Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klarar 15" och 17" att......

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

att använda:

Final Cut Pro
DVD Studio Pro
Shake
"tunga" spel

Har tänkt resa bort ett tag där jag ska windsurfa, och samtidigt på min fritid (när jag ej windsurfar) producera lite material till andra windsurfare som vill bli filmad av mig och sen producera till DVD på platsen.

Och spela lite spel då o då för skoj skull.

Klarar de starkaste 15" och 17" powerbook datorna?.

tacksam för svar...

Aloha /Jojo....

min 15" 700MHz iMac med 512MB minne klarar Halo på låga grafikinställningar utan problem, UT2k3 går också helt ok. UT2004 har jag inte hunnit testat ännu men har inga höga förhoppningar. FCP, DVD SP, Shake har jag inte haft anledning att testa så det får någon annan svara på, men rent allmänt så klarar jag mig mycket bra med Ghost Recon, Photoshop och Illustrator som min iMac används för.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-23 18:42

har en 15" 1.2Mhz 512mb ram och använder photoshop, indesign, quark och Mx flash utan problem.

Det som dock kan bli är som med alla bärbara är att dom blir för varma och kan ha svårt att hantera rörliga bilder helt smärtfritt när den är som varmast!

Men så mycket filmklipp hoppas jag inte att du ska göra på semestern va?
det är ju dock semester!

Men en spel-runda och glo på dvd filmer går supert, även om du har datan inlindad i ett duntäcke

happy vacation

regards / èspania por favor

Ursprungligen av atomlab:

har en 15" 1.2Mhz 512mb ram och använder photoshop, indesign, quark och Mx flash utan problem.

Det som dock kan bli är som med alla bärbara är att dom blir för varma och kan ha svårt att hantera rörliga bilder helt smärtfritt när den är som varmast!

Men så mycket filmklipp hoppas jag inte att du ska göra på semestern va?
det är ju dock semester!

Men en spel-runda och glo på dvd filmer går supert, även om du har datan inlindad i ett duntäcke

happy vacation

regards / èspania por favor

Jaa, att redigera är ju rena semester för mig

Man hur långtid tar det innan PB börjar hettna till?. ungefär?. hur länge bör man låta dator "vila" emellanrum när man kört hårt med dem?.
/Jojo.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-24 15:51

Jag tycker att det är väldigt olika på när/hur fort den blir varm.
Men min 17 blir lättare/snabbare varm med nätsladden i.
Jag flyttar på den och använder ett iCurve ställ så den hålls för det mesta lämpligt var och därmed tyst.
Jag använder den till Photoshop, Indesign, Dreamweaver, Maya, After Effects mm.
En tung rendering i After Effects får nästan alltid igång fläkten (datorn behöver inte vara särskillt varm för det...).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-24 17:42
Ursprungligen av jojosurf:

Jaa, att redigera är ju rena semester för mig

Man hur långtid tar det innan PB börjar hettna till?. ungefär?. hur länge bör man låta dator "vila" emellanrum när man kört hårt med dem?.
/Jojo.

När jag sitter på ett kontor med den så behöver jag aldrig "lufta" den. utan det är när man sitter ivarmare miljöer som tex på ett metallbord som det kan börja knaka i burken å badbollen kommer upp!

Om man kollar på nöjes sidan så tappar den aldrig frames som man har det tex i knäet i sängen å kollar på film, men där emot blir knät för varmt för det ska vaar mysigt!

Enda gången jag "irriterar" mig är när man har datan på en mettalbänk å shiftar mellar Photo, illustartor och quark så blir den seg. Men då hjälper det med att lägga en penna under datan (så luft cirkulationen kommer igång) å ta en koppa dricka i 5 min så är problemet löst!
Perfekt sätt att komma ifrån om man inte är rökare!

mvh tobias

Hm. Såg inte att det var forumet för bärbara datorer. Var blind.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Hm. Såg inte att det var forumet för bärbara datorer. Var blind.

Du är förlåten!

/Jojo

Det här var en bra tråd. Jag sitter med pengarna i näven och tänker köpa en powerbook, troligtvis 17'', när en uppdatering kommer. [1.] Just nu har jag en 500Mhz 15'' TiBook och den är väldigt seg, mycket p.g.a. pyttiga 8Mb grafikminne. Till er AlBook-ägare; klarar de senaste modellerna av 17'' / 15'':
- Spela first person shooters med behållning (Wolfenstein, UT, Halo, MoH)?
- Spela upp video i fullskärm från divx och mpg utan att det hackar och bildrutor försvinner?
- Hålla badbollen borta vid "vanligt" användande av datorn? (Det är _så_ irriterande att badbollen kommer ofta när jag sitter i Panther-Finder).
- Helt enkelt; kommer ni på er själva med att sitta och vänta på datorn när ni arbetar eller känns den rapp och alert?

[1.] Mac Buyers Guide: http://buyersguide.macrumors.com/

Uppifran och ner relaterat till 15' Alu 1,25 GHz

Ingen aning Spelar inte.

JA Enda gången den busat vid mpg var en fil som skadats i överföring, men jag hann få hicka innan jag fattade det.

JA Oftast handlar det om underhåll av datorn för att hålla schack på snurret. Köra crons och fixa perms.

NEJ Enda undantaget är de sällsynta fall då jag bygger om komplexa databaser, eller filtrerar stoooora bilder i PhSh. Då räcker inte heller en G5 å andra sidan så jag lider inte. Går och fikar i stället.

Edit: Relaterat till första posten; Shake kan vara för tungt, men det handlar också om vilka krav man har. Smooth texture och Wide Theatre are virtually impossible to run on standard equipped machines disregarding make and/or design. Hardware acceleration is a must for most situations, enligt en av mina elever. Jag saknar kompetens att bedöma svaret, men vidarebefordrar det, lite som en fingervisning.

Tackar grabbar!

Nu gäller det bara att skaffa en sådan. men nästa problem är vilken 15" eller 17". det lär få bli min huvudvärk. får kika lite i affärer och prova mig fram.

/Jojo...

  • Medlem
  • Tidaholm
  • 2004-03-24 22:36

Bara att klämma runt, tyckte själv att 17" såg för stor och obärbar ut, men en del kanske trivs med det.

IMHO så har 17' passerat gränsen för bärbar och blivit släpbar. Visst, den feta skärmen kan vara bra att ha om man ska ha massor av panes öppna, men den är ju stooooor och tunnng. 15' är en bättre lösning, åtminstone om vi ser till portabiliteten, och man tappar bara sex procent i processorhastighet.

Vet inte hur det är med Shake. Men resten fungerar bra tom. på min Ibook G4..

Nyfiken.. vad ska du med Shake till..??

1
Bevaka tråden