Studentrabatt samtidigt som man drar av momsen på sitt företag?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Studentrabatt samtidigt som man drar av momsen på sitt företag?

Jag har funderingar på att köpa en iBook. För närvarande så studerar jag samtidigt som jag driver ett eget företag. Skulle det gå att köpa en dator med apples studentrabatt samtidigt som man skriver den på företaget och drar av momsen?

// Daniel

Jäpp!

Jippi då ska det investeras snart

Jag är förvisso ingen skatteexpert, men visst ska det gå att dra av en dator på företaget oavsett vilka rabatter man åtnjuter. Det avgörande bör ju vara var man avser att använda datorn. Det är väl bra för företaget om du får datorn med rabatt, eller hur? Kan du även nyttja den privat - så grattis!

Jag har väl tänkt att använda den till både skolan och till mitt (lilla) företag. Man vill ju få datorn så billigt som möjligt

En petig revisor, antinmgen Din egen, eller nån på skattemyndigheten, skulle kunna ha åsikter,

Om det är en enskild firma finns det inga hinder, för då är firmans och Din privata ekonomi inte separerad.

Alla andra lösningar innebär separerad ekonomi och då skall den betala som dragit på sig kostnaden. Om Du köper en dator på Mecenat så gör Du det som privatperson. Den fakturan kan Du sedan inte bara kasta in i företagets bokföring. Skattemyndigheten skulle nypa Dig direkt och upptaxera Dig för ett extra eget uttag. Företaget skall bara svara för betalningen av fakturor ställda till företaget, inte till Dig som privatperson.

Det är en enskild firma, och då bör det gå ju...

Jag ställde exakt samma fråga i en tidigare tråd som jag inte orkar gräva fram och då fick jag precis samma svar: det går utmärkt. (Detta skriver jag på en iBook köpt med Mecenat till min enskilda firma.)

Okej... Låter guld

• Medlem
  • Alingsås
  • 2004-04-02 01:48

Tja...jag har köpt en dator genom min fars firma och samtidigt dragit av studentrabbat och ingen har gnällt på mig så...;)

1
Bevaka tråden