Koppla in Mac i företagsnätverk som är windowsbaserat

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man med sin bärbara Mac (OSX) koppla in sig på ett företagsnät som är windowsbaserat om man har tilldelats inloggningsuppgifter? Arbetar som konsult och får oftast låna en PC men det vore ju bra om jag kunde koppla in mig med min Mac. Fungerar detta på ett enkelt sätt eller hur gör man?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-28 10:07

Inga problem, under go i finder meny kan du välja connect to server och där använda dina inloggningsuppgifter. Fungerar oftast bra även om det ibland tenderar att vara lite instabilt

Man ska dock veta att när du kopierar filer till en windows-share så skapas "dubbla" filer. En som börjar med ._ samt samma filnamn som filen. Denna är gömd för både Mac pch PC men om man har visning av gömda filer aktiverat så syns dessa. Lite irriterande. Den tar dock inte upp någon plats (ca 1K).

Det kommer också att skapas en fil som heter ".DS-store" i många av de mappar du bläddrar i. Också gömd men syns för en del.

Jag tror man slipper dessa med Dave installerat.

• Oregistrerad
  • 2004-03-28 11:20

Om företagets nätverk är AD-baserat och sysadmin är en rädd liten typ, måste du också binda din maskin (maskinnamnet) till nätverket, vilket kräver administratörslösenord från samma person. Kan vara svårt på politisk nivå, dock ej teknisk.

1
Bevaka tråden