Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NAB: Apples proffsprogram uppdaterade

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Här diskuterar vi följande nyhet:
http://99mac.se/vbindex.php?id=327

/M

En länk till produkterna:

http://www.apple.com/software/pro/

//Mikael

Haha, den här uppdateringen blir ett bra argument för ett par eventuella kunder.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-18 22:59
Ursprungligen av ohennig:

Haha, den här uppdateringen blir ett bra argument för ett par eventuella kunder.

Jo, det var ju en smula häftiga "rekommenderade" sys.krav

hd-kvalitet

jag undrar vilken slags video-utrustning man behöver för att spela in i hd-format?

är det här något som är möjligt för "vanliga konsumenter" i dagsläget?

hur mycket kostar det?

Ursprungligen av mjauone:

jag undrar vilken slags video-utrustning man behöver för att spela in i hd-format?

är det här något som är möjligt för "vanliga konsumenter" i dagsläget?

hur mycket kostar det?

Sonys 24p kameror funkar ju.

Men det är ju inget för vanliga konsumenter.

Det är svindyrt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-18 23:08

Jag undrar vilken slags video-utrustning man behöver för att spela in i hd-format?
Själva redigeringen blir inte så dyr i dag... Du får en G5 för c:a 30 000 kr, HD-kort för c:a 20 000 kr, SCSI-kort för 5 000 kr och diskar för 30 000 kr. Lägg till program och så så har du en fullständig HD-redigering för kanske 100 000 kr...

Dock kostar en HD-monitor multum, FCP HD kan nu skicka detta till en Cinema Display. Kan vara ett billigare alternativ. Sen kommer ju HD-bandaren... Den är DYR.

För konsumenter finns ju DVCPRO HD som kanske blir ett alternativ i framtiden. Här krävs INTE så galna diskhastigheter som äkta HD kräver.

Det bästa av allt är ju att FCP HD, eller FCP 4.5 som det heter, är gratis för alla som har FCP 4.0!

Erik, det där låter ju riktigt lovande eftersom våra presumtiva kunder har tänkt att satsa på HD i framtiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-19 12:31

Precis, men med DVCPRO HD är ett allternativ som kommer "funka" för alla.

FCP kommer även i framtiden stödja HDV som är "HD på DV-tape". Det är tänkt att vara HD für alle.

Ursprungligen av Erik.dv:

FCP kommer även i framtiden stödja HDV som är "HD på DV-tape". Det är tänkt att vara HD für alle.

När kan man räkna med att få se kameror som klarar av HDV med en prislapp "für alle"?

2005.

När det gäller uppdateringarna så tycker jag inte att någonting var särskilt imponerande. FCP HD uppgraderingen har ju Apple tjatat om i tre år och först nu släpper dom den. Och stödet för DVCPR HD? Det är ett format som är betydligt större bland amerikaner. I europa är det i princip obefintligt. Här regerar Sony.

Den enda "wow!" känslan jag fick var när jag såg att Apple tagit tillbaka DTS-stödet i DVDSP (före detta DVD Maestro). Äntligen. Men allt det där tjafset om integrering från FCP och Motion in i DVDSP ger jag inte mycket för. Det enda det producerar är en jäkla massa skripts och mindre kompatibla skivor. Det finns ont om program som stenhårt stödjer DVD specarna. Lull, lull och DVD specar är inte bra kompisar. Det är säkert jättebra försäljningsargument eftersom de flesta som är nyfikna på DVD authoring inte har en aning om hur känsligt det är.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-19 12:32

Andra nyheter är ju:

- AJA släpper Kona2 - ett värsting HD kort typ
- AJA Io får många nya funktioner - RGB out från vilket program som helst bl.a.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-19 18:15

Nä, HD-lullet är ju lite överdrivet tycker jag. Speciellt att man nu har HD som standard vid sidan om DV. Inte för att jag klagar, uppdateringen var gratis. Likså alla updateringar till AJA Io:n.

