Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mäta hastigheten

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-05-11 12:21

.. i sitt airportnätverk?
Hur gör man det?
Inte TPTest mot nätet nu, utan internt i nätverket.

/ d

det undrar jag också!

  • Oregistrerad
  • 2004-05-11 12:27
Ursprungligen av David Slättne:

det undrar jag också!

hehe:D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-11 13:34

Har för mig att ag-net tools kunde göra en estimerad överföringshastighet genom att skicka ping i olika storlek till en host. borde ju funka att göra något liknande här.. Vet dock ej om det är flyttat till os x men tror inte det.

/glemme

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-05-11 13:50

Du kan väl slå igång Aktivitetskontroll (Program/Verktygsprogram) och välja fliken Nätverk. Sen kopierar du en stor fil från den ena burken till den andra och kollar överföringshastigheten.

Annars kan du använda Net monitor eller Menumeters.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-11 14:11

Ok... funkar
Men varför får jag bara 2MB/s med min Extreme ?

  • Medlem
  • 2004-05-11 14:13

Om jag vill kolla hastigheten mot en basstation då? Jag sitter (som du kanske kommer ihåg, Kalle W) som klient i ett WiFi-nät med en basstation jag inte har tillgång till mer än som klient. Kan jag mäta hastigheten till och från den?

Följdfråga: hur kollar jag att jag öht har kontakt med den utöver med pinnarna i AP-solfjädern? Pinga en basstation, hur gör man det?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-05-11 16:14
Ursprungligen av Baron:

Om jag vill kolla hastigheten mot en basstation då? Jag sitter (som du kanske kommer ihåg, Kalle W) som klient i ett WiFi-nät med en basstation jag inte har tillgång till mer än som klient. Kan jag mäta hastigheten till och från den?

Jag kommer ihåg.
Även TPTest skickar ett knippe filer till och från en server, så det krävs någon form av överföringstest med en eller flera filer för att det ska fungera. Men C|Net har en tjänst för att mäta uppkopplingshastighet som också går att använda. Bandwidth meter.

Citat:

Följdfråga: hur kollar jag att jag öht har kontakt med den utöver med pinnarna i AP-solfjädern? Pinga en basstation, hur gör man det?

Om du bara vill se att ett interface är aktivt så kan du gå in i Systeminställningar -> Nätverk -> Visa nätverksstatus och kolla om du har några gröna prickar.

  • Medlem
  • 2004-05-11 16:19
Ursprungligen av Kalle W:

Jag kommer ihåg.
Även TPTest skickar ett knippe filer till och från en server, så det krävs någon form av överföringstest med en eller flera filer för att det ska fungera. Men C|Net har en tjänst för att mäta uppkopplingshastighet som också går att använda. Bandwidth meter.

Men den talar väl inte om hastigheten specifikt mellan mig och basstationen? Det kan ju lika gärna vara den fasta linan bortom stationen som går trögt (om det går trögt)?

Citat:

Om du bara vill se att ett interface är aktivt så kan du gå in i Systeminställningar -> Nätverk -> Visa nätverksstatus och kolla om du har några gröna prickar.

Jo den känner jag till. Det var mest att jag ibland inte har nån uppkoppling till internet trots full spruta i AP-solfjädern. Då undrar jag om det är ett lokalt problem eller på andra sidan basstationen.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-05-11 16:36
Ursprungligen av Baron:

Men den talar väl inte om hastigheten specifikt mellan mig och basstationen? Det kan ju lika gärna vara den fasta linan bortom stationen som går trögt (om det går trögt)?

Du har helt rätt. Trögheten kan mycket väl ligga mellan basstationen och världen. Jag har ingen bra metod att mäta hastighet mellan basstationen och din maskin. Har du basstationens IP# så kan du mäta svarshastighet med ping, men det kanske inte räcker...

Citat:

Jo den känner jag till. Det var mest att jag ibland inte har nån uppkoppling till internet trots full spruta i AP-solfjädern. Då undrar jag om det är ett lokalt problem eller på andra sidan basstationen.

Förmodligen basstationen som har problem i det läget. Klaga hos leverantören.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-11 14:44

Ah... MB/s är inte detsamma som Mbps.
Men vad är då 2MB/s om man räknar i Mbps ??

Byte=8 bits
Byte--> B
Bit--> b

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-11 15:42

ladda ner menumeters ... där finns all info.

  • Medlem
  • 2004-05-11 20:38

Åh, som jag har klagat... "Var det inte du som hade Apple med nåt eget (wifi-)kort?" Snart har jag ADSL!

1
Bevaka tråden