Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AppleScript i menyraderna?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-27 17:28

I AppleWorks finns det en AppleScriptmeny från början, men finns det också i andra program som kan skriptas? GraphicConverter och Eudora har det i Mac OS 9, som nu lever i sina sista skälvande dagar på min dator. Men på min jobbdator med X finns det inte ens en Applescriptmeny i Finder.

Nu har jag lagt en mapp i Dockan, men där hamnar ju skript för flera program.

Därför vill jag ha meny för AS i varje program med där jag lägger programspecifika skript (åtminstone de som startas från det aktuella programmet).

Så att säga. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Det är lite olika saker med en scriptmeny som finns i program. Såna menyer gör att scripten skickas direkt till programmen, snarare än att gå omvägen via systemet, mycket effektivit med andra ord. De progam som inte har en sån meny kan heller inte få någon (annat än via tillverkarna förstås)

Däremot så kan du ha en Global AppleScript-meny i menyraden. Den installeras på lite olika sätt beroende på vilken version du har av OS X. I Panther så går du in i Program>AppleScript och där någonstans finns det en ikon du kan klicka så installeras menyn.

När symbolen väl dykt upp i menyraden så kan du antingen lägga script i Library>Scripts, eller i ~/Library/Scripts så körs de.

I Panter så finns dessutom möjligheterna att gruppera script så att endast script för det aktiva programmet visas. Trevligt om man har många

  • Oregistrerad
  • 2004-03-28 10:58

Tack för svaret, Rickard.

Många möjligheter med OS X, det blir spännande.

1
Bevaka tråden