Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC eller MAC??

Tråden skapades och har fått 78 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Alla mina kompisar tänker skaffa iBooks... Valet är självklart: Unix-stabilitet, Photoshop, Spel, liten som fasiken, bra batteritid, bra och enkelt operativsystem, noll virus, "status", osv.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-29 21:41
Ursprungligen av jockeleu:

Personligen skulle jag dock valt iBooken, tror inte personen i fråga kommer att använda Photoshop på en profisionell nivå?.. iBooken funkar fint,

Du har så rätt... jag kommer inte att använda Photoshop på professionell nivå...

  • Oregistrerad
  • 2004-03-29 20:59

Kolla in en Mac först, och kolla om du gillar Mac OS X.

Oavsett det där med att tanka ned diverse obskyra filer så går detta garanterat över - det går i vågor eller annars så tröttnar man helt enkelt på det efter en tid. Titta hellre bortom detta och att den är ett arbetsredskap där man inte ska sitta och bli förbanndad över en massa konstiga dialogrutor i samband med kracher. Visst kan program i MacOSX hänga sig, annat vore en total lögn - MEN på de 3 år som nu gått sedan MacOSX släpptes så tror jag inte att det finns någon som råkat ut för att hela operativsystemet tvärlåst sig. Detta är vardag på PC och man blir så förbannad. Det här är den absolut största anledningen för mig att undvika allat vad Windows heter. OK, visst finns det dom som råkat ut för kernal panic, men detta är extremt sällan som det inträffat - för egen del bara 1 gång på 3 år. Att tvångsavsluta ett proigram på OSX är avsevärt mycket smidigare än på PC som kan ta en evig tid innan det är klart och som titt som tätt resulterar i att man ändå åker på att boota om systemet... samt ibland i *felsäkert läge*

  • Oregistrerad
  • 2004-03-29 21:38
Ursprungligen av [email protected]:

Visst kan program i MacOSX hänga sig, annat vore en total lögn - MEN på de 3 år som nu gått sedan MacOSX släpptes så tror jag inte att det finns någon som råkat ut för att hela operativsystemet tvärlåst sig.

Nja, hände ett 30-tal gånger innan 10.2, för mig i.a.fall... (fräscht nyinstallerat system....flera gånger).

Ursprungligen av DaPhox:

Nja, hände ett 30-tal gånger innan 10.2, för mig i.a.fall... (fräscht nyinstallerat system....flera gånger).

Hårdvarufel?
Jag har kört OSX sedan 2001. Min iMac 800 har gått 24/7 sedan April 2002. HL Server, Apache, Photoshop, Finale, Office osv. Tungt belastad konstant, aldrig några problem.
Mina enda frågetecken kring Apple har varit supporten.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-29 22:36
Ursprungligen av Erik R.:

Hårdvarufel?

Nej. Cubase, Motu 828, iPod m.fl. grejor skapade både kernel panic's och frös OS X. Vet att samma sak hände på fleara andra burkar...

Ursprungligen av [email protected]:

Oavsett det där med att tanka ned diverse obskyra filer så går detta garanterat över - det går i vågor eller annars så tröttnar man helt enkelt på det efter en tid. Titta hellre bortom detta och att den är ett arbetsredskap där man inte ska sitta och bli förbanndad över en massa konstiga dialogrutor i samband med kracher. Visst kan program i MacOSX hänga sig, annat vore en total lögn - MEN på de 3 år som nu gått sedan MacOSX släpptes så tror jag inte att det finns någon som råkat ut för att hela operativsystemet tvärlåst sig.

Har faktiskt på sistone råkat ut för just totallåsningar på flera macar beroende på USB enheter från M-Audio och D-link. Jvlgt irriterande och egentligen osannolikt att dåliga USB drivrutiner kan sänka OSX.

Jag löste det genom att slänga drivrutinerna och bytte enheterna mot liknande från andra tillverkare.

Hade innan USB strulet inga OSX systemhängningar på flera år.

