Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MySql och index

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-04-09 14:09

Jag håller på en del med utveckling i PHP och tycker mig ha ganska bra koll på hur man bygger upp en effektiv databasstruktur. Det som jag har inte riktigt har full kontroll över är hur jag använder index på bästa sätt.
Låt oss säga att jag skall bygga en applikation där användare kan betygsätta skivor och jag har en databasstruktur som ser ut på följande sätt:

CREATE TABLE `records` (
`id` int( 11 ) NOT NULL AUTO_INCREMENT ,
`name` varchar( 255 ) default NULL ,
`artist_id` int( 11 ) unsigned NOT NULL default '0',
`release_year` varchar( 4 ) default NULL ,
`songs` text,
`created_date` int( 11 ) unsigned NOT NULL default '0',
`created_user_id` int( 11 ) unsigned NOT NULL default '0',
PRIMARY KEY ( `id` ) ,
) TYPE = MYISAM

CREATE TABLE `users` (
`id` int( 11 ) NOT NULL AUTO_INCREMENT ,
`username` varchar( 255 ) default NULL ,
`password` varchar( 255 ) default NULL ,
`created_date` int( 11 ) unsigned NOT NULL default '0',
`modified_date` int( 11 ) unsigned NOT NULL default '0',
`online` int( 11 ) unsigned NOT NULL default '0',
`record_grades` int( 11 ) unsigned NOT NULL default '0',
`disabled` tinyint( 1 ) unsigned NOT NULL default '0',
`banned` tinyint( 1 ) unsigned NOT NULL default '0',
PRIMARY KEY ( `id` )
) TYPE = MYISAM

CREATE TABLE `record_grades` (
`record_id` int( 11 ) unsigned NOT NULL default '0',
`grade` tinyint( 2 ) unsigned NOT NULL default '0',
`user_id` int( 11 ) unsigned NOT NULL default '0',
`timestamp` int( 11 ) unsigned NOT NULL default '0',
) TYPE = MYISAM ;

Frågan är alltså vilka fält som bör ha ett index. Min gissning är att tabellen "records" bör ha ett på artist_id eftersom man ofta kommer att fråga efter skivor gjorda av en viss artist.
Det jag är mest tveksam till är huruvida jag skall göra några index på "record_grades". Det kommer att göras en hel del frågor både med record_id och user_id efter WHERE i SQL-satsen. Det är ju också den tabellen som kommer att bli störst, frågan är hur mycket snabbare en sökning blir och om det är värt det med tanke på hur mycket större plats tabellen kommer att ta.

Sen har jag sett att man kan göra ett index på två tabeller samtidigt, vad innebär det? Är det det jag skall göra om jag gör index på de två fälten i record_grades?

Hur brukar ni använda index? Är det någon som har några tips på artiklar om detta på nätet? Är tacksam för all hjälp och synpunkter jag kan få.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-09 15:22

varför använder du int(11) för datum ?

För timestamp så använd just timestamp (dess datum uppdateras varje gång du uppdaterar raden) eller datetime för en tidstämpel som inte sätts varje gång raden uppdateras.

Läs mer om timestamp

  • Oregistrerad
  • 2004-04-11 12:51

Vet inte riktigt varför jag gör det, har blivit en vana bara. Jag sparar ner datum som Unix-time och ser inga problem med att använda int. Kanske skall ta och göra som du säger i alla fall...
Ingenting angående index?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-11 13:16

äsch, jag kan inget särskilt om index.
Går det inte att läsa tillräcklig information på mysql.com ?

Finns säkert flertalet fördelar med att deklarera kolumner som rätt typ.
Tror tex det går snabbare att jämföra datum när de är av date-

men tex ditt timestamp-fält som då kanske ska innehålla en datumstämpel för när raden senast uppdaterades? Just den funktionaliteten får du genom att deklarera kolumnen som ett timestamp-fält.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-11 16:54

Utan att ha läst igenom din databasstruktur så är väl det generella svaret att kolumner som används ofta i WHERE-, ORDER BY- och JOIN ON-frågor bör ha index. Om du tvekar så varför inte pröva dig fram? Jämför tiden det tar att köra dina queries med och utan index.

Du kan också använda kommandot EXPLAIN för att ta reda på hur effektiva dina queries är. Allt det här står beskrivet rätt bra i MySQL-manualen.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-11 17:50

Ok, skall ta och gräva lite i manualen. De gånger jag varit inne på mysql.com och läst har jag tyckt att det har varit lite svårt att få en riktig översikt över den. Nåja, jag kanske bara är ovan. Tack för hjälpen i alla fall.

  • Medlem
  • 2004-04-19 12:45

Vet inte om detta hjälper,
Index i sig är värdelösa om dina selects inte går på de kolumner du indexerat. Det är oftast enklast att testa en db struktur genom att börja koda mot den, märker man att man sina selects går mot alldeles för många olika kolumner i samma tabell -> bygg om db strukturen I.o.m. att subselect inte fungerar brukar man bli tvungen att köra JOINs -> kolla som sagt upp dina WHERE satser innan du spikar indexen.
Mysql utan index är sirap, index på int(11) kolumner är j*vligt snabbt (om tablellerna får vara ifred och inte uppdateras för frekven, MySQL har lite strul med radlås). Har du mkt små tabeller (>1000) märker du knappt skillnaden. Har du däremot ett par 100' records blir indexen mkt viktiga.
ha de!

1
Bevaka tråden