Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket varv på hårddisk?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 09:44

Hej!

Jag står i begrepp att inhandla en PB 17" som mestadels ska användas till video-/ljudredigering och när gäller den interna hårdisken så kan man på applestore välja mellan 4200 och 5400 varv. Vilka snabbhetsvinster gör man på att välja den snabbare? (den interna hd:n kommer endast användas till system och program medan videomaterialet kommer ligga på en extern FW-hd. Samtidigt är man ju orolig att en snabbare intern hd både slukar mer ström och väsnas mer. Kan någon kan dela med sig av sina erfarenheter kring detta?

// Mårten

Ursprungligen av Mårten Hård:

Hej!

Jag står i begrepp att inhandla en PB 17" som mestadels ska användas till video-/ljudredigering och när gäller den interna hårdisken så kan man på applestore välja mellan 4200 och 5400 varv. Vilka snabbhetsvinster gör man på att välja den snabbare? (den interna hd:n kommer endast användas till system och program medan videomaterialet kommer ligga på en extern FW-hd. Samtidigt är man ju orolig att en snabbare intern hd både slukar mer ström och väsnas mer. Kan någon kan dela med sig av sina erfarenheter kring detta?

// Mårten

Hej! Välkommen till 99Mac.

Här på forumet finns det en utmärkt sökfunktion som du bara måste testa. Det har skrivit och avhandlats diskars hastigheter här på forumet sen begynnelsen. Du hittar säkert något intressant bland allt som har skrivits tidigare i ämnet ifråga.

Happy hunting!

  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 10:05
Ursprungligen av Mårten Hård:

Hej!

Jag står i begrepp att inhandla en PB 17" /.../Kan någon kan dela med sig av sina erfarenheter kring detta?

// Mårten

Erfarenheterna av vad som händer i en PB 17" lär väl vara en smula begränsade

Ursprungligen av Pär:

Erfarenheterna av vad som händer i en PB 17" lär väl vara en smula begränsade

Ja just när det gäller den specifika modellen men skillnaden i strömförbrukning och snabbheten har inget att göra med datorn som disken monteras i. När man skall leta och hitta fakta om hårddiskar.

http://www.storagereview.com/

http://www.hitachigst.com/portal/site/hgst/

Ta den snabbare, de skulle jag gjort...

  • Medlem
  • 2004-04-21 10:36

Jag har beställt 5400 rpm till min 15" PB för att vara på den säkra sidan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-21 10:40

Ta den snabbare, det gör datorn rappare.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 14:02

Tack för de snabba svaren - vilken aktivitet det är på det här forumet! Då lutar det mot att det blir en 5400 varvare.

Mårten

7200rpm är ju också najs

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-21 15:44
Ursprungligen av Björnström:

7200rpm är ju också najs

Visst, men då blir datorn så klart surrigare, varmare och drar mer ström. Då kanske det är bättre att köpa en extern Firewire 800-hårddisk, till exempel en La Cie d2 Extreme.

(Allting ska vara "extreme" numera. Mondo Extreme Ultra Raptor, hmmm...)

Ursprungligen av Mondo:

Visst, men då blir datorn så klart surrigare, varmare och drar mer ström. Då kanske det är bättre att köpa en extern Firewire 800-hårddisk, till exempel en La Cie d2 Extreme.

(Allting ska vara "extreme" numera. Mondo Extreme Ultra Raptor, hmmm...)

Skillnaden mellan dom olika hastigheterna är inte så stora som man kan tro när det gäller värme, surrighet och batteritid enligt bifogade pdf dokument

  • Medlem
  • 2004-04-28 21:31

Var i länkarna ovan kan man hitta informationen om att skillnaden mellan olika hastiheter inte är så stora. Ref till en PDF som jag inte kan hitta.

MVH

  • Oregistrerad
  • 2004-04-28 22:15

Du vill ha så snabb hårddisk som möjligt, skillnaden i batteritid är försumbar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-28 22:44

Jag tycker valet inte är så solklart faktiskt, på samma sätt som man inte ska stirra sig blind på en processors klockfrekvens gäller samma för rotationshastigheten på hårddiskar, det finns många andra faktorer som är (minst) lika viktiga.

Själv har jag gått FRÅN en 5400 RPM 40 GB TILL en 4200 RPM 80 GB och den nyare HDn är märkbart snabbare en föregående. Den avgörande skillnaden i mitt fall är den ökade densiteten på 80 GB-HDn som mer än väl kompenserar för den lägre rotationshastigheten. Den förändring till det bättre som jag uppskattar mest är dock skillnaden i ljudnivå. Tidigare var jag "tvungen" att stänga av datorn om jag vill få tyst hemma (typ vid filmtittande etc) pga HDn men den nya HDn är i princip helt tyst samtidigt som den alltså är snabbare.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-29 02:57
Ursprungligen av hekr:

Jag tycker valet inte är så solklart faktiskt, på samma sätt som man inte ska stirra sig blind på en processors klockfrekvens gäller samma för rotationshastigheten på hårddiskar, det finns många andra faktorer som är (minst) lika viktiga.

Själv har jag gått FRÅN en 5400 RPM 40 GB TILL en 4200 RPM 80 GB och den nyare HDn är märkbart snabbare en föregående. Den avgörande skillnaden i mitt fall är den ökade densiteten på 80 GB-HDn som mer än väl kompenserar för den lägre rotationshastigheten. Den förändring till det bättre som jag uppskattar mest är dock skillnaden i ljudnivå. Tidigare var jag "tvungen" att stänga av datorn om jag vill få tyst hemma (typ vid filmtittande etc) pga HDn men den nya HDn är i princip helt tyst samtidigt som den alltså är snabbare.

Visst finns det undantag. Men eftersom disken var gammal så kanske en ny 5400 rpm 80 GB hade varit ännu snabbare?

1
Bevaka tråden