Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

dvd-r för 2x brännare

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-07 22:47

Är det någon som vet om det numera finns några dvd-r skivor som funkar i 2x hastiget i Apples interna 2x-brännare?

Tvåspins-skivor säljs ju inte längre och de 4x-skivor jag har köpt bränner endast i 1x hastighet vilket är lite märkligt. Jag har iofs inte testat Apples egna 4x-skivor men de ska enligt Apple själva endast funka i 1x-speed.

Jag håller på och bränner ned en massa jobb från en hårddisk som ska lämnas på service, och det tar en eeeeeevighet. Snälla, någon...

Detaljer man?

Brännare? Pgm? Inställningar?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-08 16:05

Det är den interna i min stationära Powermac G4, en Pioneer A04 modell.

Använder Toast 6.0. Inställningar? Vad tänker du på då?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-12 20:56

Någon som vet nåt om det här??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-12 21:07

Du kan ju manuellt ställa in brännarhastigheten i Toast...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-12 21:11

Va det inte den modellen Apple uppgraderade firmware för? för att endast bränna 4x skivor i 1x? Det va nåttt problem med dem minns jag.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-12 21:50

Apples 4x-skivor bränns i 2x-hastighet på de brännare som har 2x som standard.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-12 22:32

Om du har Matshita 2x-brännare (som finns i exempelvis PB 12" rev B) så bränns 4x-skivor i 2x hastigheten.

Har du de tidigare Pioneer-brännarna (uppdaterade med firmware att bränna i 2x) så bränner de 2x-skivor i 2x och 4x-skivor i 1x hastigheten. Tråkigt men tyvärr som det verkar, sant.

Kasst av Apple eftersom du säger, det är svårt att få tag på 2x-skivor nu.

Lägg märke till varningarna Apple lagt ut om att bränna 4x-skivor på en icke uppdaterad Pioneer-brännare. http://www.apple.com/hardware/superdrive/

(Shuckert, rätta mig om jag har fel)

  • Oregistrerad
  • 2004-05-14 09:04
Ursprungligen av clabur:

Om du har Matshita 2x-brännare (som finns i exempelvis PB 12" rev B) så bränns 4x-skivor i 2x hastigheten.

Har du de tidigare Pioneer-brännarna (uppdaterade med firmware att bränna i 2x) så bränner de 2x-skivor i 2x och 4x-skivor i 1x hastigheten. Tråkigt men tyvärr som det verkar, sant.

Kasst av Apple eftersom du säger, det är svårt att få tag på 2x-skivor nu.

Lägg märke till varningarna Apple lagt ut om att bränna 4x-skivor på en icke uppdaterad Pioneer-brännare. http://www.apple.com/hardware/superdrive/

(Shuckert, rätta mig om jag har fel)

Jag dubbelkollade på Apples GSX och det är alldeles sant att Pioneer DVR-104, som satt i bland annat Quicksilvern, bara bränner med 1x-hastighet om man har uppdaterat firmware. Det bör man ha gjort för att bränna 2x med 4x i denna kan skada lasern (den blir för varm och smälter).
Dags att köpa en DVR-107 med andra ord.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-13 22:15

Trist, det verkar som jag får fortsätta bränna på i 1x-hastighet, trots min dubbelspinnare. Kanske dags att köpa en ny intern brännare, de är ju inte så dyra nuförtiden. Tack för hjälpen...

1
Bevaka tråden