Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får man använda ikoner ur OS X eller XP till egna program?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det helt förbjudet att använda ikoner ur ett OS till egna program eller finns det ett symbolbibliotek som är öppet för programutvecklare att använda? Man vill t ex ha med en symbol på Utforskaren. Måste man rita en egen eller hur funkar det?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-01 13:30

Det finns vissa standardikoner som du kan använda genom olika systemanrop, som jag fattar det (men har aldrig kollat) så kan du använda dessa i ditt eget program så länge du kör på Mac, dvs ikonerna finns igentligen inte med i ditt program utan du hämtar dem via API anrop. Därimot så är jag tveksam om du kan använda dem nån annanstans eller baka in dem i ditt program.

Annars är det ganska dåligt med snygga ikoner, det finns gratistjänster men de är ofta ganska hemska. Ikoner från t.ex. IconFactory är ju inte tillåtet att använda (men man kan ibland få tillstånd att använda dem i gratisprogram). Annars kan man köpa ikoner från t.ex. www.iconizer.com/

Om du vill ha en programikon så skulle jag rekommendera att du tar en bild med en digitalkamera och sedan med hjälp av tex Photoshop eller IconBrush skapar egna ikoner. Jag har använt den metoden och det funkar bra, ganska bra resultat.

1
Bevaka tråden