Bra Scanner för runt 1500:-

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Är i behov av en ny scanner.
Kommer scanna bilder och loggor för webbruk.
Vill också ha möjlighet att scanna vanliga dia m ram.
Vill inte lägga ut en massa pengar och har därför
kollat på dessa två scanners;

Epson 1670 Photo
Canon 5000F

Någon som har erfarenhet av dessa eller
någon bättre i liknande prisläge?

MVH
// Danne

• Medlem
  • Lund
  • 2004-03-30 16:38

5000F står på bordet , utmärkt scanner.
Vissa funktioner i programvaran funkar inte med OSX som det gör med pc. Har iof inte kollat om det finns senare uppdateringar. Funkar bra med plugin till bla Photoshop. Skarp, bra dynamiskt omfång och relativt snabb med usb 2
I mitt tycke en prisvärd och bra scanner. även att scanna in sv/v eller färg foton med.
Film tillsatsen =att scanna film ,går hjälpligt men som med alla andra flatbäddsscannrar ger scannern ett relativt dåligt resultat.
Mvh

Senast redigerat 2004-03-30 17:38
  • Oregistrerad
  • 2004-07-21 13:23
Ursprungligen av miri:

5000F står på bordet , utmärkt scanner.
Vissa funktioner i programvaran funkar inte med OSX som det gör med pc. Har iof inte kollat om det finns senare uppdateringar. Funkar bra med plugin till bla Photoshop. Skarp, bra dynamiskt omfång och relativt snabb med usb 2
I mitt tycke en prisvärd och bra scanner. även att scanna in sv/v eller färg foton med.
Film tillsatsen =att scanna film ,går hjälpligt men som med alla andra flatbäddsscannrar ger scannern ett relativt dåligt resultat.
Mvh

Jag har problem med filmscanningen med min 5000F, trodde det var hårdvarufel, men nu har den varit på lagning men den fungerar inte ändå. Men det fungerar för dig alltså?

Tack för dina synpunkter. Visst kan man scanna dia monterade i ram i den scannern?
Det är inte för nå´t tryckändamål, mer för att "föreviga" gamla högar med dior.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-03-30 17:45

Jag använder den inte så ofta.En sak fungerade inte vid OSX installationen. Scanna ett orginal och skicka direkt till skrivaren,likaså OCR scanning. Detta funkar i PC.
Som du säger får du säkert ett resultat från film som gör att du har förevigat bilderna digitalt.
mvh

Någon som har erfarenhet av båda? Eller ska jag beställa 5000F´en idag?

// Danne

Beställd!

1
Bevaka tråden