Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur fungerar tjänsteledighet?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej allesammans.

Jag har under en längre tid gått och vantrivts på min arbetsplats. Jobbet är bra, arbetsuppgifterna bra och omväxlande, cheferna är OK. Det är mina arbets "kamrater" jag inte står ut med, av olika anledningar.

Jag har länge funderat på att byta jobb pga av hur jag mår men det tar emot litegrann. Jag och min sambo planerar en flytt söderut och jag undrar om någon har lust att förklara jur det fungerar med tjänsteledighet? Jag tänkte nämligen söka nytt jobb, begära tjänsteledigt under tiden provanställningen på det nya stället gäller och om det inte klaffar ha möjligheten att "gå tillbaka" till mitt nuvarande jobb.

Det skulle innebära 14 mils pendling om dan om jag jobbar kvar här efter flytt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-03-29 12:25

Jag tror inte att den möjligheten finns, såvida inte din nuvarande arbetsgivare är väldigt mån om att du skall komma tillbaka.

Men säg inte upp dig från ditt gamla jobb förrän du har ett nytt skrivet anställningskontrakt. Du skulle istället kunna begära att få en tillsvidareanställning, utan föregående provanställning, på ditt nya jobb. Om du anser dig ha den förhandlingskraften.

Enligt lag har du rätt att begära tjänstledighet 6 månader för att syssla med eget företagande. Låter som du däremot söker annan anställning här. Men skulle du t.ex jobba som konsult och då jobbar som egen firma mot ett företag skulle den där 6 månaders tjänsledigheten kunna tas ut.
Det funkade bra åtminstone för 2-3 år sedan.
Sen är det väl också mycket upp till vilken förståelse dina chefer har för att ta ut tjänstledighet från din nuvarande anställning.

Privatanställda har ingen laglig rätt att få tjänstledigt för att pröva annat jobb. Däremot finns en lagregel som anger att anställda inom staten har rätt att prova annan statlig tjänst i högst sex månader.

Det finns ingen allmän rätt till tjänstledighet, utan rätten gäller bara vissa särskilda fall – föräldraledighet, studieledighet, starta egen näringsverksamhet samt vård av närstående. I övrigt är det upp till arbetsgivaren att göra en bedömning i varje enskilt fall.

Saxat från:
http://csjobb.idg.se/karriar.nsf/0/02D7BAA7BA4C5724C1256A7D00299EB8?OpenDocument&id=5

Tack för hjälpen allesammans. Det verkar fixa sig med nytt jobb efter semestern så det lutar åt att jag säger upp mig "normalt" och avslutar det här (tråkiga) kapitlet i mitt arbetsliv.

Det finns ljus i slutet på tunneln.

VÄLKOMMEN TILL MALMÖ (eller?)

1
Bevaka tråden