Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk och värde ibook

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-05-10 17:28

Tjenare!

Som ni kanske sett i en annan tråd så har smidiga jag fått vatten över huvudet.. (ibooken)

Nu är det så att Trygghansa står inte för som dom sa "Mjukvara" när jag frågade om de står för att reparatören fixar över allt som ligger i min hårddisk så jag får det.

Inte heller om de inte anser det vara värt att laga datorn utan istället ge mig pengar.
Då får jag typ gå in och rota i datorn och ta ut hårddisken.

Men sedan undrar jag.. är det samma kontakter som på en vanlig hårddisk jag har till min stationära pc.. så jag kan koppla in den där och tanka över allt.

Min andra fråga..

Trygghansa sa att min reparatör skall ge ett prisförslag och se om de tycker det är värt att laga datorn eller ge mig pengar.

Då ger dom mig inte summan som datorn är värd för mig (alltså den jag betalade för ca 5 månader) utan summan jag skulle få om jag skulle sälja datorn idag. Alltså kollar de begagnat marknaden.. är inte detta helt sjukt?!

Jag kan förstå de om det är en pryl som har några år på nacken, men min är såppas ny, och det svider ännu lite i plåndboken och de tog fan mig, student mer än 5 månader att spara ihop till den där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-10 17:40

Det brukar finnas någon brytgräns då varan fortfarande anses "ny" och då får man nypriset så att säga.
Om det gäller datorer och hur lång den då är, törs jag inte sia om...

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-05-10 17:58

När vi hade inbrott på jobbet klassades ny som < 1 år av försäkringsbolaget (Länsförsäkringar). Så om de räknar på det sättet är det nog lugnt.
Men av det de sagt till dig låter det ju minst sagt inte jättekul... Hoppas den går att laga m a o!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-05-10 18:14

Skamuel: Asså det säger du.. ska ringa Trygghansa imorgon å fråga om de har något liknande.

Han som råkade spilla glaset med vatten har faktiskt Länsförsäkringar.. kanske funkar på hans annars..??

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-05-10 19:42

Tycker du kan kolla iaf! Det var ett och ett halvt år sedan detta hände, så jag minns inte alla detaljer.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-05-10 20:48

Ok.

Ingen som vet det här med hårddisken ifall man kan stoppa i den i stationära burken??

  • Medlem
  • 2004-05-10 21:12

iBook-hd:n passar i ett hd-skal för 2,5" hårddiskar, se till att skalet har firewire & usb2 kontakter och sen så bör du kunna föra över din information till en annan dator.

  • Medlem
  • 2004-05-10 21:16

Speedmania säljer t ex ett lämpligt skal här -> http://www.speedmania.se/store/customer/product.php?productid=39&cat=0&page=

Nog går det att koppla den till en stationär burk - internt - men jag har inte hört någon göra nåt sånt, det kanske är lite trixigt och inget man vanligtvis gör...

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-05-10 21:20

Känns jätte onödigt att köpa en grej för 500 kr för att använda en gång.. kasst.

Får försöka lösa det på något sätt.

Ursprungligen av skatan:

Känns jätte onödigt att köpa en grej för 500 kr för att använda en gång.. kasst.

Får försöka lösa det på något sätt.

Det finns omkopplare för att montera 2,5"-diskar i 3,5"-platser.
En svårare nöt blir väl att få Windows (om du nu kör det på din pc) att läsa HFS.

Ursprungligen av ill_chrill:

Det finns omkopplare för att montera 2,5"-diskar i 3,5"-platser.
En svårare nöt blir väl att få Windows (om du nu kör det på din pc) att läsa HFS.

Finns tredjeparts program som läser HFS och HFS+ på PCn. Står stilla vad det heter dock. Dyrt. Jag hade köpt ett externt kabinet och haft det som backup disk sen!

Ursprungligen av skatan:

Känns jätte onödigt att köpa en grej för 500 kr för att använda en gång.. kasst.

Får försöka lösa det på något sätt.

249:- på Claes Ohlson för en USB2 låda låter kanske bättre.

Ursprungligen av skatan:

Känns jätte onödigt att köpa en grej för 500 kr för att använda en gång.. kasst.

Får försöka lösa det på något sätt.

Tänk så smidigt den dagen du köper en större HD till iBooken eller din nästa bärbara, då sätter du den gamla disken i 2.5" chassit

Jag har en Pocket/firewire du kan få låna (den ligger tom just nu).

Jag lider med dig... Tipset är att inte acceptera försäkringsbolagets första bud, som oftast är ett skambud. Stå på dig och hävda att datorn var i totalt nyskick och knappt använd, samt att du aldrig (antar jag) har haft försäkringsskador tidigare. Och kom ihåg du får nog vara lite besvärlig mot dom fast på ett vänligt och tillmötesgående sätt. Stå på dig!!!

  • Oregistrerad
  • 2004-05-11 02:49

Suck, försäkringsbolag. *letar mig runt efter sverker*

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-11 12:17

Ett tips kan vara att prata med en annan skadereglerare på TryggHansa. När jag hade råkat slå sönder mina glasögon var det först en massa tjafs med en sur tant på TryggHansa. Hon krävde bl.a. intyg från både min gamla optiker och min nya att glasögonen inte gick att använda. Utöver det var jag tvungen att visa kvitto på de gamla och nya glasögonen m.m. Det tog ett tag för mig att fixa fram ett intyg från min gamla optiker då den finns i Umeå och jag flyttat till Uppsala.

Efter mycken möda lyckades jag fixa fram alla papper som krävdes och ringde tillbaka till TryggHansa. Då fick jag prata med en trevlig ung kille då min tidigare skadereglerare var på semester. Efter en stunds samtal undrar han vilket konto pengarna jag vill ha pengarna överförda till. Jag blev lite förundrad och frågade om ha inte ville se alla intyg och papper jag fått. Svaret jag fick var "Det behövs inte. Du verkar vara en trevlig och ärlig person.". Till slut behövde jag aldrig visa upp något över huvud taget för försäkringsbolaget.

Det är stor variation på olika handläggare och deras attityd gentemot kunderna.... Alla är inte sura och bittra även om det kan verka så.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-05-11 12:42

Anton: Jag redan märkt detta Tycker det alltid är så här vart man än ringer dustin, telia, TRYGGHANSA att man måste verkligen ha tur för å komma till en hjälpsam och trevlig person.

Nu har jag iaf lämnat in boken på service, så får vi se vad dom säger och hur mycekt det ska kosta osv.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-05-13 13:58

Pratade med reparatören och han sa att det inte såg ljust ut.. troligen blir det att skicka den till Holland där de gör en prisbedömning då det är rejäl brand skada typ.

Frågade då vad han skulle ta för att få ur allt material på hårddisken.. 2 timmar ungefär för den satt så svårt åt. 900kr/h exkl moms vilket blir ca 2000kr.

Som 17 årig studerande så låter inte detta som små potatis. Och jag undrar om det verkligen krävs 2 timmar arbete för att få ut en hårddisk.. jag läste lite på forumet där folk sagt de skall vara lagom lätt på PB iaf..

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-05-13 14:26

Det tar lite tid att byta på en iBook då HD:n sitter lite krångligt till, men inte tar det två timmar för en erfaren tekniker att bara plocka ut hårddisken.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-05-13 15:18

Andersson. Sant, men just nu flyger alla utgifter runt i skallen på mig..

Andersson, ja hade du bott i närheten hade det ju varit underbart, var bort du??

1
Bevaka tråden