Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport-config: Hur komma åt hemburken från jobbet?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-19 09:57

Hej alla nätverksgenier. Ska vi koppla lite?

Hemma finns:
Bredbandsbolagets LAN-tjänst - dynamiskt IP
Airport Extreme + HP 1300 via USB
G4 Cube
G4 Powerbook + Airport Extreme-kort

Innan jag kopplade in Airporten (som funkar klockrent) kunde jag ansluta till Cuben från jobbet med hjälp av dyndns-tjänsten. Nu går det inte. Har förstått att det ska gå att öppna portar, men har ingen susning om vilka eller hur. All hjälp är välkommen, det här är verkligen djupt vatten för mig. Tack!

Jag är också lite nyfiken på hur man kommer åt en maskin innanför en router.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-19 11:54

Jag har ingen AirportBS så jag kan inga detaljer, men om du kan öppna portar genom den så är det väl bara att peka port 22 (SSH, "fjärrinloggning" eller nåt sånt i OS X) på Cuben.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-19 12:00

Aha. Om jag öppnar port 22 (på nåt magiskt vis), öppnar jag för min Hotlineserver då också? Eller snackar den genom nån annan port?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-19 12:11

Vad resp. app/demon har för port finns i dess dokumentation (eller listat i "fildelning")
Sen skall ju AirPorten konfigureras med "port forward" till olika burkar för olika portar...
(Finns säkert massor om detta på apples supportsidor, eller i någon manual eller så...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-19 13:44

"RTFM" -- OK, point taken

  • Oregistrerad
  • 2004-03-19 13:55
Ursprungligen av split:

"RTFM" -- OK, point taken

Inte så
Men det är så lätt att skriva fel och glömma och sådär...
Dättre att använda "säker" dokumentation

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-03-19 14:25

Har du delat ut interna adresser till dina maskiner bakom Airporten eller får du publika adresser till dom från Bredbandsbolaget?
Har du interna adresser, som t.ex 192.168.0.0 nätet måste du använda dig av portforwarding vilket jag antar att Airport har stöd för.
Har du publik ip adress på burken, t.ex 213.112.34.3 så ska det räcka med att se till att de portar som används är öppna. Vilka portar det gäller vet jag ej men det går att ta reda på.

Mvh
Steve

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-19 15:10

Heh, det blir gamla goa trial and error. Får gräva ner mig i inställningarna för Airportburken... Ställ in. Åk till jobbet. Testa. Åk hem. Ställ in. Vänta. Åk till jobbet. Testa etc etc

1
Bevaka tråden