Tänkte skaffa mig en digitalkamera

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-25 18:17

Hej!

Är i tankarna på att köpa mig en digitalkamera. Den bör inte kosta mer än 500 euro, dvs ca 4500 kr.
Den ska helst kunna kopplas direkt mot datorn (usb eller fw). Har en iBook. Den ska även ha stöd för minneskort men det har väl de flesta digitalkameror idag?

Sen vet jag inte hur mycket det skiljer sig i kvalitet mellan en kamera som har 3 Megapixlar och en som har 4 Megapixlar. Kommer jag som en icke professionell fotograf att kunna skilja på dem? Dvs jag är inte ens en amatör-fotograf utan har tänkt att använda kameran på semester osv.

Såg nämligen en trevlig Canon kamera med vridbar LCD-display som jag tycker om. Det är en 3 MP kamera. Ska jag satsa på finesser i kameran och strunta i antalet megapixlar?

Ursprungligen av jme:

Hej!

Är i tankarna på att köpa mig en digitalkamera. Den bör inte kosta mer än 500 euro, dvs ca 4500 kr.
Den ska helst kunna kopplas direkt mot datorn (usb eller fw). Har en iBook. Den ska även ha stöd för minneskort men det har väl de flesta digitalkameror idag?

Sen vet jag inte hur mycket det skiljer sig i kvalitet mellan en kamera som har 3 Megapixlar och en som har 4 Megapixlar. Kommer jag som en icke professionell fotograf att kunna skilja på dem? Dvs jag är inte ens en amatör-fotograf utan har tänkt att använda kameran på semester osv.

Såg nämligen en trevlig Canon kamera med vridbar LCD-display som jag tycker om. Det är en 3 MP kamera. Ska jag satsa på finesser i kameran och strunta i antalet megapixlar?

Rent allmänt, skit i finesserna lägg pengarna på optiken istället. Digital zoom är skit optiskt skall det vara. Men har man många pixlar behöver man inte en kamera med mycket zoom då man kan zooma i efterhand i ett bildbehandlings program.

3 megapixlar räcker till förstoringar upp till A4 skall du forstora större än så krävs mer.

Det finns ganska bra kameror som är täta med avseende på sand,vatten och snö. Inte helt fel om man som du skall ta med kameran på semestar då man oftas befinner sig i sådana miljöer då...

Köp en kamera som använder sig utav vanliga batterier typ LR06/AA. då är det ganska lätt att hitta extra batterier typ alkaliska om du någon gång skulle finna att strömmen tar slut.

Och det är billigare att köpa uppladdningsbara batterier av ovanstående typ än speciella accar. plus att du måste ha en specifik laddare till batteritypen ifråga.

mvh

snurra inte in dig för mycket på megapixel talet...det kan vara missvisande, det säger ingenting om kameran tar bra bilder....kolla in cyberphoto.se (kan vara .com) där har de bra recensioner och har tagit testbilder så man kan se vilka kameror som tar bra bilder....

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-04-25 19:27

Mitt råd: Håll dig till kameror med Compact Flash-minnen.

Där är urvalet stort, och priset per Mb lägre.

I övrigt håller jag med tidigare talare.

Good Luck!

Jag köpt en Canon Ixus 500 som jag är nöjd med, bryr man sig inte om pixlar så finns den som 430 också. Ixus 430 är riktigt prisvärd.

/Stefan

http://se.pricerunner.com/photography/digital-cameras/148137/details

Mest för dom pengarna som du nämner...

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-04-25 23:14
Ursprungligen av whoami:

http://se.pricerunner.com/photography/digital-cameras/148137/details

Mest för dom pengarna som du nämner...

Har inte Compact Flash......

CF ca 2:-/ MB......Tex 512Mb kostar ca 1000:- (995:- på Scandinavian Photo)
MemoryStick 3-4:- /Mb...T ex 512 Mb kostar runt 1800:- (1785:- på Scandinavian Photo)

......Sony tar 3385:- för sitt eget 512-kort!!