Senast redigerat 2004-03-29 22:24

Kanske jag klarat mig bra pg.a att så fort jag får en ny disk eller dator (mac) så lågnivåformaterar jag den alltid. Efter varje installation eller uppdatering av program eller OS så kör jag reparation av permission. När OSX var nytt för 3 år sedan så fanns det en massa permisions (behörigheter) som inte stämde, nu kanske jag får 1-3 stycken någon gång ibland. När man funderar kring WinXP så gör man nog klokt i att veta att MS om ca: 2 år skrotar XP och tar steget över till Longhorn... jag tillhör dom som INTE tror att det steget kommer att bli så smärtfritt och att MacOSX då kommer att ligga minst 5 år före i utvecklingen. När MS *mjölkat* sina kunder på XP så vill dom knappast anstränga sig med supporten - man vill nog snarare tvinga över dom till Longhorn och ännu en gång tjäna billioner med dollar.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-29 21:59
Ursprungligen av miri:

Var det inte photoshop som du pratade om och inte Unreal ?? Sedan så står det ju inget om hur mycket minne burkarna hade. OSX kräver otvielaktigen mer minne än Windows för att komma till sin rätt.

Men som sagt bärbara Centrino PCs är hårvarumässigt bättre än dom flesta bärbara macar , men som allrounddator sett så vinner nog ändå macen.Tänk bara vad mycket tid man sparar på att slippa köra och uppdatera virusprogram varje dag

  • Oregistrerad
  • 2004-03-29 22:35
Ursprungligen av jazzper:

Var det inte photoshop som du pratade om och inte Unreal ??

Sen kan man ju kolla lite vad det är som det jämförs med - inte det vanliga pezeröset

Ursprungligen av Pär:

Sen kan man ju kolla lite vad det är som det jämförs med - inte det vanliga pezeröset

Fast brukar inte annars macfans ofta dra alla PCs över en kam

Jag kollade väl iofs mest in resultatet från Centrino PCn. :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2004-03-29 22:49
Ursprungligen av jazzper:

Fast brukar inte annars macfans ofta dra alla PCs över en kam

Jag kollade väl iofs mest in resultatet från Centrino PCn. :rolleyes:

peze-rös med uppgraderbar gpu?
brukar ju inte ens ha eget minne...

Ursprungligen av Pär:

peze-rös med uppgraderbar gpu?
brukar ju inte ens ha eget minne...

Nej inte lågpris PC laptopsen men dom runt 12000 har ju ofta separat grafikkortsminne.
Synd att inte Apple har uppgraderbar gpu på någon bärbar man tycker ju att åtminstone 17" skulle ha förtjänat den möjligheten.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-29 22:56
Ursprungligen av jazzper:

Var det inte photoshop som du pratade om och inte Unreal ?? Sedan så står det ju inget om hur mycket minne burkarna hade. OSX kräver otvielaktigen mer minne än Windows för att komma till sin rätt.

Men som sagt bärbara Centrino PCs är hårvarumässigt bättre än dom flesta bärbara macar , men som allrounddator sett så vinner nog ändå macen.Tänk bara vad mycket tid man sparar på att slippa köra och uppdatera virusprogram varje dag

jo det var det, photoshop testen där en centrino deltog har blivit stängd.flyttad . gone
http://www.barefeats.com/al15.html

om du följer denna länk så får du upp att centrino är removed från vad det gäller photoshop testen
resultaten var inte för smickrande för de övriga powerböckerna.
För min del sätter jag nu punkt- detta leder ingen vart.
mvh

Ursprungligen av miri:

jo det var det, photoshop testen där en centrino deltog har blivit stängd.flyttad . gone
http://www.barefeats.com/al15.html

om du följer denna länk så får du upp att centrino är removed från vad det gäller photoshop testen
resultaten var inte för smickrande för de övriga powerböckerna.
För min del sätter jag nu punkt- detta leder ingen vart.
mvh

På den här sidan: http://www.geocities.com/psbench/ Kan alla som känner sig hugade ladda ner ett oberoende testprogram för photoshop. Actionfilen testar igenom 21 st filter i photoshop och det var och en gör är att mäta tiden för varje resultat. Lägg samman resultaten från testerna och du har ett resultat som är direkt jämförbart oberoende utav plattform.

Ställ bara in hur mycket minne photoshop skall få i mitt fall tilldelar jag 80% eller 746Mb av totalt 1024

Mitt resultat tid på basictestet "10Mb fil" är 26.7 sek. Jag misstänker att det är ett resultat som är ganska svårt att slå...Men jag kan ha fel...

Ursprungligen av xplane:

På den här sidan: http://www.geocities.com/psbench/ Kan alla som känner sig hugade ladda ner ett oberoende testprogram för photoshop. Actionfilen testar igenom 21 st filter i photoshop och det var och en gör är att mäta tiden för varje resultat. Lägg samman resultaten från testerna och du har ett resultat som är direkt jämförbart oberoende utav plattform.

