PowerBook

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ok. Jag har satt ihop den här konfigurationen på AppleStore. Vilket "misstag" gör jag? Bör jag kolla med någon annan återförsäljare om pris?

• 1 GB DDR333 SDRAM - 1 SO-DIMM
• ATI Mobility Radeon 9700, 128 MB
• 80 GB Ultra ATA-hårddisk (5400 varv/min)
• DVD/CD-RW
• AirPort Extreme Card
• AirPort Extreme-basstation (utan modem)
• Tangentbord med bakgrundsbelysning & Mac OS
• 1,5 GHz PowerPC G4
• 15,2-tums TFT-skärm
• Internt 56K-modem
• Nätadapter
• Batteri

Pris: SEK 25.800,00 (ex moms)

Köp ALDRIG extra minne på Applestore.

För övrig hittar du billigaste pris här:

http://www.macbarometern.com

Fast Macbarometern ger bara priser på standardkonfigurationer och jag har gjort rätt många modifikationer (mer grafikminne, snabbare hårddisk, ut med superdrive tex).

Vad säger garantin om att peta i eget minne idag?

Ursprungligen av Patrik Hamberg:

Fast Macbarometern ger bara priser på standardkonfigurationer och jag har gjort rätt många modifikationer (mer grafikminne, snabbare hårddisk, ut med superdrive tex).

Vad säger garantin om att peta i eget minne idag?

O.K, såg inte att det var en BTO-order du hade. Du får nog handla den via Applestore tyvärr, men som sagt minne trycker du dit själv och sparar en slant.

Minne får du sätta dit själv och det påverkar inte garantin.

Som whoami säger, köp inte minnet på applestore.

Sen är ju frågan om du inte kommer vilja ha superdrive istället för combon och om du inte kan använda en billigare basstation (netgear/d-link/3com)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-03 14:14

whoami menar nog att du inte skall lägga i extra interminne hos Apple. De andra anpassningarna kan däremot vara intressanta att göra i AppleStore. Stoppa i eget minne skall inte vara något problem med garantin. Dagens modellerna har en lucka för just detta. Däremot viktigare vilka minnen du stoppar i. Prata där med en återförsäljare som säljer Mac; ex InWarehouse, Dustin, Macoteket eller andra på MacBarometern.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-03 14:15

Tre personer som svarade samtidigt

Värt att notera är också att det är mycket billigare att köpa 2x512 GB Ram, istället för ett 1GIG. Det fattar du säkert själv, men det är VÄLDIGT mycket dyrare. Så om du är nöjd med 1 gig (och det är nog dom flesta) så kan du spara några tusen där.

Min senaste sökning på minnen till powerbooken på pricerunner, gav vid handen att mycom (www.mycom.com (tror jag)) var billigast. Lägg istället dom pengarna på Superdrive. Det är väl det enda "misstaget" i din konfiguration. Hellre Superdrive än lysande tgbord, skulle iaf jag säga...

annars ser det ju ut som ett drömpaket!

• Medlem
  • 2004-05-04 00:44
Ursprungligen av gleisner:

...

Hellre Superdrive än lysande tgbord, skulle iaf jag säga...

annars ser det ju ut som ett drömpaket!

Backlit keyboard är standard på 1,5 GHz.

Äh. Basstationen får kosta lite för att den är snyggare än alternativen, jag vill ju bort från fula hubbar. Jag är tveksam till att jag behöver superdrive (men det kan vara en villfarelse).

Skiter i minnet då och tar det från annan leverantör. Vilken minnesleverantör säljer av god kvalité idag (det var ett tag sen sist jag kollade).

Skiter i minnet då och tar det från annan leverantör. Vilken minnesleverantör säljer av god kvalité idag (det var ett tag sen sist jag kollade).

Kingston gör riktigt bra minnen! Dessutom med livstids garanti, det talar för sig självt...

• Medlem
  • 2004-05-04 00:46

Äh. Basstationen får kosta lite för att den är snyggare än alternativen, jag vill ju bort från fula hubbar.

...

Tänkte precis samma sak när jag köpte min AEBS för drygt ett år sedan.

Köper jag minnet separat och nöjer mig med 768 mb SDRAM till att börja med så får jag iofs plats med en superdrive inom budget. Det kanske avgör saken..?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-03 14:59

Köper jag minnet separat och nöjer mig med 768 mb SDRAM till att börja med så får jag iofs plats med en superdrive inom budget. Det kanske avgör saken..?

Mer minne lättare att ändra i efterhand än val av SuperDrive. Även om man inte gör filmer känns det alltid rätt att satsa på senaste formatet.
En nytta för dig är kanske Backup som blir lite enklare med DVD-RW.

Ja

jag skulle tro att 2a-handsvärdet ökar med superdrive. sedan är det suveränt för back-up och allmän impfaktor oavsett vad du sysslar med - om du vill göra en iPhotoslide, DVD av dina semesterfilmer etc

Enligt ett test i nätveksmagasinet eller vad tidningen nu heter så blev apples airport basstation bara sjua medan netgers WGT624GE var den självklara vinnaren... kostar runt en tusing...

Men det e ju klart apples är den snyggaste å dyraste...

Jo men snyggast och dyrast är väl legio i Mac-världen?

• Medlem
  • 2004-05-04 00:42

Här har du min config som är på väg (hoppas på att få den denna vecka).

PB 15,2" 1,5 GHz
Superdrive
80 GB HDD @5400 rpm (tillval)
9700 Radeon grafikkort med 128 MB VRAM. (tillval)
512 MB RAM, två stycken 256 MB moduler (standard)

Pris ca 24260 kr (!!! med moms) på Mecenat Apple Store.

Airport basstation (AE) har jag sedan tidigare.

Jag tycker du har gjort en bra kofiguration men som en del har skrivit, du tjänar på att skaffa RAM minne själv och peta in en superdrive för de pengarna istället. Risken är stor att du kommer att ångra senare att du inte har någon superdrive vilken är svår att installera i efterhand (och dyr). Minne kan du trycka in själv på några minuter.

jag tycker netgears silvriga - något ovala e snygg. dock inte lika snygg som apples.

Och Netgear WGT624GE som blev bäst i test i Nätmagazin är snäppet snyggare, men snäppet "o-snyggare" än AEBS

1
Bevaka tråden