• Oregistrerad
  • 2004-05-01 13:01

Jag har en Powerbook G4 1GHz, modellen kallas också 5,2. Denna inköpt i slutet av februari.

Nu undrar jag över de inbyggda högtalarna. Jag gick häromdagen in på systeminställningar och vidare in på ljud. Där kan man ställa in balansen mellan de inbyggda högtalarna. Som varningsljud har jag det s k "ubåts"-ljudet. Jag ställde balansen helt åt vänster. I vänster högtalare hör man då "ubåts"-ljudet med ett relativt stort eko och i höger högtalare ingenting. Ställer jag så balansen åt höger så hörs "ubåts"-ljudet utan eko men fortfarande i vänster högtalare som jag uppfattar det och ingenting i höger.
Ställs balansen korrekt, dvs i mitten så hör man varningsljudet och även att man hör det med stereokänsla kan jag tycka men om jag hör efter noga så är det fortfarande från vänster högtalare jag hör det och ingenting direkt från höger.

Det slår mig så då att finns där någon högtalare åt höger överhuvudtaget eller är det hela bara en designhistoria eller är det min dator som är ur funktion när det gäller den här biten???

Jag kan nämna att om jag pluggar in ett par hörlurar så är det vanlig stereo i dessa.

Således sitter det bara en högtalare i min PB eller är det fel på den? Måste dock erkänna att om det bara är en högtalare så har man på något sätt i så fall lyckats manipulera signalen så att man faktiskt uppfattar det som stereo. Således en datornaiv söker en förklaring.

Peter