Har jag gjort rätt?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-04-26 23:37

Jag har köpt mig en poowerbook g4 titanium. Det är en 400mhz och jag gav 6000 för denna.
Är detta ett rimligt pris. Jag ska mest använda den till foto redigering. Sen undrar jag om den någon som har en 15tummare som denne och vad de tycker om hur det går att kolla på dvd och hur upplösningen är? Vad jag har förstått så crashar inte en mac lika lätt som en pc stämmer detta. Jag började bli trött på min pc för ett bra tag sen och har förlorat ca 300 bilder på grund av denna. Finns det någon som kan ge lite uppmuntrade ord då 6tusen svider ganska hårt för en fattig student, Sen en sista fråga som kanske är dum och ställa på ett mac forum men ska jag göra mig av med min pc och kanske köpa större hårdisk och minne till booken eller är det något i bildhanteringsväg en mac inte kan som en pc kan?

Många frågor på en gång. Priset är bra tycker jag. Du har inte gjort en dålig affär.

Det går fint att fotoredigera, och med den utgångspunkten tror jag inte det finns något en PC klarar som inte din Mac klarar. Vet inte vad du har för minne i den, men jag hade 384 MB internminne i min TiBook 400, och den gick utmärkt på OSX.

Naturligtvis går det fint att kolla film på den datorn. Upplösningen är väl 1152x768, och skärmen duger väl OK!

En Mac kraschar nog lika lätt som en PC. Jag har ingen statistik, och skulle någon presentera den för dig skulle de nog ljuga. Däremot är operativsystemet Mac OS X som du kan läsa mer om på www.apple.se ett bra sätt att slippa onödiga frysningar, omstarter och förlust av data. Skaffa OSX, installera och var glad.

Men backup kan du inte strunta i. Allt du vill spara måste du ha på cd/dvd eller extern hd. Så är det bara. Däremot tycker jag inte du ska sälja din PC förrän du blivit lite varm i Mackostymen.

Ursprungligen av tonytony:

Jag har köpt mig en poowerbook g4 titanium. Det är en 400mhz och jag gav 6000 för denna.
Är detta ett rimligt pris. Jag ska mest använda den till foto redigering. Sen undrar jag om den någon som har en 15tummare som denne och vad de tycker om hur det går att kolla på dvd och hur upplösningen är? Vad jag har förstått så crashar inte en mac lika lätt som en pc stämmer detta. Jag började bli trött på min pc för ett bra tag sen och har förlorat ca 300 bilder på grund av denna. Finns det någon som kan ge lite uppmuntrade ord då 6tusen svider ganska hårt för en fattig student, Sen en sista fråga som kanske är dum och ställa på ett mac forum men ska jag göra mig av med min pc och kanske köpa större hårdisk och minne till booken eller är det något i bildhanteringsväg en mac inte kan som en pc kan?

Var den i bra skick så är det väl ett ok pris. Sätt gärna i en större och snabbare hårddisk plus mer minne så klarar du dig nog ett tag om det inte är alltför stora bilder du jobbar med.

Behåll PCn du får säkert nytta av den någon gång.

Kör du MAC OS X så kommer du klara dig från krascher i PC klassen, även om OSX inte är ett helt perfekt operativsystem än.......

DVD ska funka bra i din dator men du kan behöva ladda ned VLC http://www.videolan.org/och trixa lite med inställningarna

Senast redigerat 2004-04-27 00:13
  • Medlem
  • 2004-04-26 23:54

Jag tycker nog att 6000 är ett ganska rimligt pris för den datorn. Kanske lite i överkant dock.
Man jag tycker nog att du som student skulle ha satsat på att köpa en ny iBook med studentrabatt istället. Instegsmodellen går på 10 300 kronor med Mecenat-rabatt. Det skiljer visserligen några tusen. Är student själv, vet hur ont det gör med sådana utgifter.
Men jag tror att du kommer bli nöjd med PowerBooken, se bara till att du har mycket minne i den. Och det är perfekt till att se DVD på, hade precis den modellen tidigare.
Vad gäller bildhanteringen på Mac så lär du klara av allt som din PC kan. Photoshop finns ju som bekant för macen.

1
Bevaka tråden