Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ibook vram?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har nyss fått min ibook dual usb 600 mhz fixad för dött logic board i Turkiet. Tittade nu på systeminformation och ser att det står att den har 8 mb vram. Hade precis för mig att den hade 16 förrut.

Så här står det:
ATY,RageM3:

Typ: display
Buss: AGP
Bildskärmstyp: LCD
Kortplats: ATI
VRAM (sammanlagt): 8 MB
Tillverkare: ATI (0x1002)
Enhets-ID: 0x4c46
Revisions-ID: 0x0002
ROM-revision: 113-XXXXX-130

Nån som vet? Har de blåst mig med ett sämre grafik kort? Om så är fallet vad tror ni man ska göra? Vill helst inte lämna in den här igen, utan i så fall till sommaren i Sverige. Men då kanske de inte vill ta ansvar för en rep. som gjorts här?

  • Medlem
  • 2004-04-14 18:14

Köpte min i juli 2002. tror nog det var den med 16. gör det stor skillnad? Har själv inte tänkt på om det skulle varit ngn. skillnad, men har heller inte gjort ngt. grafik intensivt ännu.

Du bör nog reklamera reparationen på plats, om det nu är fel alltså.

  • Medlem
  • 2004-04-14 18:26

Det i kombination med en bättre cache gör nog en rätt stor skillnad, ja.

Vilka puckon!

Tror att du sitter med ett exemplar av den äldre modellen - grafikkretsarna (och grafikminnet) på en iBook sitter integrerade i moderkortet och kan inte bytas separat. Det kan vara svårt att se skillnad mellan de båda modellerna, men ett bra sätt är att kolla portarna. Den äldre modellen har en mini-VGA och en 3,5 mm AV-port för både ljud och video, medan den nyare modellen sköter tv ut via mini-VGA-porten och därför saknar AV-port. Annars kan man gå in i programmet "Systeminformation" och kolla ifall datorn har 256 eller 512 kB L2-cache. Är det bara 256 har man den äldre modellen.

Ursprungligen av Samuel K:

Tror att du sitter med ett exemplar av den äldre modellen - grafikkretsarna (och grafikminnet) på en iBook sitter integrerade i moderkortet och kan inte bytas separat. Det kan vara svårt att se skillnad mellan de båda modellerna, men ett bra sätt är att kolla portarna. Den äldre modellen har en mini-VGA och en 3,5 mm AV-port för både ljud och video, medan den nyare modellen sköter tv ut via mini-VGA-porten och därför saknar AV-port. Annars kan man gå in i programmet "Systeminformation" och kolla ifall datorn har 256 eller 512 kB L2-cache. Är det bara 256 har man den äldre modellen.

Kanske en dum fråga, men vill bara vara helt säker. Jag fick azlltså genom "Extended Logic Board Repair Program" eller vad det nu kallades ett nytt moderkort med tillhörande grafikkort. Har kollat på "systeminformationen och där står det att jag har 256 L2-cache. Men kollar jag på portarna så verkar det som det skulle ha varit den nyare modellen för jag har bara en mini-VGA-port.
Alltså med min begränsade logiska slutledningsförmåga tyder det på att jag har den nyare modellen, men de har satt i det gamla moderkortet och med det kommer det gamla grafik kortet också.
Antar att det inte borde vara ngn. diskussion om att jag skulle kunna reklamera det. Det är bara det att jag är i Tukiet, och allt är inte så enkelt här. Tog ett par veckor att övertyga dem om att "Extended Logic Board Repair Program" verkligen skulle gälla.
Tror ni det är omöjligt att få det åtgärdat i Sverige i.o.m. att det var gjort på ett officiellt Apple Service ställe här.
Mycket frågor, men tacksam för alla svar.

Ursprungligen av hellmark:

Kanske en dum fråga, men vill bara vara helt säker. Jag fick azlltså genom "Extended Logic Board Repair Program" eller vad det nu kallades ett nytt moderkort med tillhörande grafikkort. Har kollat på "systeminformationen och där står det att jag har 256 L2-cache. Men kollar jag på portarna så verkar det som det skulle ha varit den nyare modellen för jag har bara en mini-VGA-port.

Det är bara en mini-VGA-port i båda modellerna. AV-porten ser ut precis som ett hörlursuttag, men med skillnaden att kontakten har en extra pol för videosignalen.

Ursprungligen av Samuel K:

Det är bara en mini-VGA-port i båda modellerna. AV-porten ser ut precis som ett hörlursuttag, men med skillnaden att kontakten har en extra pol för videosignalen.

Finns då ngt. annat sätt att se skillnaden? Cachen hänger väl ihop med moder kortet? Så att den bara är 256 saäger väl inte så mkt. mer än vad det sitter för kort i nu va?
Antar att Apple ska veta vilken modell det är genom serienummer?

Ursprungligen av hellmark:

Finns då ngt. annat sätt att se skillnaden? Cachen hänger väl ihop med moder kortet? Så att den bara är 256 saäger väl inte så mkt. mer än vad det sitter för kort i nu va?
Antar att Apple ska veta vilken modell det är genom serienummer?

Kolla hur symbolerna vid 3,5mm-uttaget strax till höger om mini-VGA-porten ser ut. Är det bara en hörlurssymbol och inget mer under den så är det den nyare modellen. Symbolerna för AV-porten (som bara finns på gamla modellen) ser annorlunda ut - hittade en bra bild här:

http://www.sju.edu/laptop/cas/images/editimages/ports.jpg

Ja om detta stämmer så har jag definitivt den nya modellen men de har smällt i det gamla moder kortet.
Har just försökt förklara detta för dem får se hur de reagerar.
tack för hjälpen alla som svarat

Ursprungligen av hellmark:

Antar att det inte borde vara ngn. diskussion om att jag skulle kunna reklamera det. Det är bara det att jag är i Tukiet, och allt är inte så enkelt här.

Har du inte någon vän vars kusiner och så vidare. Det är så det fungerar där nere. Annars så finns alltid den klassiska mammonmetoden att tillgå.

Jo det här med kusiner funkar ju ofta. Nu är det så att jag är i en lite mindre stad och har haft hjälp av en mexikan som praktiserar på företaget. Han pratar bra Engelska så det har funkat fint. Annrs är man hänvisad till turkiska och det blir lite tungt när det är mkt. tekniska termer.
Men det ordnar sig nog på ett eller annat sätt. Ville först bara vara helt säker på min sak att de satt i fel kort.
Det är i alla fall skönt att man kan hitta en Apple service provider även när det känns som man är vid världens ände.... Även om man får snacka med en Mexikansk praktikant......

1
Bevaka tråden