Ställ bara in hur mycket minne photoshop skall få i mitt fall tilldelar jag 80% eller 746Mb av totalt 1024

Mitt resultat tid på basictestet "10Mb fil" är 26.7 sek. Jag misstänker att det är ett resultat som är ganska svårt att slå...Men jag kan ha fel...

Vilken bärbar dator kör du med?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-29 22:27

personlig dator vs. ethernet hårdvaru adress?
mystisk fråga =D

Ursprungligen av Jonny Larsen:

personlig dator vs. ethernet hårdvaru adress?
mystisk fråga =D

???????????????????

  • Oregistrerad
  • 2004-03-29 22:36
Ursprungligen av jazzper:

???????????????????

PC vs. MAC

edit: [Personal Computer vs. Media Access Control - på utrikiska]

  • Oregistrerad
  • 2004-03-29 22:37

geeky men... pc = personal computer = personlig dator
MAC = en adress som varje ethernet kort har
Mac å andra sidan känner vi väl alla till...

... ok, I'm very very bored >:)

Tyvärr ingen bärbar testresultatet är gjort på min stationära pc. Exemplet är bara en fingervisning om vad man kan få ut av en fullt ordinär pc. Byggkostnaden för min maskin ligger på ca 6800:- vad det nu har att göra med det hela...

  • Medlem
  • 2004-03-30 13:10

Skulle inte Photoshopdiskussionen kunna flytta till en egen tråd, det känns liksom lite overkill när frågan var mac kontra pc... Personligen tycker jag att om man vill ha en en pålitlig billig bärbar så är iBook oslagbar, när man behöver lite mer kraft (för professionellt Photoshoppande tex) så är kraven högre än så, och prislappen på maskinen.
Jag rekommenderar iBook till alla som ska ha något att skriva på, och släpa runt dagligen. Arbetar man med att skriva så är tangentbordet det viktigaste i datorn - ingen maskin man kan köpa idag har problem med ordbehandling, surfning eller att tanka ner filer.
Allt beror på vad man ska ha maskinen till, och vad jag förstår är det en "hobbydator" som ska vara så all-around som möjligt, och helst vara billig och hållbar.

Bara för att reda upp det här med skärmkalibrering, eftersom vissa, uppenbarligen felaktiga, påståenden om att det inte skulle gå att kalibrera skärmen på en bärbar mac med "extern färg kalibrator(sic!)" har spridits här...

Cap&Design, aktuellt nummer (April 2004, s 16): "Säkra färgen med Optix XR --- Vi testade Optix XR på fem olika datorer, både PC och Mac, stationära och bärbara, utrustade med såväl CRT- som LCD-skärmar. Skärmarnas möjligheter till hårdvarujustering visades sig förstås vara viktig för slutresultatet. Trots detta blev även LCD-skärmar som inte kunde justeras alls annat än när det gäller ljusstyrka, hyfsat pålitliga och jämförbara med Monacoprofilerna." (min kursivering och fetstil).

Fast vad vet jag - de kanske är ute och cyklar och har testat färgkalibratorn i fråga fel...

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-30 15:06

Scooterbabe.

Vilken bärbar mac provades i din sk test av skärmar?

Hyffsat pålitliga, vad är det?

För att enkelt förklara för dig så finns det vissa kriterier som skall uppfyllas.
Vi börjar med Kelvintalet. En skärm bör kalibreras efter 5000K - 6500K. 5000K är vad ett bra ljusbord har. Detta värde är det vi vill efterlikna från en kalibrerad skärm.

Skärmen måste tillsammans med grafikkortet kunna ge ett visst luminans värde.
Luminansvärdet candella talet visar hur mycket ljus skämen förmår att återge. Detta värde och analys av RGB+ svart, vit och grått mäts upp av extern kalibrator och en skärm profil skapas. Profilen talar om hur mycket just denna skärm kan återge.
Eftersom många skärmar inte "orkar"med att presentera en bra gråskale bild vid 5000k så har bla SFF Svenska Fotografernas Förbund ansett att upp 6500K kan vara nöjaktigt värde.

Ingen av dessa kriterier uppfylls i Apples bärbara datorer, ljushetsvärdena och contrast värdena räcker inte till . Med följd att du får en matt , gultonad, kontrastlös bild

Nu kommer svaret på varför jag valde bärbar pc framför mac som fotograf. Dels är utbudet större , och på bärbara pc sidan fann jag skärmar som faktiskt går att kallibrera med extern kalibrator även i 5000K.

