte märkt av det ivarjefall.

Drive 10 har räddat mig vid minst tre tillfällen, då jag inte haft DiskWarrior och andra verktyg gått bet.

• Oregistrerad
  • 2004-05-19 11:04

Jag anvŠnde senaste versionen av osx & DW 3.02
Dessutom NŠr Disk warrior var fŠrdig syntes ingen av partitionerna OS 9.

Att förhandgranska har funnits ända sen version 1.0 av DW.

Förhandsgranskade du och kollade att det såg rätt ut?

Låter otroligt udnerligt! Jag använder Diskwarrior som mitt primära räddningsverktyg och jag har tappat Räkningen på hur många gånger jag har varit en räddande ängel. Programmet har aldrig förstört någonting bara reparerat.

Varför körde du det från början?
Skulle tro att disken är skadad rejält fysiskt.

• Medlem
  • 2004-05-19 17:36

Efter många år och massor av problem med mirakel program som DW, Norton och liknande har jag kommit fram till den bästa lösningen:
Kör back-up av användarmappen regelbundet - vi kan säga en gång i veckan (DVD-RW är ganska billiga nu, så man kan ha 4 kopior/månad) och sedan när disken strular - kör man diskverktyg och raderar eländet och installerar ett färsk system och lägger allt snyggt tillbaka.
Det är det bästa alternativet.
Vid normal användning av normala program kan det inträffa två ggr om året.

Om man inte håller på och betatestar alla möjliga shareware och dyl och skulle behöva köra en ominstallation en gång om dagen

• Medlem
  • 2004-05-19 21:03

Får ej ens DW att funka

Sen jag bytte till en iBook g4 1Ghz 14" så kan jag inte boota upp i DW. Ej ens med 3.0.2. Skärmen bara låser sig så kommer det upp en "starta om datorn" info på flera språk. Våtts Rång? Finns det några andra, säkrare program att fixa probem med? Vad gör Cocktail t ex som inte man kan göra inifrån operativet?
/Fredrik

• Oregistrerad
  • 2004-05-27 10:10
Ursprungligen av malen:

Kör back-up av användarmappen regelbundet - vi kan säga en gång i veckan (DVD-RW är ganska billiga nu, så man kan ha 4 kopior/månad) och sedan när disken strular - kör man diskverktyg och raderar eländet och installerar ett färsk system och lägger allt snyggt tillbaka.

Låter safe
Dags att skaffa dvd brännare alltså!
thnx Tj

• Medlem
  • 2004-05-27 11:05
Ursprungligen av Tobias J:

Låter safe
Dags att skaffa dvd brännare alltså!
thnx Tj

Japp.
Kostar lika mycket eller t o m mindre än DiskWarrior men ger bättre och först och främst säkrare resultat.
Inget slår ett färsk system.

Ursprungligen av malen:

Efter många år och massor av problem med mirakel program som DW, Norton och liknande har jag kommit fram till den bästa lösningen:
Vid normal användning av normala program kan det inträffa två ggr om året.

Om man inte håller på och betatestar alla möjliga shareware och dyl och skulle behöva köra en ominstallation en gång om dagen

Jag håller INTE med. Snarare backup OCH DiskWarrior. Disk Warrior är ett bra program. Inget snack om saken. Att det sen inte alltid finns en garanti för att det alltid ska fixa allting till 100% är en annan sak. Därför backup. Det ska man alltid ha.
Låter som om det var vajsing på Tobias J's hårddisk i vilket fall. Frågan är vad som hade hänt om du kollade disken med OS X's Skivverktyg?

Jag behöver inte installera om 2 gånger om året och jag använder min dator onormalt och har massor med onormala program som jag kör regelbundet. Dessutom låter jag DiskWarrior kolla igenom hårddiskarna nån gång varannan månad.

Det finns en anledning till att det ryktas om att Apple tänker bygga in ett ordentligare stöd (typ DiskWarrior) för underhåll av hårddiskarnas "file system" i nästa version av OS X. Det är ett vanligt problem att det blir fel på detta och det medföljande verktyget "Skivverktyg" och Unix-programmet "fsck" är inte bra nog!

• Oregistrerad
  • 2004-05-27 10:04

Skulle tro att disken är skadad rejält fysiskt.[/QUOTE]

Den ena partitionen funkade klockrent i OSX men inte i Os 9

Den trasiga syntes i Norton och i gamla DW men inget av programmen kunde göra något.
Då den första partiotionen fungerade i OSX antar jag att det inte handlar om ett fysiskt fel.

Nu kör jag driven som vanligt ( endast en partition) inga problem ännu.

Ursprungligen av Tobias J:

Skulle tro att disken är skadad rejält fysiskt.

Den ena partitionen funkade klockrent i OSX men inte i Os 9

Den trasiga syntes i Norton och i gamla DW men inget av programmen kunde göra något.
Då den första partiotionen fungerade i OSX antar jag att det inte handlar om ett fysiskt fel.

Nu kör jag driven som vanligt ( endast en partition) inga problem ännu.[/QUOTE]

Den låter skadad. Kör backup och formatera samt kör disktester på den. Den kommer rasa snart.

1
Bevaka tråden