Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cube vägrar funka med OS X

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska lägga in OS X på en kompis Cube men det vill sig inte.

Jag hittade en firmware update som jag började med. Sen nollade jag hårddisken.

Installationen av OS X avbryts i vissa fall men i en del fall går den nästan klart. Den står i läget "Bearbetar Mac OS X" och det står "Avslutar installationen" och "Återstående tid: ungefär två minuter". Sen hör jag hur CDn varvar ner och den blir bara sittande i det läget. Om jag tvingar ner den i det läget så är inte systemet bootbart. Några gånger har den kunnat boota in i Open Firmware men om jag skriver mac-boot så blir det ändå inget.

Efter att problemen började så har jag zappat PRAM och rensat nvram men ingen skillnad. Jag har inga andra RAM-minnen att testa med.

Läser man loggen på installationen så säger den :

bootstrap_look_up(): unknown error code

Detta error är det första den skriver i loggen men sen inga ytterliggare fel.

Har ni några ledtrådar?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-04-04 19:49

En tia på att det är minnena som inte är kompatibla.

Är det inte så att det finns varianter på OSX, typ de för Powerbook och de för stationära... är dessa exemplar verkligen samma skivor som det kompletta OSX-paketet dvs. allternativt de som följer med respektive dator ??? Skulle det kunna vara så att Cuben märker att det är fel "version/variant" ? Bara en tanke...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-04 19:54

Hur länge har du stått ut med att vänta på att två minuter skall vara - två minuter kan vara många minuter (har jag erfarit…)
Eftersom den kommit så långt så är det säkerligen inte RAMminnestjafs - utan det är när burken skall börja skyffla små filer till ett system…

bottstrap_look_up har ju med antingen nätet att göra - men är å andra sidan helt normalt (inte error alltså ) - eller med att knyta minnesutrymme på disken (den är satt som master väl?).

Skulle kolla disken en gång till (satt som master) och sedan kolla på om det sitter något kort i burken…

Ursprungligen av Pär:

Hur länge har du stått ut med att vänta på att två minuter skall vara - två minuter kan vara många minuter (har jag erfarit…)
Eftersom den kommit så långt så är det säkerligen inte RAMminnestjafs - utan det är när burken skall börja skyffla små filer till ett system…

bottstrap_look_up har ju med antingen nätet att göra - men är å andra sidan helt normalt (inte error alltså ) - eller med att knyta minnesutrymme på disken (den är satt som master väl?).

Skulle kolla disken en gång till (satt som master) och sedan kolla på om det sitter något kort i burken…

Snart en timme har den stått nu. Kan även tillägga att när jag försökte använda Jaguar-skivorna istället så slutade den med ett kernel error - det där skärmen med instruktioner på olika språk.

Jag skulle inte tro att användaren av den här kuben har behövt stoppa i något extra kort. Kan man ha det överhuvudtaget förresten?

Jag har inte ändrat något på disken. Kuben hade ett fungerande OS 9.1 när jag fick den. Kuben är inte kopplad till nätet vilka kanske kan förklara det där bootstrap-felet då eller?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-04 21:42
Ursprungligen av Anders Täpp:

Snart en timme har den stått nu.

Jo, det borde räcka för att hinna med två minuter

Citat:

Jag har inte ändrat något på disken. Kuben hade ett fungerande OS 9.1 när jag fick den.

os9 var väl inte så kinkigt på master/slave - men inte heller nyare Mac:ar
Jag vet inte hur kinkig cuben är - men kolla så den har "enhetsnummer = 0" med skivverktyg i installeraren…

Citat:

Kuben är inte kopplad till nätet vilka kanske kan förklara det där bootstrap-felet då eller?

Nä... det tror jag inte… det är internt i burken, sätta demoner (et. al.) mot fysiska enheter...

Ursprungligen av Pär:

os9 var väl inte så kinkigt på master/slave - men inte heller nyare Mac:ar
Jag vet inte hur kinkig cuben är - men kolla så den har "enhetsnummer = 0" med skivverktyg i installeraren…

Namn: Maxtor 92049U3
Typ: Skiva
Skividentifierare: disk 0
Buss: ATA
Anslutnings-ID: Enhet 0
in/ut-innehåll: Apple_partition_scheme
Enhetsträd: mac-io/ata-4@1f000/@0:0
...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-04-04 22:01

Vad använder du för CD-skivor. Tänk på att de systemskivor som medföljer Macarna är modellspecifika d v s funkar inte på andra modeller än den som de medföljde.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-05 17:06

Stämmer ej

Ursprungligen av Macus:

Vad använder du för CD-skivor. Tänk på att de systemskivor som medföljer Macarna är modellspecifika d v s funkar inte på andra modeller än den som de medföljde.

