Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Väldigt instabil PowerMac G4

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag upplevde ungefär samma sak som ni beskriver.
Jag har en G4 Dual 800 med fyra diskar i.
Jag öppnade burken och körde ett tag så och insåg att en eller flera av diskarna spann upp och ner nästan hela tiden.

Stängde av "put tha hard disk/s to sleep when possible" i Energy Saver inställningarna och vips så snurrar allt som det ska igen.

Kanske värt att kolla för er.

- Slice -

Senast redigerat 2004-04-07 12:42

Jag har nu börjat försöka få ordning på röran, installerade om Panther idag efter att ha formaterat om mina diskar och partitionerat upp dom. Finder har inte hängt sig (än), däremot så hänger sig menyen uppe till höger (vad heter den?) titt som tätt. Jag ska prova att installera 10.2 i morgon och se om det är stabilare. Om inte, då går jag vidare till RAM-minnena.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-01 17:20
Ursprungligen av Sundevall:

Jag har nu börjat försöka få ordning på röran, installerade om Panther idag efter att ha formaterat om mina diskar och partitionerat upp dom. Finder har inte hängt sig (än), däremot så hänger sig menyen uppe till höger (vad heter den?) titt som tätt. Jag ska prova att installera 10.2 i morgon och se om det är stabilare. Om inte, då går jag vidare till RAM-minnena.

Låt bli att partitionera så kanske det går bättre. Varför partitionera när hårddiskarna är så billiga i dag?

Ursprungligen av Mondo:

Låt bli att partitionera så kanske det går bättre. Varför partitionera när hårddiskarna är så billiga i dag?

Gammal Windowsskada kanske, jag vet inte. Men jag litar inte på att ha känsliga saker på samma disk som mitt system. Jag tror föresten knappast att det är mina partitioner som gör datorn instabil, jag antar att inte du heller tror det.

En fråga.. kan man dra ur den första RAM-minnet (det som sitter närmast processorerna) i en PowerMac MDD och köra ifrån det andra, det som sitter näst närmast? Jag vill helst slippa att flytta runt dom.

Ingen som vet? Jag vill helst inte upptäcka att jag har förstört någonting genom att boota upp med det andra i. Alla moderkort stödjer ju inte sådant.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-01 16:58
Ursprungligen av Sundevall:

Ingen som vet? Jag vill helst inte upptäcka att jag har förstört någonting genom att boota upp med det andra i. Alla moderkort stödjer ju inte sådant.

Vet inte - men jag har för mig att jag stoppade i minne i första och sista på min DA innan jag hade tre minneskretsar…

Jag kan nog efter ca 4 dagar utan hängningar konstatera att det var 256 MB-minnet som var skadat. Kör nu på 512:an enbart, och allt är stabilt.

Jag är nog så illa tvungen att ta tillbaka mitt tidigare utalande. Maskinen har fått tre kernelpanics på ca 2 timmar. Men det fick den faktiskt aldrig när det andra minnet satt i också, då frös den bara upp, nu däremot får man Off-symbolen och kod som "fastnar" på skärmen. Suck, jag blir så trött..

Jag Har precis införskaffat en Dual 1,25 FW800 och min finder låser sig oxå.. fryser sig lixom
Tittade på sys loggen och där står det nåt med:
(apg) error: 57

Nån som vet?

Jag kör med Os 10.3.3

  • Oregistrerad
  • 2004-04-07 13:56
Ursprungligen av Sundevall:

Jag är nog så illa tvungen att ta tillbaka mitt tidigare utalande. Maskinen har fått tre kernelpanics på ca 2 timmar. Men det fick den faktiskt aldrig när det andra minnet satt i också, då frös den bara upp, nu däremot får man Off-symbolen och kod som "fastnar" på skärmen. Suck, jag blir så trött..

Då får du ju i vart fall meddelanden i loggen

Ursprungligen av Pär:

Då får du ju i vart fall meddelanden i loggen

Sant.. men loggen är ca 1 kilometer lång, och den säger mig inte särskilt mycket..

Bevaka tråden