Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport eller D-link eller Netgear?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-08-23 20:05

Jag ska installera ett trådlöst nätverk för 2 st laptops med Windows 98 och en telia ADSL-anslutning. Har någon bra eller dåliga erfarenheter av att köra Airport basstation med andra kort än Apples egna. Jag får också intrycket av att motsvarande utrustning från andra leverantörer är dyrare, t ex D-link eller Netgear. Kan någon rekommendera en bra och prisvärd lösning/produkter för 802.11 -nätverk hemma förutom Airport?

Om du inte skall ha någon Mac på nätet så skall du satsa på tex. D-link.
Om du ocksä vill ha TP-anslutningar så skall du definitivt satsa på en D-link som har både Internet Gateway (Router), trådlöst och en 3-portars switch.
http://www.dlink.se/products/details.asp?Nr=151

Jag är inte säker på att du kan konfigurera en Airport med andra program än Apples eget. Det finns säkert något hackat men det kan vara problem. Med Apples administrationsprogram kan man bara konfigurera Airportstationer inte tex. WaveLan fast de kommer från samma tillverkare.

Jag har haft ett liknande scenario, men med två win 2000 laptops och ISDN. Jag använde 2 stycken Orinoco silver (ifrån Lucent), en ISDN router och en airport. I ditt fall låter det vettigt som Micke W skriver, en router med inbyggd trådlös. Kort kan du använda många som är 802.11 kompatibla. Jag hade tagit Orinocco, som jag ju vet funkar bra med win.

MVH Mattias

Finns några pc-card adaptrar som passar till stationära macar?

Funderar på att bygga upp motsvarande nätverk men med blandat pc och mac och blandat bärbart och stationärt.

Har en polare (nu börjas det igen)..
som har trådlös brygga från lucent men kortet i datorn var av annat märke.

Windows 2000 tror jag han hade på datorn

strul strul strul strul funka

tog tydligen ett tag o fixa, o då var det ändå en nisse från lucent som hjälpte han (sen om han var kunnig el bara jobbar på lucent vet jag inte)

Citat:

Skapades ursprungligen av: Fredrik Tamm:
Kan någon rekommendera en bra och prisvärd lösning/produkter för 802.11 -nätverk hemma förutom Airport?

Kör vilken 802.11b-lösning som helst. Själv kör jag AirPort eftersom det var det klart billigaste alternativet när jag skaffade trådlöst.

Det är inga problem att få AirPorten att fungera med PC. Skall du bara köra PC i nätverket så kolla på FreeBase for Windows eftersom du behöver ett lämpligt konfigureringsverktyg.

De flesta av mina PC-kompisar som kör trådlöst kör AirPort och de har inte haft några problem.

//Mikael

1
Bevaka tråden