Nybörjarböcker inom PHP?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på att ta å lära mig php programmering, så jag gjorde en sökning på adlibris.se och fick upp dessa böcker (på svenska). Jag vill helst att böckerna ska vara på svenska.

• PHP programmering, 2:a upplagan Ek, Jesper
• PHP 5 och MySql handboken Ek, Jesper mfl
• PHP 5 programmering Ek, Jesper mfl

Någon som har erfarenhet av böckerna ovan eller några andra bra böcker för nybörjare?

// Daniel

Den översta av de böcker du radade upp har jag läst. Den var inget fel på alls, men ibland tyckte jag att den var lite väl enkel (ungefär samma typ språk som i alla lättpocket som Jesper Ek skrivit).

/Kristofer

Kan man använda BBedit för att skriva kod i eller vilket program ska man använda?

Ursprungligen av macgunde:

• PHP programmering, 2:a upplagan Ek, Jesper
• PHP 5 och MySql handboken Ek, Jesper mfl
• PHP 5 programmering Ek, Jesper mfl

Någon som har erfarenhet av böckerna ovan eller några andra bra böcker för nybörjare?

// Daniel

Understa av Jesper Ek:s där är helt ok. Många exempel som jag upplevde var bra när man var nybörjare. Kanske för lätt om man har programmerat förut.
Har en med Viktor Jonsson "Webbprogrammering med PHP" som är rätt ok också. Inte lika många bra exempel och lite mer akademiskt läge.
Äh, kör på den där med Jesper Ek.

Då kör jag på den när den väl släpops vecka 18

Ursprungligen av macgunde:

Då kör jag på den när den väl släpops vecka 18

Japp, det är nog samma upplägg som php 4 versionen av boken som jag har. Den äldre versionen av boken borde de sälja ut billigt också då vid det här laget.
Har inte koll vad som är nytt i php5 för tillfället, kör php4 och det rullar på bra.

Jag lärde mig php genom gratis introduktioner på nätet (devshed t.ex.) samt med den ypperliga dokumentationen på se.php.net. Du kanske inte behöver köpa några böcker egentligen.

Angående editor finns det bara ett val; vi.

http://www.splange.freeserve.co.uk/misc/vi.html

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-03-21 17:04

Nu ska du väl inte skrämma stackarn...

Du kan skriva din kod i vilken editor som helst, så länge den kan spara rena textfiler.

Tackar för alla tips

1
Bevaka tråden