TFT-skärm 1600x1200

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-05-09 16:21

Jag söker en TFT-skärm med upplösning 1600x1200 eller däromkring. Jag skulle kunna köpa en 20" Appleskärm, men jag vill gärna ha lite större möjligheter på ingångar. DVI, VGA... Dessutom är jag inte helt såld på cinemaformatet.

Jag har tittat på en Viewsonic VX2000, som verkar rätt bra. Även om jag jobbar professionellt med bilder, så har jag inte extrema krav. Möjlighet till kalibrering med en Spyder vore iofs ett plus.

Har någon fler tips, och helst länkar till bra ställen att köpa på?

• Oregistrerad
  • 2004-05-09 16:55

Har Dells 20 tummare sedan ca 16 månader och är helnöjd med den, förutom de onödigt breda kanterna. Har DVI, VGA, S-video och kompisitvideo. Du kan ansluta 4 källor och bläddra mellan dem, dessutom klarar den bild i bild (ej mellan DVI och VGA utan DVI/VGA gentemot video)
Har letat men inte hittat någon död pixel.

• Medlem
  • 2004-05-09 17:51
Ursprungligen av Jan-Anders Lindqvist:

Har Dells 20 tummare sedan ca 16 månader och är helnöjd med den, förutom de onödigt breda kanterna. Har DVI, VGA, S-video och kompisitvideo. Du kan ansluta 4 källor och bläddra mellan dem, dessutom klarar den bild i bild (ej mellan DVI och VGA utan DVI/VGA gentemot video)
Har letat men inte hittat någon död pixel.

Ja, den verkar ju helt OK, men den var inte speciellt billig... runt 3000:- mer än Viewsonic-skärmen. Om den är mycket bättre, så är det ju ett alternativ i alla fall. Hur är färgerna? Som jag nämnde så är jag inte jättekräsen, men vissa skärmar är verkligen helt åt pipan.

Sitter själv vid en Dell 2000FP på jobbet, och det är definitivt en helt ok och väldigt prisvärd skärm. Det enda jag har emot den är att kvaliteten är lite sådär, men slipper man måndagsexemplar har man en rätt trevlig 20-tummare. Annars är Samsung 213T (21,3", 1600*1200) en riktigt bra skärm också, men den kostar lite mer.

Edit: Dell-skärmen är uppenbarligen inte alls lika prisvärd nu som den var då - men Samsung-skärmen kan jag fortfarande rekommendera

• Medlem
  • 2004-05-09 18:14

Om jag tänker med magen, så är både Viewsonic och kanske framförallt Samsung bättre skärmtillverkare. Om Dell har kvalitetsproblem generellt, så undviker jag att bella över 12000. Jag ogillar att behöva hålla tummarna för att saker inte ska vara trasiga vid leverans.

Ingen som har provat Viewsonics skärm? Jag har sett deras mindre skärmar, och även om de är rätt fula så verkar de bra.

Jag har en Samsung hemma, som är riktigt bra... och snygg, men med pixelfel.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-05-09 20:19

Dell verkar bara ge 1 år garanti på sina skärmar nuförtiden. I princip alla andra ger 3 år.

• Oregistrerad
  • 2004-05-10 05:49

den här tycker jag verkar riktigt bra: Viewsonic's VP201B

Citat:

Out of the blue, Viewsonic releases the VP201 series of LCD monitors, boasting pixel refresh rates of 16ms average with a native 1600 x 1200 resolution, all packaged in an extremely thin and attractive bezel. Our first thought - too good to be true. A lot of companies have claimed similar specifications, but none have delivered performance from what would expect from a 16ms screen in reality. Amazingly, Viewsonic has not only delivered the first truly gamer-friendly large screen LCD display, they've created what may the flat-out, drop-dead, bar-none best LCD monitor we've ever had the chance to look at in the labs.

finns även i "Silver" färg(VP201S), tror jag skulle föredra den, matchar kanske en PowerBook bättre. Här finns den att köpa: http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=VSVP201S

Den här tråden är inte komplett förrän någon nämner Eizo ColorEdge 21, så nu gör jag det.

