Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WWDC 2004 närmar sig

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apples årliga utvecklarkonferens WWDC - WorldWide Developers Conference - närmar sig.
Den 28:e Juni till 2:a Juli kan intresserade åka till San Francisco och delta i över ett hundratal "sessions" inom områden som "Quicktime and Digital Media", "Development Tools" och "Enterprise IT".

Förutom utvecklarkonferensen kommer man även presentera Apple Design Awards för nionde året i rad. Pristagare får välja mellan en Powerbook G4 eller en Power Macintosh G5.

Apple Design Award delas ut i tre olika huvudkategorier.

Inom programutveckling delar man ut priser för:

- Best Product New to Mac OS
- Most Innovative Mac OS X Product
- Best Mac OS X User Experience
- Best Mac OS X Technology Adoption
- Best Mac OS X Open Source Product
- Best Mac OS X Server Solution
- Best Mac OS X Entertainment Product
- Best Mac OS X Scientific Computing Solution
- Best Mac OS X Student Product

Inom området Quicktime finns följande priser:

- Best QuickTime Content for Promotion
- Best QuickTime Content for Education
- Best QuickTime Content for Entertainment

Inom området "Performance Demos" finns följande kategorier:

- Best Performance Demo for a Shipping Product
- Most Innovative Apple Technology Performance Demo

Läs mer om WWDC

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-31 19:46

Kan man säga att månadsskiftet juni/juli är nära? Kom igen om två månader...

Ursprungligen av hugin:

Kan man säga att månadsskiftet juni/juli är nära? Kom igen om två månader...

Om man vill resa över till staterna kanske man vill planera lite mer än 1 vecka i förväg?

"närmar sig" skiljer sig dock lite från "nära".

Är det någon mer än jag som ska dit? Förra året blev, om jag förstår saken rätt, 99macs tillförordnade representanter förhindrade att komma. Vore roligt om man kunde ses på konferensen.

Glemme var där men han hade NDA visade det sig

Det ironiska var att jag, eftersom Apple Sverige hade flunkat med registreringen, aldrig skriv på någon NDA. Hade jag vetat då vad jag vet idag hade jag kunnat läck mycket information, både bilder och information, till 99mac. Men så blev det aldrig dessvärre. Ska Glemme dit i år igen?

  • Medlem
  • 2004-04-03 05:42
Ursprungligen av Jont Olof:

Det ironiska var att jag, eftersom Apple Sverige hade flunkat med registreringen, aldrig skriv på någon NDA. Hade jag vetat då vad jag vet idag hade jag kunnat läck mycket information, både bilder och information, till 99mac. Men så blev det aldrig dessvärre. Ska Glemme dit i år igen?

Är du ADC-medlem så har du per automatik godkänt ett NDA. Sen så är det inte Apple Sverige (Apple Norden menar du nog) som sköter det utan ADC i USA.

Själv hade jag tänkt att åka detta året också men detta gör att jag nog skiter i det.

Ursprungligen av Jont Olof:

Det ironiska var att jag, eftersom Apple Sverige hade flunkat med registreringen, aldrig skriv på någon NDA. Hade jag vetat då vad jag vet idag hade jag kunnat läck mycket information, både bilder och information, till 99mac. Men så blev det aldrig dessvärre. Ska Glemme dit i år igen?

Japp - Glemme åker dit i år igen.

Hmm... Ja, jag antar att du har rätt. Men besökare var i alla fall tvungna att skriva på ett NDA specifikt för WWDC 2003 och den NDA'n fipplade administrationen bort i mitt fall.

Egentligen är jag ju heller inte den som ägnar mig åt industrispionage, så huruvida jag hade kunnat släppa information eller ej är egentligen rätt ovidkommande. Mitt förra inlägg får väl anses vara rätt fånigt!

I detta fall var det en representant på Apple Sverige (eller Apple Norden, han satt då här i Kista) som skötte min registrering och det var därför det strulade sig med registreringen. Det verkade som om kommunikationen inte funkat riktigt som den skulle. Jag var hursomhelst ditbjuden av Apple (med alla utgifter betalda ) för att representera mitt universitet inför lanseringen av G5:an.

