Konkurrens ifrån alla håll - del 3

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Del 3 av 4: Livet som Appleåterförsäljare blir alltmer konkurrensutsatt när den traditionella kanalen förändras och Apple arbetar alltmer direkt mot oss kunder. 99mac kommer presentera en kort artikelserie i tre delar, detta är del 3.

I fredags beskrev vi några företag som valt egna vägar istället för att följa den traditionella kanalstrukturen. Idag ska vi titta på hur Macbranschen blivit en riktig röra med korsvis konkurrens i alla led. Imorgon tittar vi på framtiden för Macbranschen.

1997: Premiär för AppleStore
Apple har stegvis byggt upp en alltmer komplicerad affärsmodell där man faktiskt både konkurrerar med distributörerna man anlitar och sina egna återförsäljare.

I November 1997 skakade steve Jobs om hela Macbranschen genom att lansera AppleStore med direktförsäljning av Macar och tillbehör till slutkunder via webben och via telefon. Plötsligt stod Apple sida-vid-sida med sina återförsäljare i konkurrensen om kunder och marknadsföringen fokuserades alltmer på direktförsäljningen. I Sverige fick AppleStore effekten av ett "pristak" som gjorde att marginalerna sjönk över en natt. Ingen ville ha högre priser än Apple själva och därmed jämnades prisskillnaderna mellan olika återförsäljare ut till en jämn nivå.

Denna prisutjämning har fortsatt och blivit alltmer tydlig i takt med att AppleStore sänkt priserna relativt DAC (Dealer Acquisition Cost) - ett indexpris utifrån alla priser räknas ifrån. Idag är det väldigt få återförsäljare som skiljer sina priser ifrån AppleStores prissättning trots att det inte är tillåtet med rekommenderad prissättning enligt EU-regler.

Att erbjuda direktförsäljning har naturligtvis stora fördelar för Apple. Marginalerna ökar rejält eftersom man får "hela kakan" och direktkontakt med kunderna vilket är mycket värdefullt. AppleStore erbjuder inte fakturering utan endast olika former av förskottsbetalning vilket ger positivt kassaflöde - pengarna finns på kontot redan innan maskinerna är byggda och levererade.

Imorgon kommer vi ta upp exempel på hur AppleStore erbjuder unika erbjudanden som ingen återförsäljare kan matcha.

Nya avtal ger färre återförsäljare
Apple anlitar distributörerna Scribona och Ingram Micro i Sverige för att leverera samt lagerföra Macar och tillbehör till svenska återförsäljare. I teorin kan alla datoråterförsäljare kan köpa ifrån dessa distributörer men i praktiken gör marginalerna det omöjligt. Som jämförelse är marginalerna på en iPod under 50 kronor.

För att få bättre priser krävs återförsäljareavtal med svenska Apple vilket kan ge upp till cirka 10% marginal räknat mot AppleStores priser - avtalen är individuella och bygger på hur väl företagets aktiviteter och inriktning matchar kraven ifrån Apple. Läs mer om detta i vår artikel "Nytt Apple-avtal förändrar branschen" ifrån hösten 2002 när det togs i bruk. Avtalen gör också att återförsäljare knyts tätt intill Apple eftersom man i princip inte kan sälja Mac utan rabatterna.

Antalet återförsäljare har minskat kraftigt och det beror på att man fokuserar på att ha färre men fokuserade partners med Apple som "top of mind". Apples nordiska VD Oscar Bjers kommenterade detta i en intervju med 99mac tidigare i år: "Fler återförsäljare innebär inte fler sålda Macar i Sverige - Macar är inte lika lättsålda som PC vilket kräver mer kompetens i återförsäljareledet. Vi har ändå lyckats öka tillgängligheten genom vår satsning på Pro Stores (tidigare kallat Apple Concept Stores)"

Stora återförsäljare köper direkt
Återförsäljare som lyckas väl med sin Macförsäljning blir erbjudna att köpa sina datorer direkt ifrån Apple - s k direktköpande återförsäljare. Tidigare krävdes Apple Center status men i samband med dom nya återförsäljareavtalen förändrades konceptet och idag köper även företag som Inwarehouse och Macoteket sina Macar direkt ifrån källan.

Fördelen är naturligtvis lägre priser och ibland snabbare leveranser men innebär också volymkrav och stora inköp med egen lagerhållning.