Och storsäljaren men mycket hög kvalitetskänsla och bra bilder för strax över 3000:-

http://se.pricerunner.com/photography/digital-cameras/195188/details

• Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-04-25 23:04

Beror ju lite på vad man värdesätter. Smidighet, zoom, kunna filma, film med ljud, upplösning... Ixus är ett riktigt bra val. Smidig, gedigen, bra zoom, bra bilder. Casio Exilim kan vara ett alternativ om man vill ha en *extremt* liten kamera. Lite sämre bildkvalitet än Ixusen, kanske, men fullt tillräcklig för semesterfotona.

Jag har en IXUS 400 och den har givit mig väldigt många bra bilder för att vara en liten kompaktkamera som den är. 4 MP är en bra avvägning tycker jag. Och den är ju helt klart en av de snyggaste kamerorna som själv just nu! Men en sak som jag märkt är att om autofokusen är trög, vilket jag upplever att den kan vara ibland på IXUSen så känns hela kamerna trög att använda. En vass autofokus kan vara viktigare än man tror är något jag kommit fram till (därför blev jag så besviken på Canons nya Pro1 när testerna på nätet rapporterade om den kassa autofokusen).

Räkna in ett rejält minneskort (sådär 128 Mb skulle jag säga) i priset, och extrabatteri. Då kommer Canon A80 att stå ut som ett bra alternativ.

Megapixlar är lätt att stirra sig blind på. När jag såg mina svärföräldrars utskrifter av de barnbilder jag lagt upp på nätet insåg jag att man behöver ytterst lite om det bara är "bra" megapixlar. Mina bilder var avsedda för nätet, nedskalade till ca 1/2 Mpix och uppskärpta lite. Det blev faktiskt helt acceptabelt!

Så bara sådär 2 Mpix räcker faktiskt längre än man tror, om bara optiken är bra och sensorn lågbrusig och så! Det beror på behoven, men för "husbehov" är 3 Mpix alldeles tillräckligt.

• Oregistrerad
  • 2004-04-26 09:52
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Megapixlar är lätt att stirra sig blind på.

Yepp... ljuskänslighet, snabbhet och kvalite på optik borde vara mycket mycket viktigare...

Ursprungligen av Pär:

Yepp... ljuskänslighet, snabbhet och kvalite på optik borde vara mycket mycket viktigare...

Och snabbhet är det som är allra svårast att läsa sig till i specar och tester, tycker jag. Det syns inte på testbilder, och av någon anledning struntar de flesta testare i det. Jag blir allt mer irriterad på att min Olympus är så längsam, speciellt i fokuseringen. Kombinationen snabbt fokus, snabbt avtryck och säker fokusering i svagt ljus gör allt för möjligheten att ta ögonblicksbilder, men ingen testar det.

Säg att man väljer mellan hög upplösning med underbar bildkvalitet men långsam kontra snabb, lite lågupplöst och inte så helperfekt bildkvalitet. Vad gör det om bildkvaliteten är lite lägre om man hinner ta de där drömbilderna som den högupplösta kameran missade?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-26 11:30

Jag antar att den Canonkamera du nämner (vridbar display) är Powershot A80. Jag köpte en för några veckor sen, 4400:- inklusive ett 256MB CF-kort. Hittills är jag helnöjd, speciellt gillar jag den vridbara displayen - du kan hålla kameran hur som helst och ändå se hur bilden blir. Sen finns det andra fördelar: den använder AA-batterier, manuella inställningar finns för precis allting, du kan t o m lagra dina manuella inställningar i två egna snabbval. Kolla gärna http://albert.achtung.com/cameras/A80/index.html för en bra recension av kameran.

En sak att tänka på: du blir nästan tvungen att köpa till laddningsbara batterier så det ökar på kostnaden något (det följer bara med vanliga alkaliska batterier).