Det är ej sant! Det är bara återställningskivan som är modell specifik. OS 9 skivorna var det väll så på däremot.

Det är den generella installationen. Inget som följt med en burk.

Du har ingen lös fw-låda där du kan stoppa i disken och installera den vägen för att sedan sätta tillbaka i Cuben ?

Det är en del skruvande för att få loss hårddisken men det känns snart som enda kvarstående alternativet. Har dock ingenting att montera den i förutom andra datorer. Går det?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-04-05 15:29

Anders,

Skälet till att jag (fortfarande) gissar på minnena (eller annat hård- och/eller firmwarefel) är att jag hade exakt ett sådant, förutom loggen som jag aldrig läste. Om jag vore du skulle jag i alla fall testa detta innan jag börjar dona med diskarna eftersom det går lättare.
Ett annat idiotiskt fel som gav samma symptom var när CD-läsaren av någon anleding inte vill läsa skivan ordentligt. Om det var själva skivan som var kajko, eller läsaren eller en kombination fick jag aldrig reda på, men vi monterade en annan CD-läsare och snip-snap-snut: Funkade.

Jag bad polaren att skaffa nya minnen så får vi se sen hur det går.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-05 15:51

Testa att installera med samma SystemCDs på en annan burk och se om det funkar eller testa med andra SystemCDS på kuben. Kan vara ngn repa/skada på en av CDarna. (det hände mig och var givetvis det jag testade absolut sist)

Ram

Jag har 2 Cubar. Den ena svalde 10.3 direkt och går som tåget. Den andra vägrade med alla dina symtom + andra. Jag byggde i dagar (!) steg för steg. Men stopp på 10.3. Hade köpt nya 512 på Macoteket, plockade ur dessa undan för undan. Till slut tog jag ut orginalen på 64 (eller 128) och satte dit en 512 RAM. PANG nu gick det perfekt. 10.3 är igång utan problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-05 23:14

På min Cube ville inte installera 10.3 på Svenska. Efter ett tag testade jag att installera på Engelska och då gick det perfekt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-05 23:23

Testa att installera på en extern FW-hårddisk.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-04-06 10:43

Det som jag tror är det mest tidseffektiva (minst felsökning) sättet är nog att flytta kubens hårddisk till en maskin som idag kör X, koppla in kub-disken istf. den maskinen hd - sätta kubens disk som enda hårddisk, alltså, installera X, flytta tillbaka allt. Även om det är pilligt att få ur hd:n ur kuben.

Fick ett nytt 512 mb-minne idag. Jag tog ur de minnen som satt i burken och stoppade dit det nya istället. Två installationsförsök senare så ser det ut precis som ovan. Det har tillkommit en grej i loggen. Detta är det sista den skriver:

Died at /System/Installation/Packages/Essentials/Contents/Resources/fixSMBconf line 37

Nu fick jag fjutt på kuben äntligen. Det var tydligen inte RAM-minnet så i ren desperation så monterade jag kuben via firewire på min G5 och gjorde en kloning av mitt eget system in på kubskivan. Efter lite städning så snurrar kuben nu felfritt vad jag kan se. Har installerat lite och startat om flera gånger utan ett enda bekymmer.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-08 23:40
Ursprungligen av Anders Täpp:

Nu fick jag fjutt på kuben äntligen. Det var tydligen inte RAM-minnet så i ren desperation så monterade jag kuben via firewire på min G5 och gjorde en kloning av mitt eget system in på kubskivan. Efter lite städning så snurrar kuben nu felfritt vad jag kan se. Har installerat lite och startat om flera gånger utan ett enda bekymmer.

Intressant ! Beskriv din hemlighet att kunna montera in en annan dator via firmware !
Det låter ju häftigt och sedan göra kloning ? inom firmware miljö ?
Vågar du dela av dej till oss ? Eller har jag missat något ?
Ta gärna tydlig beskrivning steg för steg ?

Ursprungligen av REP:

Intressant ! Beskriv din hemlighet att kunna montera in en annan dator via firmware !
Det låter ju häftigt och sedan göra kloning ? inom firmware miljö ?
Vågar du dela av dej till oss ? Eller har jag missat något ?
Ta gärna tydlig beskrivning steg för steg ?

Det finns ingen hemlighet. Man bara läser de ord jag skrivit ner...

firewire... firmware... ej samma sak

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-09 00:10
Ursprungligen av Anders Täpp:

Det finns ingen hemlighet. Man bara läser de ord jag skrivit ner...

firewire... firmware... ej samma sak

Häpp ! Jag läste för fort här ! Jag har familj hemma här och det blir stressigt ibland.
Ursäkta ! Jag kämpar på !

1
Bevaka tråden