En bra bluetooth dongle?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hade tänkt börja utnyttja Macens förträffliga bluetooth-möjligheter, och jag letar nu efter en bra bluetooth-modul. Har ni några tips? Jag har hört att D-link ska vara bra?

Några "krav" :

Liten och diskret
Minst 10 meters räckvidd
Fullt kompitabel med Mac
Gärna billig

Tack på förhand!

Kan rekommendera D-link, det är förmodligen den minsta du kan komma över. Funktionsmässigt är i princip samtliga Bluetooth-adaptrar identiska. 10 meters räckvidd är dock inte helt enkel att uppnå med en klass II adapter, mer realistiskt är 5-6 meter. Vill du ha längre räckvidd ska du satsa på en klass I adapter.

/M

32-8866 hos Clas Ohlson kan jag rekomendera. Har en sån till min iBook G3. Att få den att fungera med windozet var ett helsike, men macen var bara att plugga i.
Såg att det finns en klass 1 adapter också nu.

/Kristofer

Okej, tack för tipsen båda två. Det lutar nog åt en D-link, alla verkar bara ha positiva saker att säga om deras produkter.

Klass II innebär att modulen har högre effekt antar jag? Tillverkar D-link den versionen också?

Efter att ha läst i denna tråden: http://99mac.com/forum/showthread.php?t=24968&page=2&pp=15
om eventuella kompabilitetsproblem mellan BT klass 3 (100 m) och BT klass 1 (10 m) är jag inte riktigt säker på vad jag ska köpa.. Jag vill ju helst ha 10 meter, gärna mer räckvidd. Adapterna måste fungera ihop med SE Z600 också, på SonyEricssons sida finns det ingen info om vilken BT-version telefonen har.

Ett litet klargörande:
klass 1 = 100 meter
klass 2 = 10 meter
klass 3 = 4 meter
(teoretiska värden, svåra att uppnå i praktiken)

Telefonen har klass 2 tror jag, och den är kompatibel med klass 1. Har nyligen testat en klass 1 adapter från Trust. Vid kommunikation mellan adaptern och SonyEricsson T610 var räckvidden långt över 10 meter, men inte i närheten av 100 meter.

Ska du använda adaptern för att synkronisera, surfa trådlöst och fjärrstyra datorn vid presentationer så räcker enligt min mening en klass 2 adapter bra. Klass 1 är främst avsedd för att köra nätverk över BT, skriva ut på BT-skrivare osv..

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Ett litet klargörande:
klass 1 = 100 meter
klass 2 = 10 meter
klass 3 = 4 meter
(teoretiska värden, svåra att uppnå i praktiken)

Telefonen har klass 2 tror jag, och den är kompatibel med klass 1. Har nyligen testat en klass 1 adapter från Trust. Vid kommunikation mellan adaptern och SonyEricsson T610 var räckvidden långt över 10 meter, men inte i närheten av 100 meter.

Ska du använda adaptern för att synkronisera, surfa trådlöst och fjärrstyra datorn vid presentationer så räcker enligt min mening en klass 2 adapter bra. Klass 1 är främst avsedd för att köra nätverk över BT, skriva ut på BT-skrivare osv..

/M

Okej, tack för förklaringen. Verkade ha fått det lite om bakfoten där.. det blir nog en klass 2 D-link då helt enkelt.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-04-29 13:27

Jag köpte en D-Link DBT-120 hos Computer City i Göteborg på kampanj för 299 (är nu tillbaka på 399)

1
Bevaka tråden