Gällande intergreringen mellan FCP <-> Motion <-> DVDSP. Kommer verkligen det påverka skivorna i sig? Det borde vara något DVDSP hanterar internt och inget skärp som kommer på själva skivorna. Men jag kan ha fel. I sådant fall är det väldigt dåligt.

DTS är ju bra, men inget jag eller många kommer i kontakt med. Ungefär som HD

Jag hade hellre sett att Apple fixat mediahantering, fleranvändarhantering m.m. i FCP4.5. Men det kommer garanterat snart i och med XSan.

Grafiska överbliken blev jag glad att får tillbaka i DVDSP. Den var väldigt saknad - tom iDVD hade den Compressors MPEG1-stöd är mkt bra att det kommit, återstår att se HUR bra.

Jo allt beror ju på vad man pysslar med. Jag måste ha HD för att kunna jobba och leverera det jag ska under det närmaste året. Nästan allt vi gör just nu är för D-bio, WMVHD och DVD-distribution. Vi har precis skeppat senaste långfilmen i en Extreme DVD utgåva med HD-version (först i Europa). Däremot är DVCPRO HD ett bandformat som är långt ifrån branschstandard. HDCAM, HDCAM SR eller D5 är det man vill ha. HDV ser jag som en lysande ersättare till DV25.

Jag har varit tvungen att tacka nej till kunder för att jag inte kan leverera DTS - så för min del är det lysande.

Compressor är ingenting jag använder längre. Den är så undermålig jämfört med Cinema Craft (hög kvalitét) eller MainConcept (för snabba kopior typ dailies) att jag inte kan använda den med gott samvete.

Jag hoppas verkligen att Apple tar tag i FCP4. Det är utan tvekan den sämsta versionen med paradoxalt nog bästa "features". Jag är så saligt trött på alla fel 4:an dras med att jag "råkade" upptäcka Premiere Pro i ren desperation när alla deadlines sprack. Självklart kastar jag mig tillbaka till FCP om Apple fixar till grundläggande skräpkod. FCP är i grund och botten ett jättebra program (och FCP och PPro är spöklikt lika varandra med skillnaden att det man gör med tre musklick i FCP gör man oftast med två i PPro). Nu efter NAB har dom stenhård konkurrens. Vegas 5 stödjer numera HD-hårdvara och DeckLink-korten. PPro har allt ifrån de otroligt bra BOXX-maskinerna med lösningar från DV till okomprimerad dual channel HD med RT features. Pinnacle är superagressiva med sina lösningar och deras PCI-X planer för framtiden är riktigt spännande (även om jag har svårt för Pinnacle - Commotion-dödare som dom är).

Man får anpassa sin produktionsmiljö så att man arbetar på ett system som är säkert. Sen får man ha en experimentmaskin för "punkt-noll och en halv" versioner där det alltid är buggar från alla tillverkare idag. Inte bara Apple. Det som känns mest angeläget är att få en stabil uppgradering av QuickTime och tidkodshantering för de olika videoformaten. För de som arbetar med scannade 16 och 35 mm kopior i DV som offline är detta en central problematik.

Själv hade jag hoppats på en skalbar "Qmaster" teknologi även i FCP. XSAN är en mycket positiv överaskning och prestanda på G5:or med FCP 4.5 är imponerande steg i rätt riktning. Det finns även en del profilrapporteringsfunktioner i själva FCP 4.5 som kommer att bidra till att buggar elimineras snabbare än de gjorts tidigare.

UNDERWATER FILMMAKERS II
http://www.cortex.se/uwf_II.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-19 19:15

Fast FCP 4.1.1 som jag kört nu c.a 4 mån eller vad det är har rättat till i stort sätt alla fel 4.0x hade. Det har känts stabilt - hoppas 4.5 fortsätter denna trend.

1
Bevaka tråden