Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fryser din G5 ofta? Troliga lösningar här!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-04-04 02:27

Hej på er!

Jag tänkte att jag skulle posta lite info som jag hittade vid egen research kring fenomenet. Hoppas att ni också har nytta av detta!

De vanligaste orsakerna som diskuteras världen över är
1. Dåligt minne.
2. Defekta ATI-kort (9600 och 9800 m.fl.). Se t.ex. http://g5support.com/group/viewtopic.php?t=243

Men jag har även hittat folk som har blivit av med sina frysningar efter att bara ha tagit bort skyddsfilmen från insidan av luckan på G5an! Har ni gjort det? Nu har jag gjort det i alla fall!
Kolla här: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86490

Sedan finns det även andra krumbukter att ta till - som detta t.ex.:
http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.689076c0

Håller själv på avverka tipsen...

Om det är flera som provar delar av detta - rapportera gärna hur det gick!

Senast redigerat 2004-04-04 19:59
  • Oregistrerad
  • 2004-04-08 09:02

Kan meddela att min G5 funkar klanderfritt efter att jag tagit bort skyddsplast-striparna från insidan av "luckan" - det är det enda jag hunnit med hittills. Jag hade tidigare "OS9-liknande frysningar" var eller varannan dag. Förmodligen alstrade plasten statisk elektricitet i kombination med fläktarna eller något...

Någon annan som missat att ta bort skydds-striparna?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-08 09:25
Ursprungligen av wognum:

Någon annan som missat att ta bort skydds-striparna?

Tror det fanns en gamal tråd här om att det stod i nyare "upppackningsinstruktioner" men hade missats på de första som kom...
Minns inte hundra - men är det intressant så går det säkert söka reda på (sökord statisk elektricitet skulle jag gissa på)

  • Oregistrerad
  • 2004-04-08 09:36

Aha! Jag sökte på på lite olika ord innan jag gjorde inlägget, men måste ha missat det!
Helt otroligt att Apple inte har en röd lapp som säger "Ta bort skyddsfilmen!" annars finns det stor risk att man missar dem! Hur som helst - glad som en fis med en dator som är rocksolid numera!

Blind men glad!

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86490

Kommer inte dit! Eller jo, men inga bilder laddas... Skumt.

J.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-08 18:30

Tack för tipset!

PS Du ser lite rynkig ut på bilden? Är det för mycket skärpa i Photoshop eller för lite mjukgörande krämer?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-12 11:30

Det är "Anti-Nivea-filtret" med extra mozarella...

Min G5:a har klarat sig rätt bra sedan jag fick hem den i december, men igår fick jag underliga frysningar i bl.a. iTunes samt Apples installationsprogram. Programmen hänger sig, men klockan fortsatte att gå så jag väntade, och efter ett tag gick de att tvångsavsluta. Andra program, som Safari, fungerar men reagerar inte så länge ett program som fryst är igång. Problemen kvarstår efter omstart.

Vad kan det vara tro? Det konstiga är att det bara är vissa program som plötsligt råkar ut för detta.

Tillägg:
Hmm, efter lite testande så verkar det som om det bara är vissa mp3:or som får iTunes att hänga sig, måste bero på att de är skadade, och när iTunes ballade ur orsakade det troligen en kedjereaktion som sabbade för resten av programmen, gissar jag... Konstigt nog går just de mp3:orna utmärkt att spela i QuickTime Player...

Senast redigerat 2004-04-16 07:59
  • Oregistrerad
  • 2004-04-16 10:24

Trist med frysningar Magnus!

Jag antar att du tagit bort skyddsplasten på insidan av luckan?
Hur du provat något annat av tipsen i mitt inlägg? (Lite nyfiken)

Skummt med mp3orna - finns det något reparationsprogram för sådana filer som t.ex. motsvarande FontDoctor för typo? Är mp3orna skapade av iTunes eller något annat program?

Ursprungligen av wognum:

Trist med frysningar Magnus!

Jag antar att du tagit bort skyddsplasten på insidan av luckan?
Hur du provat något annat av tipsen i mitt inlägg? (Lite nyfiken)

Skummt med mp3orna - finns det något reparationsprogram för sådana filer som t.ex. motsvarande FontDoctor för typo? Är mp3orna skapade av iTunes eller något annat program?

Jag har tagit bort plasten, men inte minnena. Trodde det kunde vara dom först, men inte nu, efter att jag upptäckte det där med mp3:orna...

De har iTunes-symbol, men jag har inte skapat dom själv ( ) så jag vet inte...

Ursprungligen av Magnus Krantz:

Jag har tagit bort plasten, men inte minnena. Trodde det kunde vara dom först, men inte nu, efter att jag upptäckte det där med mp3:orna...

De har iTunes-symbol, men jag har inte skapat dom själv ( ) så jag vet inte...

Det låter som fula ID3-taggar som ställer till det, QuickTime läser säkert inte av dem lika noggrant som iTunes. Du kanske kan testa att rensa taggarna med hjälp av något program eller i iTunes på en fil eller två och se om problemet återstår.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-16 10:52

jag kan ibland få tvärtom..asså att klockan och sakerna där uppe till höger hänger sig..men att allt annat funkar

men deet häder itne så ofta.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-16 11:00
Ursprungligen av TECHNIC:

jag kan ibland få tvärtom..asså att klockan och sakerna där uppe till höger hänger sig..men att allt annat funkar

men deet häder itne så ofta.

Har sett det, och det verkar sammanfall med att burken skall ut och synka tiden not inställd tidsserver... ...och servern inte riktigt vill svara...
(Ser så ut i loggarna - om jag får gissa)

1
Bevaka tråden