Reparera trasigt gångjärn på powerbook g4

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-05 19:39

Hej.

Jag har lyckats ta sönder det vänstra gångjärnet till skärmen på min Powerbook/550.
Har inte så stor lust att varken beställa ett nytt från pbparts.com för $150 eller åka ner till Lan-master och få det fixat för 990:-/timme + reservdelskostad + moms. Återstår alltså att försöka limma det själv. Som det ser ut bör det hålla ett bra tag om man lyckas få in det i sin skåra igen och dutta på lite superlim.
Har dock inte tillgång till en tillräckligt liten torxmejsel för att demontera skärmen just nu, så så länge undrar jag följande:

Är det någon som monterat bort bakstycket på skärmen och vet om det finns en limfog där? Servicemanualen antyder det.

Är det någon som gjort nåt liknande?

Stort tack på förhand. Bild på eländet kommer så snart batteriet i min kamera laddat upp sig lite.

Senast redigerat 2004-04-05 19:53
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-05 21:01

Okej, så här ser det ut:

Det man ser är alltså gångjärnet, som står rakt upp. Det har gått av längst till vänster. Locket är nedfällt. Målet är att få tillbaka gångjärnet in i locket, gärna så att det sitter kvar där också. Några briljanta idéer?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-06 18:21

Har spanat lite på den här budgetlösningen. Någon som testat eller har tips på förbättringar av den? Den känns inte helt klockren.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-07 00:16

Beställde ett par nya gångjärn på Ebay, wish me luck...

Lycka till. Det samma hände en av datorerna här på byrån. Jag kontaktade Apple och de sa att det skulle kosta 3-4000kr att laga, så vi skickade den till Holland. Där ville de helt plötsligt byta hela skärmen till en kostnad av 11000kr!!! Det var absolut inget fel på skärmen...
Den fick bli en stationär dator istället...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-14 21:32

Sådär, nu är datorn någorlunda reparerad. Köpte nya gångjärn från Ebay för $50 (en tredjedel av vad alla andra verkar ta), och satte bräckjärnet i skärmen. Dokumentation finns här.
Det är alltså inte helt kört om man råkar ha sönder sina gångjärn. Det känns som att det kommer att hålla ett tag i alla fall (peppar, peppar...).

Senast redigerat 2005-02-15 16:29
  • Oregistrerad
  • 2004-04-14 21:34

Grattis! Då sparade du en slant.

1
Bevaka tråden