Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NAB: Motion, nytt program från Apple

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Här diskuterar vi följande nyhet:
http://99mac.se/vbindex.php?id=328

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-18 22:29

Undrar vad Adobe säger om detta...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-18 23:43

Detta kan säkert i förlängningen leda till att Adobe även slutar med utveckling av After Effects för Mac, vilket naturligtvis är synd. Å andra sidan sitter Apple lite i en rävsax, så länge externa programvaruföretag inte tar fram mjukvara som verkligen tar till vara Macens hårdvara och operativsystem och enbart ger ut halvdana Windows-porteringar kanske det är Apples enda alternativ?

Finns det några större programvaruföretag som utecklar Mac-specifika program som tar tillvara OS X till fullo idag över huvudtaget? OmniGroup gör ju fantastiska program men dessa är ju ändå relativt små.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-18 23:58

en app som på ytan verkar knäcka AE för 3000:-? Om dessutom pluggarna funkar är det för bra att vara sant!

Tack apple!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-19 00:05
Ursprungligen av Jonaz:

Om dessutom pluggarna funkar är det för bra att vara sant!

Use a wide variety of third-party Adobe After Effects plug-ins, including Boris Continuum, GenArts, and DigiEffect

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-19 00:07

Nicely!!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-19 00:07

När släpps det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-19 00:08
Ursprungligen av Jonaz:

När släpps det?

Början av sommaren... Är inte det nu?

Det verkar som att nu vill Apple få in foten i TV-produktion och att Motion kommer att kunna användas för att till exempel göra grafik vid tävlingar som melodifestivalen och idrottsevenemang eller varför inte nyhetsrapporteringar? Eller har missförstått funktionerna i Motion?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-19 00:40
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det verkar som att nu vill Apple få in foten i TV-produktion och att Motion kommer att kunna användas för att till exempel göra grafik vid tävlingar som melodifestivalen och idrottsevenemang eller varför inte nyhetsrapporteringar? Eller har missförstått funktionerna i Motion?

Nää... du har nog rätt..

Ska man se det här som frukten av Apples köp av Shake?

Jag tycker mig se en röd tråd i Apples strategi i alla fall. De köper ett proffsverktyg för videoredigering (minns inte vad det hette) och släpper det under namnet FCP. Ungefär samtidigt släpper de ett videoredigeringsprogram för kreti och pleti - iMovie. Ett par år senare gör de en bantad version för semi-proffs FCE. Detsamma händer med Logic som blir Logic Pro, Logic Express och GB. Om jag försått funktionaliteten rätt hos Motion så skulle det kunna vara Shakes motsvarighet till FCE eller iMovie!? Har jag rätt!? Jag menar, inte många människor har råd med Shake för 50 lakan, men om det finns en kontinuitet mellan Motion och Shake så byggs ju kunskapsbasen upp och övergången till proffsverktyget blir mycket lättare!?

Jont Olof

_________________________
Phontoc Audio HB

  • Oregistrerad
  • 2004-04-19 11:01

Ursäkta en novis...

Men är detta ett program som t ex kan användas till att göra egna animerade små filmer? Har det inte tidigare funnits något program där man genom att ta två bilder av samma motiv, exempelvis en tecknad figur, s a s kan få datorn att räkna ut figurens rörselse mönster mellan dessa bägge bilder.
Ge mig förslag på vad programmet skulle kunna användas till. Jag har en 17-åring här hemma som skulle vilja göra en tecknad film med datorns hjälp mer än något annat. Kan detta program i så fall vara något för honom eller finns det andra alternativ?
I så fall räcker vår datorkraft som i nuläget som starkast är en PB 1 GHz med 768 mb minne? Eller behöver man en G5:a med dubbla processorer (vad gör man inte för ungarna)?

Karl Peter

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-19 11:33
Ursprungligen av Karl Peter:

Ursäkta en novis...

Men är detta ett program som t ex kan användas till att göra egna animerade små filmer? Har det inte tidigare funnits något program där man genom att ta två bilder av samma motiv, exempelvis en tecknad figur, s a s kan få datorn att räkna ut figurens rörselse mönster mellan dessa bägge bilder.
Ge mig förslag på vad programmet skulle kunna användas till. Jag har en 17-åring här hemma som skulle vilja göra en tecknad film med datorns hjälp mer än något annat. Kan detta program i så fall vara något för honom eller finns det andra alternativ?
I så fall räcker vår datorkraft som i nuläget som starkast är en PB 1 GHz med 768 mb minne? Eller behöver man en G5:a med dubbla processorer (vad gör man inte för ungarna)?

Karl Peter

Nja... är det 2D animering du är ute efter finns det nog bättre program...
http://www.digitalmediafx.com/Products/toonboomstudio.html
http://www.retas.com/home/index.html

Lycka till.

  • Medlem
  • 2004-04-21 19:04
Ursprungligen av Karl Peter:

Ursäkta en novis...
Men är detta ett program som t ex kan användas till att göra egna animerade små filmer?

Nja, Motion är nog mest tänkt och lämpad för att göra rörlig grafik

Ursprungligen av Karl Peter:

Har det inte tidigare funnits något program där man genom att ta två bilder av samma motiv, exempelvis en tecknad figur, s a s kan få datorn att räkna ut figurens rörselse mönster mellan dessa bägge bilder.

