Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Partitioner och ny extern HDD

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-03-19 08:47

Har en iBook G4 med en tilltagen, 60Gb HDD. Funderar på om det tjänar något till attt partionera denna. Visst, kan ju vara smidigt att ha allt som ska lagra på en partition om man får för sig att formattera systempartitionen...men å andra sidan är ju OS X så trevligt så jag tror knappast jag kommer att behöva göra det. Dessutom kan jag ju ändå bränna ner det jag vill spara.

Däremot har jag funderat på detta med att använda en partition som spillpartition när jag jobbar med videoredigering, ljudredigering osv. Men rätta mig om jag har fel, men det lär ju inte bli någon prestandavinst eftersom jag fortfarande jobbar på samma drive. Men blir däremot den andra, systempartitionen fragmenterat om jag häller filer till videopartitionen. Om den blir det, så är det ju inte någon större vits med det heller.

Sist men inte minst - Om ni fick rekommendera mig en bra, extern 7200 rpm HDD för videoredigering, vad skulle ni välja då? Firewire 400 eller USB 2.0 (som jag inte ens trodde var snabbt). Jag vill ha något billig med precis lika snabb lösning som de stora märkena, dvs med oxfordchip och allt. Men det kanske är standard idag. 80 - 120 Gb vore trevligt. Dessutom skulle jag uppskatta om VART jag ska driven + chassi, eller eventuell hel lösning från.

Hälsningar
Nifo / Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2004-03-19 09:03

Tycker personligen det låter onödigt.

* Du kan ju ändå inte "formatera om" systempartitionen.
* Det är lite knöligt med "mounting points" i vanliga OSX så att du får hemkataloger etc. på partitionerna där du vill ha dom.
* OSX "defragmentiserar" ju automatisk småfiler (<25MB)

Min 2-öring

Maxtors externa diskar är rätt ok, kolla in diskussionerna om den i den här här tråden. Finns även andra alternativ förstås.

Vad gället partitionering - skippa det på den interna disken, det är ändå "bara" 60 gig.

1
Bevaka tråden