Javascript: Fylla formulär från annat fönster?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2004-04-26 06:30

Förutsättningar:
En sida (kundkort.php) med ett formuläret "kundkort".
Ett av fälten, ett textfält, heter "kundnummer".

Där finns även en länk som öppnar ett popupfönster där man kan söka efter kunder.
Hittade kunder visas i en lista med kundnummer och namn.

Vad jag vill åstadkomma:
Vid klick på kund i listan vill jag följande ska ske:

1. Värdet för kundnummer sätts in i formuläret på sidan kundkort.php
2. Popupp-fönstret stängs.

Går det?
I så fall: Hur!?

/M

• Medlem
  • 2004-04-26 06:59

Jodå, det går... Gör ett javascript som refererar till den stora sidan...

Ex:
function qlink(url){
parent.opener.location.href = url;
}

Lägg en länk i popupfönstret href=javaskript:qlink(/storasidan.php?kundid=457878)

På stora sidan kollar du query_stringen... $GET[kundid]. Finns den variablen sätter du in den som value i det tomma formuläret...

Om du vill kan du messa mig på ichat så kan jag förklara närmare. (johanodin snabelA mac.com)

Ursprungligen av odin:

Jodå, det går... Gör ett javascript som refererar till den stora sidan...

Ex:
function qlink(url){
parent.opener.location.href = url;
}

Lägg en länk i popupfönstret href=javaskript:qlink(/storasidan.php?kundid=457878)

På stora sidan kollar du query_stringen... $GET[kundid]. Finns den variablen sätter du in den som value i det tomma formuläret...

Borde vara nog med 'opener.location' - parent känns överflödigt men rätta mig gärna.

Vidare - om du inte vill ladda om huvudfönstret (och ev stänga popupfönstret, vid varje klick, utan vill dynamiskt fylla i formuläret på huvudsidan (samt möjliggöra att man klickar på en annan kund ifall man klickar fel) så kan du accessa textfältet text i formuläret formx i huvudfönstret med

opener.document.formx.text.value = "ditten och datten";

Detta kan du tillexempel tillföra till en länk m h a:

<a href="javascript: opener.docum.....

eller till en knapp med

<input type="button" onclick="opener.document.formx.... />

/scooter

• Medlem
  • Höganäs
  • 2004-04-26 11:00
Ursprungligen av scooterbabe:

Borde vara nog med 'opener.location' - parent känns överflödigt men rätta mig gärna.

Vidare - om du inte vill ladda om huvudfönstret (och ev stänga popupfönstret, vid varje klick, utan vill dynamiskt fylla i formuläret på huvudsidan (samt möjliggöra att man klickar på en annan kund ifall man klickar fel) så kan du ac...
/scooter

Yes!

Ska sätta mig med detta på tåget till Kiruna.

/M

• Medlem
  • 2004-04-26 11:06

Du har nog rätt. Jag var inte så noga. Gav bara ett exempel

om du inte vill ladda om huvudfönstret utan vill dynamiskt fylla i formuläret

Ja, så är bättre att göra. Kan vara jobbigt att ladda om sidan varje gång. Vissa webläsare tömmer ju de övriga fälten, så då måste man spara alla värden i variablar eller någon databas och lägga in dem på nytt åt besökaren när han/hon laddar om sidan... omständigt.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2004-04-26 07:44

Strålande!
Ska prova...

1
Bevaka tråden