Din länk bådar inte gott. Kommer man hamna i USA's register över terrorister nu då eller?

Jag sällar mig till skaran som ska dit, köpte biljett idag.

Några andra som har bokat?

Ursprungligen av Force9:

Jag sällar mig till skaran som ska dit, köpte biljett idag.

Några andra som har bokat?

Plockar upp den här tråden igen eftersom det gått ett tag sedan sist. Kanske någon mer som anslutit till skaran!?
Kontakten med de andra svenskarna tyckte jag var jäkligt trevlig under förra årets konferens. Vore ju kul om vi kunde ordna något möte på plats för de som ska dit? Om inte annat brukar väl Apple ha en "mitt-i-veckan-fest" för de svenskar som är där, men det kanske finns utrymme för handskakningar redan tidigare?

/Jont Olof

  • Oregistrerad
  • 2004-06-03 09:59

Jag råkar befinna mej i SF under den veckan pga (tack vare) annat jobb. Hade vart otroligt kul att gå på wwdc men så vitt jag kunde se kostar det $1500, stämmer det verkligen??

/jensa

Kommer keynoten att streamas? I sådana fall undrar jag även över tidpunkten svensk tid för detta?

Ursprungligen av John Stalberg:

Kommer keynoten att streamas? I sådana fall undrar jag även över tidpunkten svensk tid för detta?

Apple har inte meddelat varken bu eller bä om streaming av keynoten. Då lutar det mot att den inte streamas, men vem vet?

Hursomhelst börjar den 10:00 pacific time, vilket är 19:00 i Sverige.

Ursprungligen av Force9:

Apple har inte meddelat varken bu eller bä om streaming av keynoten. Då lutar det mot att den inte streamas, men vem vet?

Hursomhelst börjar den 10:00 pacific time, vilket är 19:00 i Sverige.

Okej, tack! Jag forsätter att hoppas men det vore en aning konstigt om de inte kan planera bättre än att behöva annonsera ut en streaming så här nära inpå.

Angående konfidentialitet på konferensen. Fick följande info i mail häromdagen:

- With the exception of the WWDC 2004 Opening/Keynote Session,
all information delivered by Apple to WWDC 2004 attendees is
considered Confidential Information, as defined in the Apple
Developer Connection Terms and Conditions and Prototype License and
Confidentiality Agreement (PDF).

Som medlem i ADC har man godkänt det avtalet. För att gå på WWDC måste man vara medlem i ADC.

Delta i tävlingen

Hur har man chans att delta i tävlingen och komma dit?

Ursprungligen av Björnström:

Apples årliga utvecklarkonferens WWDC - WorldWide Developers Conference - närmar sig.
Den 28:e Juni till 2:a Juli kan intresserade åka till San Francisco och delta i över ett hundratal "sessions" inom områden som "Quicktime and Digital Media", "Development Tools" och "Enterprise IT".

Förutom utvecklarkonferensen kommer man även presentera Apple Design Awards för nionde året i rad. Pristagare får välja mellan en Powerbook G4 eller en Power Macintosh G5.

Apple Design Award delas ut i tre olika huvudkategorier.

Inom programutveckling delar man ut priser för:

- Best Product New to Mac OS
- Most Innovative Mac OS X Product
- Best Mac OS X User Experience
- Best Mac OS X Technology Adoption
- Best Mac OS X Open Source Product
- Best Mac OS X Server Solution
- Best Mac OS X Entertainment Product
- Best Mac OS X Scientific Computing Solution
- Best Mac OS X Student Product

Inom området Quicktime finns följande priser:

- Best QuickTime Content for Promotion
- Best QuickTime Content for Education
- Best QuickTime Content for Entertainment

Inom området "Performance Demos" finns följande kategorier:

- Best Performance Demo for a Shipping Product
- Most Innovative Apple Technology Performance Demo

Läs mer om WWDC

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-23 18:54
Ursprungligen av tigerandren:

Hur har man chans att delta i tävlingen och komma dit?