• Medlem
  • International user
  • 2004-04-26 15:39

Tack för alla svar och förslag. Canon Powershot A80 är jag nu väldigt intresserad av. Var i butiken och kikade på den.
Visst, den använder laddningsbara batterier och de tar slut rätt så snabbt om man använder lcd-displayen mycket. Iaf så sa försäljaren. Men jag kan ju köpa en hop av såna batterier och ha dem med mig. Inte så farligt...eller det får man ju se sen efter ett tag.

Ursprungligen av jme:

Visst, den använder laddningsbara batterier och de tar slut rätt så snabbt om man använder lcd-displayen mycket. Iaf så sa försäljaren. Men jag kan ju köpa en hop av såna batterier och ha dem med mig. Inte så farligt...eller det får man ju se sen efter ett tag.

Inte alls farligt om den är lika batterisnål som A70. Den går LÄNGE på en laddning, med LCD på! Samma sak med min Olympus, Med hyfsat bra NiMH får man ut många bilder utan att snåla. Sådär 200 bilder får man nog ut på en laddning i alla fall.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-27 11:24
Ursprungligen av jme:

Tack för alla svar och förslag. Canon Powershot A80 är jag nu väldigt intresserad av. Var i butiken och kikade på den.

Nu har jag bara använt min A80 på ett par barnkalas plus lite vardagsbilder men jag tycker att batterierna räcker förvånansvärt länge trots att jag använder LCDn hela tiden och dessutom slår av och på kameran hyfsat ofta. En nackdel som jag läst om är att man inte får någon vidare förvarning om att batterierna håller på att ta slut så det är säkrast att alltid ha reservbatterier med sig (åtminstone en omgång alkaliska).

Just det, angående alkaliska batterier: de medföljande alkaliska batterierna tog slut på nolltid så jag rekommenderar starkt att bara köra med laddbara - mina 1600mAh NiMH räcker som sagt länge.

Jag har en Olympus C-740, med en uppsättning batterier 4st AA på 2300mAh så klarar den utav ca 280 st bilder 2048x1536 JPEG inkl blixt. Då använder jag bara den stora LCD skärmen.

Vilket bör sägas också om alkaliska batterier. Dom kan börja läcka vilket är en styggelse och katastrof i en kamera...Ja inte bara där...;)

Ursprungligen av xplane:

Vilket bör sägas också om alkaliska batterier. Dom kan börja läcka vilket är en styggelse och katastrof i en kamera...Ja inte bara där...;)

Det vore naturligtvis otrevligt, men man ska väl inte använda dåliga batterier? Ett LiIon kan väl ocså gå sönder. Hur är det, de exploderar väl har jag för mig. Inte heller så kul för kameran. Men jag tror risken är liten i båda fallen.

Jag gillar NiMH. Stort plus när en kamera klarar sådant. Självklart kör man med högkapacitets-NiMH, och tar till alkaliska enbart i nödfall.

Det finns kameror som klarar både R6 och LiIon. Tyvärr är det inte så vanligt.

• Oregistrerad
  • 2004-04-27 19:02

Jag köpte en a80 för några dagar sedan med att 512MB minneskort för ca 4.500:-. Jag är mycket imponerad av bildkvaliteten trots att jag gått från en analog Contax kompakt. Genom att använda manuella inställningar får jag en funktion liknande en systemkamera. Det är nog riktigt att a80 håller för en sådär 24 x 30 kopior + men det är en dock kompakt kamera.

Att kunna använda alkaliska batterier är enbart ett plus. Sist några batterier läckte var nog i min bandtraktor ... för så där en 30 år sedan :). För övrigt hittade jag snabbladdare för 2300 mAh batterier på cyberphoto.se som verkar vara ett måste och i nödfall finns batterier i närmaste kiosk.