Hårdvarukalibrering, DVI + VGA och en underbar bildåtergivning som inte står bra CRT-skärmar efter.

Dyr, javisst, men väldigt, väldigt bra.

• Medlem
  • 2004-05-10 08:49
Ursprungligen av ul1984:

finns även i "Silver" färg(VP201S), tror jag skulle föredra den, matchar kanske en PowerBook bättre. Här finns den att köpa: http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=VSVP201S

Den verkar inte alls dum. Tunn ram också.

Tack för tips, det verkar som om datorbutiken.com har lägsta priset också.

Ursprungligen av ul1984:

Jo, den gillas. MEN den har problem med att visa svarta toner. Skulle inte ha valt den av den anledningen.

On the downside, the VP201b didn't do a very good job on our greyscale and colour test screens. Lighter greys had a slightly beige-and-pink tint, while dark greys showed hints of green. For day-to-day productivity tasks, the colours will be fine, but video editors and graphics professinals may have some issues.

http://reviews.zdnet.co.uk/hardware/monitors/0,39023935,39153096,00.htm

Senast redigerat 2004-05-17 02:29
Ursprungligen av stfm:

Jag söker en TFT-skärm med upplösning 1600x1200 eller däromkring. Jag skulle kunna köpa en 20" Appleskärm, men jag vill gärna ha lite större möjligheter på ingångar. DVI, VGA... Dessutom är jag inte helt såld på cinemaformatet.

Jag har tittat på en Viewsonic VX2000, som verkar rätt bra. Även om jag jobbar professionellt med bilder, så har jag inte extrema krav. Möjlighet till kalibrering med en Spyder vore iofs ett plus.

Har någon fler tips, och helst länkar till bra ställen att köpa på?

vilken pris klass hade du tänkt dig!

Annars titta på den här : www.Dustin.se

PHILIPS 230W5BS 23# TFT TCO-03 MM

En wide-screen skärm med 1920x1200 upplösning och kan visa två stående A4 sidor. 230W5 är speciellt framtagen för DTP och dokumenthantering. En smart finess är inbyggda USB portar och direktanslutningar för compact flash minnes moduler. Dubbla videoingångar, VGA och DVI samt inbyggda högtalare. Silver.

Pris 14 995,00 SEK(exkl moms)
Pris 18 743,75 SEK(inkl moms)

Eizo Flexscan L885 ska du nog titta på innan du bestämmer dig!

Sen så verkar VP201b finnas med olika specar för olika marknader. Hittade detta :

Thank you for contacting ViewSonic Technical Support. We do apologize for the delay.

In North America, the response time is 16ms and contrast ratio is 400:1.

In Sweden, the response time is 25ms and contrast ratio is 350:1.

Units that are sold in different areas will vary in specifications.

Best Regards,

• Medlem
  • 2004-05-17 10:32
Ursprungligen av whoami:

Jag har kollat på båda, och visst verkar de bra. Åtminstone är det två tunga märken, som har fått bra omdömen. Viewsonic-skärmen har iofs också pratats om positivt.

Nu har jag just beställt en 17" Powerbook, så jag kommer förmodligen köra på den interna skärmen ett tag.

Men när jag ska slå till så är det här en bra referenstråd.

Tack för all input!

Ursprungligen av stfm:

Men när jag ska slå till så är det här en bra referenstråd.

Jepp, vassågod. Nu är det så att jag själv är på gång att slå till på en sådan skärm. Fast jag skulle vilja ha 16:9 formatet faktiskt. Får väl vänta och se vad Apple hittar på innan jag bestämmer mig. Synd bara att dom envisas med plattforms okompatibla ADC, man vill ju gärna ansluta sin fina skärm till flera datorer. Adapter för en tusing eller vad den nu kostar känns lite B minst sagt! ADC tillför inget förutom ett talibansnöre istället för två standard tåtar. Bort med sånt!

1
Bevaka tråden