Distributörerna tappar alltså sina Mackunder när dom blivit som mest lönsamma, Apple konkurrerar med sina egna distributörer.

Ökad subdistribution
I takt med att dom stora direktköpande Appleåterförsäljarna fått bättre villkor har möjligheterna för subdistribution ökat. Tidigare var detta inte tillåtet i Apples återförsäljareavtal men nya EU-regler gör att man inte får hindra den här typen av försäljning. Subdistribution innebär att återförsäljare säljer vidare Macar till andra återförsäljare - dvs man är både återförsäljare och distributör på en gång. Detta kan vara väldigt attraktivt för små återförsäljare eftersom man kan få lägre priser än vid köp ifrån Ingram Micro och Scribona plus att man kan kombinera sina order med hela den produktbredd som en återförsäljare kan erbjuda i form av tillbehör, konfiguration och installation.

Detta innebär också att återförsäljare plötsligt även konkurrerar med distributörer.

Imorgon tittar vi på framtiden för svenska Macbranschen med Appleägda butiker, Pro Stores och andra frågeställningar.

Läs mer:

Konkurrens ifrån alla håll - del 2
Konkurrens ifrån alla håll - del 1

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-26 14:53

Vilken härva!

  • Medlem
  • 2004-04-27 00:22

Frågan är ju om den här modellen är bra eller dålig för Apple. Det vore ju en katastrof om återförsäljarna försvann och Apple enbart körde med direktförsäljning a'la Dell. Visst, vi som har koll hittar ju fortfarande till Apple Stores hemsida, men vad händer med de som inte har koll och som bara vill ha en dator? De kommer ju aldrig hitta till Mac-plattformen om det inte finns återförsäljare.

Ursprungligen av bmb:

Frågan är ju om den här modellen är bra eller dålig för Apple. Det vore ju en katastrof om återförsäljarna försvann och Apple enbart körde med direktförsäljning a'la Dell. Visst, vi som har koll hittar ju fortfarande till Apple Stores hemsida, men vad händer med de som inte har koll och som bara vill ha en dator? De kommer ju aldrig hitta till Mac-plattformen om det inte finns återförsäljare.

Bra aktiva återförsäljare klarar sig alltid.

Senast redigerat 2004-04-27 03:05
  • Oregistrerad
  • 2004-04-27 02:30

Fräscha macbutiker på största shoppinggatorna i de största städerna i Sverige samt större servicecenters strax utanför staden låter bra i mina öron. I Göteborg tex så är det lite galet. Alla macåterförsäljare växer som svampar på helt fel ställen. Verkar som Oscar har intressanta äss i rockärmen för oss göteborgare i år. Han bekräftade en Pro store i Göteborg i ett centralt läge. Frågan var bara när lokaler blir lediga.
Jag skulle tex gilla ett bra ställe i nordstan, hörnet vid 5:an huset och informationen. Där den där bokhandeln låg men som har flyttat nu.
En annan bra placering skulle vara där Telia har sin lokal i nordstan. Eller mitt emot, Butiken Brothers & Sisters.
Man kan ju alltid drömma

Ett litet tips- Det ryktas att lokalen som Telia hyr (inklusive ovanför butiken- 2 våningar) kan bli lediga. Fastighetsägarna där är inte lätta att göra affärer med. En mycket tuff branch det där.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-27 09:20

Personligen kommer jag inte att handla från Apple Store igen om jag kan. Försvinner återförsäljarna kommer jag nog att vara tvungen att gå till Windows. Apple har inte den minsta aning om kundhantering och är nästan lika bra som Telia och Vattenfall.

Apple har ett enormt gap mellan engineering och kundhantering vilket kan komma att bli deras fall.

Även marknadsföringen från Apple Store är amatörmässig. Ta t.ex. minnespriserna. Om minnena kostar 50-100% mer på Apple Store än i handeln börjar kunden även undra om man inte betalar för mycket för "en Mac". Det är ingen slump att IKEA tar 5:- för en korv vid utångskassorna eftersom det ger en känsla av att man köpt till ett bra pris när man lämnar varuhuset.

Nu när man fått upp hastigheten i och med de snygga G5orna och det funktionella 10.3 är det dax att byta ut ledningen för kundservice.

1
Bevaka tråden