Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död iMac

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fick en iMac Rev.A från jobbet nyligen. Fungerade, men har lite lite minne, så jag köpte ett nytt minne på Macoteket.
Men efter att ha öppnat iMacen och stoppat i minnet så är den tvärdöd. Svarar inte på start vare sig via tangentborg eller framsidan.

Jag har självklart testat att plocka ur minnet igen, men ingen skillnad.
Någon som har en idé om vad det kan vara? Hur reagerar en iMac när klockbatteriet (PRAM-batteri likaså) tar slut t.ex.? Olika modeller reagerar ju lite olika vad jag vet.

Tacksam för tips.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-08 17:08

Säger den inte ens "surr" innan den lägger av?
Då har du nog glömt någon sladd - det är ju ström så går in där i den lilla "plåtkåpan" tvärs bildskärmssladden…

  • Oregistrerad
  • 2004-04-09 02:06

Det hände mig. Då hade jag tryckt in iMacen mot väggen så strömkabeln hade åkt ut. Kan det vara det?

Det hände mig oxå, se min tråd http://99mac.se/forum/showthread.php?t=42983
So det står att läsa där så verkar det finnas en säkring eller ettglapp i strömförsörgningen. Min gick igång igen och har goått fint i två dagar nu. Hoppas du har tur som jag. Det kan oxå vara själva knappen som fastnar i inne läget. Då händer inet alls.

pp

I mitt fall verkar det faktiskt som att det var klock-/PRAM-batteriet.
Provade att byta mot ett från en G4 på jobbet (eftersom spänningen på batteriet var nästan 0V när jag mätte), och vipps så startade den så snällt....
Även min nya 133MHz SO-DIMM fungerade fint, till min stora lättnad, tillsammans med en 100MHz SO-DIMM.
Då slipper man köpa de något dyrare 100MHz:arna.
Ska nog köpa en till nu, så man får 256MB.

1
Bevaka tråden