Om du är student och studentmedlem i ADC samt skriviet en applikation och skickat in + resumé så kan du vinna en gratis resa och biljett till WWDC.

Men det är försent nu då chmod007 från MacNytt.se brukar ta hem det priset och har nog gjort det i år med. Deadlinen var för några veckor sedan.

Övriga kategorier som man kan tävla i kräver att man har skrivit en applikation som finns tillgänglig att ladda ner från nätet. Denna kategori ger priser såsom en PowerBook eller en cinemadisplay samt en banner som man kan visa på sin hemsida (Står att prgrammet har vunnit och vilket år. Mycket bra markandsföringsgrej).

Kan inte alla som är intresserade av wwdc samlas i offtopic rummet på ichat när de är dags

Ursprungligen av freemanen:

Kan inte alla som är intresserade av wwdc samlas i offtopic rummet på ichat när de är dags

Tycker jag definitivt.

  • Medlem
  • London
  • 2004-06-23 21:03
Ursprungligen av Cypher:

Om du är student och studentmedlem i ADC samt skriviet en applikation och skickat in + resumé så kan du vinna en gratis resa och biljett till WWDC.

Men det är försent nu då chmod007 från MacNytt.se brukar ta hem det priset och har nog gjort det i år med. Deadlinen var för några veckor sedan.

I år kunde man inte vinna en resa, bara inträdet. David (chmod007) var inte den enda som fick stipendiet i år, även JontOlof här på 99mac åker dit med gratis inträde. Jag sökte men fick det tyvärr inte...

  • Medlem
  • London
  • 2004-06-23 17:17

Förra året streamade dom inte keynoten direkt utan så fort den var över så kunde man se den, om och om igen för dom strömmade en loop av keynoten...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-23 17:32

Jag åker dit söndag natt.. Kommer kunna rapportera om det som händer på keynoten, lite av det som händer runtomkring och sådant, men det som är solklart under NDA kommer jag tyvärr inte kunna skriva rapporter om.

Men för er som undrar vem jag är och letar efter mig så står det "Viktor Glemme" på min bricka, 190 cm lång, mer atletisk än 95% av besökarna, rakad och kommer dedicera mycket av min tid på Enterprise IT.

(kommer dessutom vara online en hel del, så skrik till här om ni vill något)

/glemme

glemme, vi vill givetvis att du springer upp på scenen under keynoten och skriker "99mac loves steeeeve!!!"

  • Medlem
  • London
  • 2004-06-23 18:18

Ja, det kan ju inte bryta mot något NDA??

hehe, möjligen kommer en del avtal brytas mot glemme i så fall

hursomhelst, kul att höra folk åker dit, jag är inte en av dom.. Kan man tänka sig att "någon" ger kontinuerliga rapporter ifrån keynoten genom 99mac, så vi kan få ihop den där riktiga mac-hetsiga känslan? Förra året kom det ju en hel del trevligt, Tiger (10.4) lär väl ha en och annan trevlig nyhet så något att berätta om finns det ju..

Men det kanske känns mindre lönt om det dyker upp en stream? antingen direktsänd eller efter showen..

det ryktas om nya ipods & imacs och skärmar. ipods och imac är ju inte precis PRO...verkar lite underligt...

men think secret har rapporterat om skärmarna och det lär således med största sannolikhet ske. en eventuell imac G5 kan ju vara relevant i och med att G5 = pro...men ipod?

hoppas det blir stream

Ursprungligen av el gringo:

det ryktas om nya ipods & imacs och skärmar. ipods och imac är ju inte precis PRO...verkar lite underligt...

men think secret har rapporterat om skärmarna och det lär således med största sannolikhet ske. en eventuell imac G5 kan ju vara relevant i och med att G5 = pro...men ipod?

hoppas det blir stream

Varför måste det vara Pro-produkter? Utvecklare är väl minst lika intresserade av vad som händer på konsumentsidan som på Pro-sidan.

jo - det är dom kanske

Bevaka tråden