Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook skärm "suddig"?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar hur skärmen text egentligen ser ut på era iBook skärmar?

Min förra iBook G3 kändes skarpare än den jag har nu. Jag undrar om det beror på fonten eller om det är nåt strul. Det verkar inte vara enskilda pixlar tror jag iaf, utan en allmänt suddighet, speciellt på bokstäver som ex "å" där cirkeln över å ibland flyter ihop till en suddig lort och ibland syns en tydlig ring.

Finns det något prog som man kan använda för att testa skärmen?

T

  • Medlem
  • 2004-05-13 23:01

Det är antialiasing av skärmtypsnitt. Gå in i inställningarna för allmänt, och testa att ändra till något annat. Du måste logga ut, för att inställningarna ska börja gälla i alla program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-13 23:16

Ibland kan man få skärmen att visa grafik och text betydligt skarpare om man kalibrerar dem ordentligt. Sök t ex efter ett program som heter SuperCal på www.versiontracker.com och kör det programmet så kommer du säkert uppleva en förbättring.

  • Medlem
  • 2004-06-07 04:57
Ursprungligen av hekr:

Ibland kan man få skärmen att visa grafik och text betydligt skarpare om man kalibrerar dem ordentligt. Sök t ex efter ett program som heter SuperCal på www.versiontracker.com och kör det programmet så kommer du säkert uppleva en förbättring.

Tack för tipset!
Har precis som trådsskaparen stört mig på den suddiga skärmen i Apples datorer (i mitt fall en ny PowerBook 12") men efter att ha gjort lite inställningar i SuperCal har jag fått skärmen att få (nästan) lika bra kontrast som jag är van vid vid mina stationära PC med TFT-skärmar.
Apple borde nästan skicka med det där programmet med alla nya datorer så skulle de nog slippa få så mycket klagomål.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-23 14:36

Typsnittsutjämning

Det är den här j-a MacOS X som man inte kan få bort typsnittsutjämningen på!!!! Helt sjukt. Jag använder fortfarande MacOS 9.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-23 14:41
Ursprungligen av vni:

Det är den här j-a MacOS X som man inte kan få bort typsnittsutjämningen på!!!! Helt sjukt. Jag använder fortfarande MacOS 9.

Sätt den på "lätt" och avstäng på fonter mindre än 12 så är det inget problem…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-24 17:52
Ursprungligen av Pär:

Sätt den på "lätt" och avstäng på fonter mindre än 12 så är det inget problem…

Ok! Jag använder mig av Geneva 9, vilket är det minsta typnittet som fungerar på Mac (& PC?) och denna låter sig definitivt inte typsnittsutjämnas. Då blir det bara gröt på skärmen. Om detta fungarar på MacOS X, även som systemtypsnitt, lämnar MacOS 9 med omedelbar verkan!!!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-20 01:11
Ursprungligen av Pär:

Sätt den på "lätt" och avstäng på fonter mindre än 12 så är det inget problem…

Nej, funkar inte. bara gyttja av allt. har 10.3, kan inte få bort eller ändra skiten

Ah...

hittade det i i utseende och typsnittsutjämning. Nu någo bättre. Ska se om jag kan kalibrera också. Tack för hjälpen.

T

T

  • Medlem
  • 2005-04-20 01:21

Man måste starta om programmen innan det tar skruv. Det funkar, jag lovar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-21 01:31

fattar ingenting. inget funkar. vad håller Apple på med???? allt är bara suddigt skit. Har försökt i en vecka att få till samma skärpa som MacOS 9 men får det inte att funka vettigt. MacOS 9 använde Charcoal 12 som stort systemtypsnitt (menyer) och Geneva 10 som litet systemtypsnitt och Geneva 10 (jag minskade ned till 9) som innehållstypsnitt. Inte ett skit funkar på MacOS 10!
Tysnittsutjämningen får jag bort med hjälp av Tinkertool men att försöka byta ut/ändra storleken på dem är ett omöjligt

Senast redigerat 2005-04-21 13:04
  • Oregistrerad
  • 2005-04-21 06:56

Testa och skriva detta i terminalen
defaults write -g AppleAntiAliasingThreshold 128; killall Finder

Glöm inte att starta om programmen och gå inte in i system inställningarna där man kan sätta gränsen till 12 för då går inställningarna tillbaks till default.

All kantutjämning stängs inte av men i tex Office 2004 gör det och det var viktigast för mig.

Länk till min tråd angående samma sak, http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=70827

/Joakim

1
Bevaka tråden