Det finns till och med undervattenshus för att använda i badkaret....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-28 09:41
Ursprungligen av bhagert:

Att kunna använda alkaliska batterier är enbart ett plus. Sist några batterier läckte var nog i min bandtraktor ... för så där en 30 år sedan :). För övrigt hittade jag snabbladdare för 2300 mAh batterier på cyberphoto.se som verkar vara ett måste och i nödfall finns batterier i närmaste kiosk.

Om du vill ha en snabbladdare för NiMH-batterier så kan jag rekommendera Clas Ohlson som säljer en Vanson-laddare för 375:-. Fördelar: går på 240 eller 12 volt (ciggtändarkabel medföljer), separata kanaler för alla fyra batterier (varje batteri laddas individuellt), laddar både AA och AAA.

Jag har inte testat Cyberphotos laddare, men är mycket nöjd med Vanson-laddaren.

Ursprungligen av steli:

Om du vill ha en snabbladdare för NiMH-batterier så kan jag rekommendera Clas Ohlson som säljer en Vanson-laddare för 375:-. Fördelar: går på 240 eller 12 volt (ciggtändarkabel medföljer), separata kanaler för alla fyra batterier (varje batteri laddas individuellt), laddar både AA och AAA.

Jag har inte testat Cyberphotos laddare, men är mycket nöjd med Vanson-laddaren.

Jag hade tidigare en annan laddare från Clas Ohlson som jag inte kommer ihåg namnet på, har dock sett att den finns att köpa på Jula. Den är utrustad med en LCD-display som hela tiden visar laddningsstatus och spänning på batteriet dock laddar den inte separata batterier och olika typer samtidigt som Vanson laddaren gör.

Jag köpte Vanson laddaren från Clas Ohlson när den gamla gick sönder, den hade ersatt den andra med LCD-displayen, den nya laddar batterierna på samma tid dock laddas dom inte till lika hög kapacitet som i den andra vilket visar sig nu i efterhand...

Skillnaden mellan dom två förutom LCD-displayen är att Vanson laddaren ser häftigare ut med blinkande lysdioder och häftigare design... Men den laddar inte alls lika bra som den andra från Jula...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-28 12:54
Ursprungligen av xplane:

Jag köpte Vanson laddaren från Clas Ohlson när den gamla gick sönder, den hade ersatt den andra med LCD-displayen, den nya laddar batterierna på samma tid dock laddas dom inte till lika hög kapacitet som i den andra vilket visar sig nu i efterhand...

Skillnaden mellan dom två förutom LCD-displayen är att Vanson laddaren ser häftigare ut med blinkande lysdioder och häftigare design... Men den laddar inte alls lika bra som den andra från Jula...

Intressant, jag har ingen annan laddare att jämföra med (annat än en fyra år gammal Energizer) så där kan jag inte kommentera. Sen har jag ju inte kört min Vanson särskilt länge så min rekommendation får väl tas med en nypa salt...

Ursprungligen av steli:

Den laddar R03, R06, R14, R20 och 6F22

Moderna alkaliska batterier "skall" i princip inte kunna läcka. Det vill säga så länge man inte kortsluter dom eller föröker ladda dom igen. Vanliga brunstensbatterier läcker däremot då dom inte är inkapslade på samma sätt.

http://www.batteriforeningen.a.se/Brunsten-alkaline.htm

Senast redigerat 2004-04-28 00:20
  • Oregistrerad
  • 2004-04-28 07:58

Bra sida whoami!

• Oregistrerad
  • 2004-04-28 10:13

Tack för tipset !!!!!

• Medlem
  • 2004-04-28 10:22

jag tycker att "uppstartstiden" (hatar ordet "uppstart") är mycket viktig. Sliter man fram kameran för att plåta nåt som händer NU och man tvingas vänta flera sekunder på att kameran ska tuffa igång får iaf jag nästan hjärnblödning. Men vilka kameror som är snabba eller inte har jag ingen koll på.

Bevaka tråden