Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Borta från Google...

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Danne V:

<suck>

Från Dannes egna matnyttiga länk:http://www.google.com/webmasters/2.html#usedtobe

Your page uses frames. Google supports frames to the extent that it can. Frames tend to cause problems with search engines, bookmarks, emailing links and so on, because frames don't fit the conceptual model of the web (every page corresponds to a single URL). If a user's query matches the site as a whole, Google returns the frame set. If a user's query matches an individual page on the site, Google returns that page. That individual page is not displayed in a frame -- because there may be no frame set corresponding to that page

Detta motsäger väl Dannes teori?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-15 08:27
Ursprungligen av ace4711:

Från Dannes egna matnyttiga länk:http://www.google.com/webmasters/2.html#usedtobe

Your page uses frames. Google supports frames to the extent that it can. Frames tend to cause problems with search engines, bookmarks, emailing links and so on, because frames don't fit the conceptual model of the web (every page corresponds to a single URL). If a user's query matches the site as a whole, Google returns the frame set. If a user's query matches an individual page on the site, Google returns that page. That individual page is not displayed in a frame -- because there may be no frame set corresponding to that page

Detta motsäger väl Dannes teori?

Bra fråga, eftersom texten faktiskt är lite luddigt skriven och kan ge sken av det om man läser lite för snabbt.

Men den handlar inte om att den skulle hitta "framed pages" sämre, eller hur den hittar sidor över hvud taget. Den handlar om hur sidorna i värsta fall kommer att öppnas efter att användaren klickat på länken som Google grävt fram.

"If a user's query matches the site as a whole, Google returns the frame set.", = om sökorden passar hela sajten, så kommer Google att ge länken till framesetet.

Med andra ord, om en sajt som heter "www.minsajt.se" är helt byggd i ett frameset (med index-sidan som framesetet), så skickar Google fram adressen "www.minsajt.se" utan hänvisning till nån särskild sida.

(Nu gör ju Google misstaget att förutsätta att hela sajten ligger i ett frameset, vilken inte alltid är sant. Men det är en annan femma)

"If a user's query matches an individual page on the site, Google returns that page. That individual page is not displayed in a frame -- because there may be no frame set corresponding to that page." = Om en sökfras matchar en individuell sida kommer Google att skicka fram den. Den sidan kommer inte att öppna i ett frameset därför att den kanske inte finns nåt frameset som "passar".

Konstig formulering, men dom säger alltså att om det inte finns nåt frameset till sidan, så kommer den att visas ändå.

Som du ser så handlar det alltså inte om att Google rankar framesets sämre, utan detta är en allmän varning till webmasters som bygger sidor med framesets. Alltså som jag nämnde förut: att det är den ovetande designern som skapar problem med framesets. Inte frameseten själva.

Eftersom jag använde Kenny Bräcks och min egen sajt som exempel tidigare, så gör jag det igen:

Om du söker och får upp denna sidan: http://www.kennybrack.com/pages/start.asp så kommer den att öppnas utan framesetet den är avsedd att vara i, eftersom designern glömt att lägga in ett särskilt javascript. Därför öppnas sidan utan, t.ex. nån meny, och det är ju misslyckat både om man tänker på användarvänlighet och den visuella utformningen. Sidan är densamma som öppnar i sin rätta omgivning om du går direkt till http://www.kennybrack.com

Det är det som Google varnar för.

Men om man lägger in ett särskilt script i sidorna och i själva framesetet, så vägrar sidan att öppna utan det omgivande framesetet. Om en sökning ger dig länken till en av mina sidor, t.ex. http://www.vendel.info/se/aboutus.html så kommer hela framesetet att öppna runt sidan, och användaren kommer att se den i exakt den miljö som jag vill att den ska visas.

Danne

Senast redigerat 2004-05-15 08:49
Ursprungligen av ace4711:

Från Dannes egna matnyttiga länk:http://www.google.com/webmasters/2.html#usedtobe

Your page uses frames. Google supports frames to the extent that it can. Frames tend to cause problems with search engines, bookmarks, emailing links and so on, because frames don't fit the conceptual model of the web (every page corresponds to a single URL). If a user's query matches the site as a whole, Google returns the frame set. If a user's query matches an individual page on the site, Google returns that page. That individual page is not displayed in a frame -- because there may be no frame set corresponding to that page

Detta motsäger väl Dannes teori?

Helt klart.

Då håller Google med mig samt mina egna tester påvisar min teori!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-15 17:21
Ursprungligen av pizzabudet:

Helt klart.

Då håller Google med mig samt mina egna tester påvisar min teori!

Nej. Googles text handlar om en helt annan sak: hur ramade sidor öppnas efter att dom blivit hittade i en sökning. Ser du inte det? Det har du inte ens berört - tack o lov.

Men jag är inte den som är den: eftersom det är lördag, så kan vi ju låtsas att Google håller med dig.

Ursprungligen av Danne V:

Nej. Googles text handlar om en helt annan sak: hur ramade sidor öppnas efter att dom blivit hittade i en sökning. Ser du inte det? Det har du inte ens berört - tack o lov.

Men jag är inte den som är den: eftersom det är lördag, så kan vi ju låtsas att Google håller med dig.

Att man åker neråt i rankingen beror på att Google indexerar i flera steg. Du har den omedelbara effekten. Sen så börjar crosslänkning mm. Det är ju ingen fast exakt vetenskap. Hela tiden så analyseras rankingen med en viss intervall. Har avrit med om en site som hade 1-40 vid en exakt sökning, efter en månad hade vissa sidor på sidan ett medans resten försvann. Det var crosslänkning som avgjorde.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-26 12:08

NU är sidan med igen!!!!
sökningen: discjockey uppsala
Jag ligger 3:a, nöjd!!!

Tack för all hjälp och tips och trix.

Bevaka tråden