Apples nya stora skärmar har nu för första gången fullt stöd för fullständig kalibrering (tidigare kunde du endast ändra skärmens ljushet)allt enligt samtal med Apples representant förra torsdagen i Malmö (då jag även diskuterade med Imacons chef om moire problem , du som är intresserad se digitalfoto)

Och till sist, vill du veta vad för kunskapsivå jag har inom området
Maila så skall jag berätta, eller kom till Mattssons Fotos digital dagar 29/4 där jag kommer att tala om hur man kalibrerar en skärm, färghantering. profilering, och arbetsflöde fram till tryck.
Samtidigt får du se mig demonstera senaste Nikon Capture, styra kameran från datorn och firewire, träffa mina vänner från Canon ,Nikon, Olympus mfl
Södra Seriges största digital dag
Canon kommer att visa Canon 1D MK11 den nya 8Mp kameran.
Välkommen

Senast redigerat 2004-03-30 17:27

Snacka om att kasta sten i glashus....Det kan vara svårt att ta sig ur det här med flaggan i topp...Det är bara att kapitulera Scooterbabe...

Ursprungligen av miri:

Scooterbabe.

Vilken bärbar mac provades i din sk test av skärmar?

Inte en aning - spelar det någon roll när de kommer fram till att det fungerar med "hyffsad pålitlighet" - det tolkar jag som att det dels fungerar på Mac och att det dels fungerar lika bra på bärbar Mac som på bärbar Pece...

Citat:

För att enkelt förklara för dig så finns det vissa kriterier som skall uppfyllas.
Vi börjar med Kelvintalet. En skärm bör kallibreras efter 5000K - 6500K. 5000K är vad ett bra ljusbord har. Detta värde är det vi vill efterlikna på en kalibrerad skärm

Skärmen måste tillsammans med grafikkortet kunna ge ett visst luminans värde.
Luminansvärdet bestämmer hur mycket som en skär kan återge, enkelt utryckt från svart till det vitaste. På detta värde och analys av RGB värdena kalibreras skärmen och en skärm profil skapas.

Ingen av dessa kriterier uppfylls.

Var uppfylls de inte? Och vilka är kraven? Min skärm kan åtminstone visa färg från svart till vitaste...

Beror inte temperaturen på i vilket ljus skärmen i fråga befinner sig? Och min powerbooks färgtemperatur går att ställa in från åtminstone 4500 till 9500...

Citat:

Apples stora skärmar har nu för första gången fullt stöd för fullständig kalibrering, hade samtal med Apples representant förra torsdagen då jag även talade med Imacons chef om moire

Hmmm... Underligt - vad jag vet har Cinema Displayarna varit vanligt förekommande på reklambyråer och andra arbetsplatser där vikten av att ha kalibrerade färger i hela arbetsflödet är extremt viktigt under ganska så lång tid... Och Moire är väll ett interferrensmönster som uppkommer på CRT-skärmar och inget som hör hemma i en diskussion om LCD-skärmar?

Citat:

Och till sist, vill du veta vad för kunskapsivå jag har inom området
Maila så skall jag berätta, eller kom till Mattssons Fotos digital dagar 29/4 där jag kommer att tala om bla vikten om en rätt kalibrerad skärm, färghantering. profilering, fram till tryck.
Samtidigt får du se mig demonstera Nikon Capture, träffa mina vänner från Canon ,Nikon, Olympus mfl
Välkommen

Haha Tror jag klarar mig bra utan att träffa dina vänner från Nikon och Olympus... Och jag klarar mig bra utan Nikon Capure också - föredrar Caonon om jag ska vara ärlig. Och vad gäller vikten av rätt kalibrerad skärm, av färghantering, upprättande av profiler för att sköta detta, hela vägen fram till tryck, så är jag väl medveten om denna.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-30 15:26

Är inte allt lite off topic om jag får fråga?

Tebax till ursprungsfrågan måhända - och de som hittat något nytt kul att diskutera kan ju starta nya trådar...

[Det brukar ju bli det när miri postar - även om jag aldrig läser : senast läste så var bizarra jämförelser löjligt...]

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-30 15:35

Pär
Kunskap kan vara nyttigt
Jag svarade på en direkt fråga från scooterbabe
och du Pär kom med något som tillför- eller är det paj på gång igen?
Mvh

Senast redigerat 2004-03-30 15:53
Bevaka tråden