Dåligt köp

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja det här är inget köptips däremot en liten varning för andra att ta lärdom utav. Jag köpte för två veckor sedan en Seagate Barracuda 7200.7 S-ATA 80Gb; http://www.seagate.com/cda/products/discsales/marketing/detail/0,1081,587,00.html. Jag trodde att den skulle vara tystare och eventuellt lite snabbare än den "vanliga" Hitachi deskstar 7k250 7200rpm 250Gb. Tji vad jag bedrog mig, visst mitt exemplar kan vara tillverkat på en måndag morgon kl 7.00 men det är ingen ursäkt.

Seagaten är väsnas betydligt mer framförallt under läsning och skrivning och prestandan är inget att yvas över. Trots S-ATA gränssnitten kommer den inte över 45Mb/sek det är en bit kvar till 68Mb/sek som min "vanliga" disk klarar utav...

Jag har också märkt att SATA hårddiskarna från Seagate inte är speciellt tysta, vilket är underligt då dom annars tillverkar branchens tystaste hårddiskar. Att dom skall vara långsamma har jag däremot inte märkt.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-06 17:29

S-ATA är inget underverk. Begränsningen ligger fortfarande i läs/skriv hastigheten från skivorna. Mer än 40-50MB/sekunden strömmande är svårt att få i dagsläget med vanliga 7200vars diskar, vill du ha mer får du välja en Western Digital Raptor som snurrar på i 10000 varv de, enda S-ATA disken i den hastigheten. Eller en SCSI disk på 15000 varv.

Min vanliga disk har inga problem att leverera data i tillräcklig mängd trots ATA-100 och 7200rpm...

• Medlem
  • 2004-05-02 22:23

Jag kör 2st Seagate, de funkar kanon låter inte någe märkvärdigt
Är du säker på att det inte är någe fel på din?
sitter med en 80 och en 120 gigs

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-02 22:41
Ursprungligen av xplane:

Ja det här är inget köptips däremot en liten varning för andra att ta lärdom utav. Jag köpte för två veckor sedan en Seagate Barracuda 7200.7 S-ATA 80Gb; http://www.seagate.com/cda/products/discsales/marketing/detail/0,1081,587,00.html. Jag trodde att den skulle vara tystare och eventuellt lite snabbare än den "vanliga" Hitachi deskstar 7k250 7200rpm 250Gb. Tji vad jag bedrog mig, visst mitt exemplar kan vara tillverkat på en måndag morgon kl 7.00 men det är ingen ursäkt.

Seagaten är väsnas betydligt mer framförallt under läsning och skrivning och prestandan är inget att yvas över. Trots S-ATA gränssnitten kommer den inte över 45Mb/sek det är en bit kvar till 68Mb/sek som min "vanliga" disk klarar utav...

Vilken dator satte du hårddisken i, och med vilket SATA-kort?

Jag monterade hårddisken i min burk Shuttle SB61G2 och använde mig utav Intels egna kretsar som det moderkortet har; Intel 865G, South bridge-ICH5, http://www.intel.com/design/chipsets/865g/index.htm?iid=ipp_desk_chip+prod_865g&

• Oregistrerad
  • 2004-05-03 12:35

Jag har använd flera olika hd märken och jag kan lova att det finns inga hd'ar som är så stabila och framförallt tysta som SEAGATE,
Däremot så köpte jag en LACIE FIREWIRE HD ( det ska vara seagate hd inuti) men just denna hd låter väldigt mycket och eftersom jag hade en tom hd case (burk) vid sidan om så köpte jag en seagate 160gb 8mb stoppade i burken och ställde bredvid LACIE, enorm skillnad, mycket tystare (hördes ingenting).

1
Bevaka tråden