Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägga hårddisk på DVD-spelaren i G5:a...

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänkte ev. köpa en G5:a och stoppa två håddiska. Men jag skulle även vilja stoppa in en tredje. Egentligen finns ju bara plats för två, men jag hörde att man kunde stoppa in ett SATA PCI-kort för att koppla in en tredje disk och sedan lägga den på DVD-spelaren innuti dator (på t ex en tunn musmatta för att slippa oljud).

Är det någon här som testat detta? Kan det finnas risker med det? Jag tänkte att om man bara ska ha den stående kanske det inte gör något... Hjälp!

  • Medlem
  • 2004-04-22 21:44

Det kan vara risk att det blir varmt där uppe... Jag har själv funderat på detta och ett alternativ är att du på något sätt monterar disken bakom PCI korten, kanske det heller inte blir lika varmt där? Ett tredje alternativ är att du drar ut kablarna till Superdriven genom en PCI-lucka och lägger den ovanpå G5:an till förmån för diskarna. Ingen snygg lösning men fungerarande, och om man inte använder den så ofta så kan man ju koppla ur den och lätt sätta i den igen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-22 21:57

Det är onödigt arbete och med risk att det blir varmt.
Om du har mycket data på båda interna hårddiskarna, så kan jag lova att 50% av all data bara ligger där nästan oanvända. Det är bättre att köpa extern stor LaCie FireWire 800, där du kan lägga data som används sällan. Det gör att du har alltid har lediga ytor på båda interna hårddiskar för all framtid.
Med extern LaCie är det lätt att byta ut hårddisken i lådan, den hårddisken som blev utplockad kan du sätta in i kassaskåpen som säkert lagring

1
Bevaka tråden