Om du tänker på traditionell animerad film ala Disney är det inte lätt att få datorn att förstå hur den ska göra bilder emellan, Musse Pigg följer inte direkt vanligt fysiska lagar. I 3D animation görs detta i mer eller mindre omfattning ( Pixar sätter väldigt många lägen, skråpet som kallas barnprogram på kanal 5s lördagsmornar låter datorn fylla i det mesta)

Ursprungligen av Karl Peter:

Ge mig förslag på vad programmet skulle kunna användas till. Jag har en 17-åring här hemma som skulle vilja göra en tecknad film med datorns hjälp mer än något annat. Kan detta program i så fall vara något för honom eller finns det andra alternativ?

Ett enkelt sätt att komma i gång är så kallad 'stop motion'. Man tar en docka eller en lerfigur, plåtar en eller två rutor, ändrar lite och tar en ny ruta, repetera ett tag och så har man några sekunder film

Testa med Framethief; http://framethief.com/index.html På deras sida finns gott om exempel hur man gör.

Ursprungligen av Karl Peter:

I så fall räcker vår datorkraft som i nuläget som starkast är en PB 1 GHz med 768 mb minne? Eller behöver man en G5:a med dubbla processorer (vad gör man inte för ungarna)?

Den räcker nog att börja med - proffsanimatörer kan å andra sidan aldrig få nog av datakraft ...

Lycka till

Frågan är om det här programmet kommer att vara ens i närheten av After Effects kvalité när det gäller motion graphics. Och hur mång proffs användare som är beredda att byta sin gamla arbetshest, där man vet var allt sitter. Sen brukar det ju vara ganska mycket yta och enhel del brister i funktionen på apples nya program, i alla fall till en början. Själv blir jag misstänksam när dom med ens börjar snacka om templates och visar screenshots på Dvd-menyer. Men det ska bli intresant att testa.

Säkert ett helkul program. Men jag kan inte heller se hur det skulle kunna hota AE? Det saknar ju massor av funktioner ett bra compositingprogram behöver. Jag tycker snarare att Motion känns lite som gaffatejp i skarven mellan det alltför stora glappet mellan "prosumer" FCP och "high end" Shake. Om ett år eller två är Motion en del av FCP och de två programmen kommer att ha ett mindre glapp mellan sig.

Adobe är säkerligen taggade av konkurrensen från det mycket mindre fruktföretaget. Deras NAB släpp av senaste Video Collection är ruskigt sexig. Är man endbart Mac-användare är man ju utesluten där eftersom Premiere Pro, Encore DVD och Audition bara går att göra på WinXP. Adobe har varit väldigt smarta och anställt några av de överdjävligaste genierna som finns på den "nya" Premiere Pro avdelningen och det märks kan den som kört programmet notera (stabilaste 1.0 släppet någonsin?). Premiere Pro är nästan lika stabil som AE och PS. Och de två programmen är utvecklarnas heliga graal i exemplifiering av hur ett stabilt program skall skrivas. Dit har Apple en bit kvar ännu.

Ursprungligen av Martin Munthe:

Säkert ett helkul program. Men jag kan inte heller se hur det skulle kunna hota AE? Det saknar ju massor av funktioner ett bra compositingprogram behöver. Jag tycker snarare att Motion känns lite som gaffatejp i skarven mellan det alltför stora glappet mellan "prosumer" FCP och "high end" Shake. Om ett år eller två är Motion en del av FCP och de två programmen kommer att ha ett mindre glapp mellan sig.

Adobe är säkerligen taggade av konkurrensen från det mycket mindre fruktföretaget. Deras NAB släpp av senaste Video Collection är ruskigt sexig. Är man endbart Mac-användare är man ju utesluten där eftersom Premiere Pro, Encore DVD och Audition bara går att göra på WinXP. Adobe har varit väldigt smarta och anställt några av de överdjävligaste genierna som finns på den "nya" Premiere Pro avdelningen och det märks kan den som kört programmet notera (stabilaste 1.0 släppet någonsin?). Premiere Pro är nästan lika stabil som AE och PS. Och de två programmen är utvecklarnas heliga graal i exemplifiering av hur ett stabilt program skall skrivas. Dit har Apple en bit kvar ännu.

Du kanske syftar på något annat med "mycket mindre fruktföretaget" , men Apple är ca. 4 ggr större företag än Adobe. Apple hade senaste kvartalet en omsättning på 1.9 miljarder dollar, medan Adobe hade en omsättning på 1.295 miljarder dollar under hela 2003.

Men du kanske menade mindre avseende antalet användare i filmindustrin? I så fall, ignorera överstående och gå vidare, istället för att spy galla över min dumhet som vissa gör här på forumet när man inte förstår....

Närå. Jag tänker inte spy galla

Har du någon källa på de där siffrorna? Min minnesbild av storleksförhållandena är ungefär tvärtom och jag har den från någon Charlie White-artikel på DMN (tror det var förra sommaren i och med släppet av PPro). Jag kan säkert ha fel eller ha missuppfattat saker och ting. Kanske artikeln bara syftade på mjukvara.

Video Collection är fortfarande ruskigt sexig.

FCP var ursprungligen ett program med annat namn som ägdes av Macromedia och snyggades sedan upp.

1
Bevaka tråden