Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fjärrstyr datorn med 3G-nallen

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

De flesta moderna mobiltelefoner har nu inbyggt Java-stöd (J2ME). Det finns en trevlig liten VNC-klient som gör att man kan fjärrstyra andra enheter, t.ex. din Mac. Med 3G blir hastigheten tillräckligt snabb för att tekniken ska kunna utnyttjas!

I min Motorola A835 valde jag helt enkelt att gå till ny URL och skrev in:

http://j2mevnc.sourceforge.net/downloads/VNC-en_gb.jad

för att hämta och installera programmet.

Funkar mycket bra!

Ciryon

Senast redigerat 2004-04-22 21:03
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-22 22:51

Nu börjar det likna nåt... Vad kostar bandbredden med de där 3G-abbonemangen egentligen?

Förresten, finns det några bra ssh-klienter skrivna i J2ME? Vore schysst att kunna ssh:a från sin T610.

Ursprungligen av HL:

Nu börjar det likna nåt... Vad kostar bandbredden med de där 3G-abbonemangen egentligen?

Förresten, finns det några bra ssh-klienter skrivna i J2ME? Vore schysst att kunna ssh:a från sin T610.

Visst finns det SSH-klient också. Nu tycker förstås inte jag det är någon mening med det om man inte har en telefon-PDA (som Motorola A925 eller SonyEricson P900) men kolla här för en open source klient.

Det kostar beroende på abonnemang. Om man använder det mycket kan man betala en fast månadsavgift och använda det väldigt mycket. Eller så betalar man ingen fast månadsavgift och får istället högre kostnad per MB.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2004-04-22 22:54

Hur sätter man upp en VNC server på en mac då eller finns det inbyggt?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-22 23:30
Ursprungligen av adamsen87:

Hur sätter man upp en VNC server på en mac då eller finns det inbyggt?

Serverprogram hittar du bl a här:
http://www.redstonesoftware.com/vnc.html

Du hittar säkert fler servrar/klienter om du söker efter "VNC" på www.versiontracker.com

Ursprungligen av adamsen87:

Hur sätter man upp en VNC server på en mac då eller finns det inbyggt?

Jag har provat flera stycken olika men den bästa tycker jag är OSXVNC. Den kan starta automatiskt när man startar daton och är sedan "alltid" igång.

Det ryktas för övrigt att Apple kommer använda VNC-tekniken till sin Remote Desktop i framtiden (var det nästa version av OS X ?).

Ciryon

1
Bevaka tråden