Seriell konsoll

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-05-13 16:08

Jag vill kunna köra seriell konsoll från min pb 12"
Tänkte försöka med en USB-serielladapter. Har nån sett nån som försökt göra detta? Jag tänkte använda det till en UNIX-burk jag ska köpa som saknar grafikkort. Jag har en vt420-terminal men det hade varit bra att kunna göra det från laptopen också.
Tacksam för svar.

• Oregistrerad
  • 2004-05-31 12:59
Ursprungligen av deco:

Jag vill kunna köra seriell konsoll från min pb 12"
Tänkte försöka med en USB-serielladapter. Har nån sett nån som försökt göra detta? Jag tänkte använda det till en UNIX-burk jag ska köpa som saknar grafikkort. Jag har en vt420-terminal men det hade varit bra att kunna göra det från laptopen också.
Tacksam för svar.

Jag har fått det att fungera med en USB-seriell adapter och programmet kermit. Om nån är intresserad av samma sak så kan jag bistå med lite hjälp. Det fungerar bra mot DEC och SUN, jag har inte testat mot Cisco än men kommer göra det så fort jag får tag i ett testobjekt.

Vore inte helt fel att ha ett program som möjliggör det. Du får hemskt gärna lägga upp det här!

/Kristofer

• Oregistrerad
  • 2004-06-01 23:03

Jag köpte först en USB-seriell omvandlare och pluggade in den i Macen. Länk
Drivrutinen fungerade inte men jag fick mkt hjälp av den här sidan för att få den att synas som /dev/tty.usbserial0

Letade sen efter ett terminalprogram och hittade kermit som funkar riktigt bra.
Startas efter installation med ./wermit -l /dev/tty.usbserial0 varefter man skriver connect och hoppas på en prompt.

På macens sida ska det vara en vanlig RS232 kontakt och på andra sidan får man klura ut kopplingen själv, jag har som sagt kört mot två maskiner och blivit tvungen att använda två kablar.
Under rubriken "Serial" på denna sidan finns bra information om man behöver göra egna kablar.

Lycka till!

1
Bevaka tråden