Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Emac och FCP/FCP Express

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nån som kör Final Cut Pro eller Final Cut Pro Express på en Emac 1GHz? I så fall, flyter det på bra med den om man håller sig till redigering med:
- DV-PAL
- enkla klipp mellan ett par videokanaler
- 2-8 ljudspår
- några transitions

Hur mycket minne funkar det skapligt på. Måste man maxa Emacen?
Nån som har bra/dåliga erfarenheter att dela med sig av?

Kör själv på DP 1.25 G4 och DP 1.42 och där kan man ju köra så det ryker.
Men en bekant skulle vilja börja lära sig på en billig maskin. Själv har jag ingen erfarenhet av Emac modellen.

[QUOTE="Killergull"]Nån som kör Final Cut Pro eller Final Cut Pro Express på en Emac 1GHz? I så fall, flyter det på bra med den om man håller sig till redigering med:
- DV-PAL
- enkla klipp mellan ett par videokanaler
- 2-8 ljudspår
- några transitions

Jag har kört FCP 3 på en imac DV (G3) med 512 ram, och det funkar bra så länge man håller sig till ovanstående manövrar. Allt GÅR ju att göra, det handlar bara om hur mycket tid man vill lägga på att vänta in renderingar

En riktigt jobbig sak är att jag varje gång jag skall printa till band, måste göra en fcp-movie som är "self contained" för att det skall flyta i uppspelningen. Men har man tid å vänta när processorn tuggar så är det inga problems.

eMac G4 1gHz med 512 ram borde ju funka hur bra som helst! Skulle troligtvis gå lika bra med minsting-eMacen, förutsatt att man tänker ägna sig åt den allra enklaste formen av redigering.

säg åt din kompis att det bara är att köra.

Citat:

eMac G4 1gHz med 512 ram borde ju funka hur bra som helst! Skulle troligtvis gå lika bra med minsting-eMacen, förutsatt att man tänker ägna sig åt den allra enklaste formen av redigering.

säg åt din kompis att det bara är att köra.

Ja, misstänker också att det bara är att köra. Tror inte det kan bli fel va, och priset för en Emac är ju helt rätt också om man vill börja och komma igång med videoredigering. Pengar som sparas jämfört med att köpa en stationär G5/G4 kanske han kan lägga på en finare kamera istället. Vartefter han lär sig och blir mer avancerad 1-2år får han "uppgradera" till G5:a kanske.

Alternativ vore ju en begagnad DP 1.25 eller liknande, men de verkar svåra att få tag på då de flesta verkar fortfarande vara nöjda.

Nästa hållplats Apple-butiken...

Visst fan är det rätt att lägga pengarna på kamera istället för på redigering. Dåligt material kan inte bli bra oavsett hur dyr och fin redigering man har. "Skit in, skit ut" som man säger, eller som Dregen i Backyard Babies säger: "Det går inte att polera en bajskorv"

mvh Gleisner

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-21 22:58

Imac 2,4
3gig ram minne
FCE 4 funkar jätten bra

1
Bevaka tråden