Tänkte skaffa mig en digitalkamera

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-25 18:17

Hej!

Är i tankarna på att köpa mig en digitalkamera. Den bör inte kosta mer än 500 euro, dvs ca 4500 kr.
Den ska helst kunna kopplas direkt mot datorn (usb eller fw). Har en iBook. Den ska även ha stöd för minneskort men det har väl de flesta digitalkameror idag?

Sen vet jag inte hur mycket det skiljer sig i kvalitet mellan en kamera som har 3 Megapixlar och en som har 4 Megapixlar. Kommer jag som en icke professionell fotograf att kunna skilja på dem? Dvs jag är inte ens en amatör-fotograf utan har tänkt att använda kameran på semester osv.

Såg nämligen en trevlig Canon kamera med vridbar LCD-display som jag tycker om. Det är en 3 MP kamera. Ska jag satsa på finesser i kameran och strunta i antalet megapixlar?

Ursprungligen av jme:

Hej!

Är i tankarna på att köpa mig en digitalkamera. Den bör inte kosta mer än 500 euro, dvs ca 4500 kr.
Den ska helst kunna kopplas direkt mot datorn (usb eller fw). Har en iBook. Den ska även ha stöd för minneskort men det har väl de flesta digitalkameror idag?

Sen vet jag inte hur mycket det skiljer sig i kvalitet mellan en kamera som har 3 Megapixlar och en som har 4 Megapixlar. Kommer jag som en icke professionell fotograf att kunna skilja på dem? Dvs jag är inte ens en amatör-fotograf utan har tänkt att använda kameran på semester osv.

Såg nämligen en trevlig Canon kamera med vridbar LCD-display som jag tycker om. Det är en 3 MP kamera. Ska jag satsa på finesser i kameran och strunta i antalet megapixlar?

Rent allmänt, skit i finesserna lägg pengarna på optiken istället. Digital zoom är skit optiskt skall det vara. Men har man många pixlar behöver man inte en kamera med mycket zoom då man kan zooma i efterhand i ett bildbehandlings program.

3 megapixlar räcker till förstoringar upp till A4 skall du forstora större än så krävs mer.