Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2xG4 eller 1XG5?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilken maskin gör mig lyckligast? En dubbel G4 eller en singel G5?

  • Medlem
  • 2004-03-18 13:25

Vad skulle du helst ha, en dubbel 604e eller en G3? Precis samma sak.

Jag skulle välja en G5:a varje dag i veckan.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-03-18 13:28

G5, G5, G5, G5! G5!!! G5!!!!!!

Ingendera håller jag på att säga...Men tyvärr kan inga maskiner i världen göra dig lyckligare, glad kanske men lycklig...;)? Har du slantarna satsa hellre på en dubbelpropp och då en G5 annars kommer du bara att fundera på över eventuella uppgraderingar.

Köp det värsta du har råd med för tillfället, det kommer alltid att komma snabbare burkar runt hörnet men om man köper det bästa som finns för tillfället så håller en sådan maskin längre prestanda mässigt än en långsammare burk...

Absolut G5!

En sån underbar enighet! Tack!

Jag vet ju att man ångrar det man inte gjort, och att köpa bra och dyrt är bättre än mindre bra och billigt. Nu gäller det ett personalköp där det tuffaste mac-alternativet var den enklaste G5:an. Tramsigt att inte ha bättre modeller, men vad vet administratörer?

  • Medlem
  • 2004-03-18 16:08

Jag måste nog gå mot strömmen. Om du väljer mellan en G5 1.6 och en G4 dual 1,25 eller 1,42 så är det inte säkert att G5 är snabbare i dagsläget. G4 får dessutom plats med fler hårddiskar och har i dagsläget billigare minnen.

Du hittar ett "speed test" här:
http://www.macworld.com/2003/09/reviews/macworldlabfirstg5testresults/

Du hittar en enkel och bra jämförelse mellan G4 och G5 här:
http://www.xlr8yourmac.com/G5/G5_vsG4MDD_review.html

Om du vill ha det nyaste och en tystare maskin så skall du dock välja G5 ändå. Det är också möjligt att G5 kommer att bli snabbare när programvaror optimeras för den nya processorn.

Att G4 har billigare minnen beror ju på att dom är långsammare....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-18 18:06

Jag trodde de använde samma minnen? pc2700?

G5 har PC3200, förutom 1,6 GHz-modellen som har 2700.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-18 20:16
Ursprungligen av marcushedenstrom:

G5 har PC3200, förutom 1,6 GHz-modellen som har 2700.

Det var ju 1.6:an det gällde

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-18 20:41

G5 helt klart.

Men jag tycker nog att det är läge att härda ut några månader och vänta på nästa revision.

  • Medlem
  • 2004-03-18 20:59

Jag missade att det är samma minne i apparaterna :eek:

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2004-03-18 22:55
Ursprungligen av hugin:

G5 helt klart.

Men jag tycker nog att det är läge att härda ut några månader och vänta på nästa revision.

Men om det är ett personalköpserbjudande är det kanske svårare? Fast har man tur och beställer sent så kan kanske Apple inte leverera 1,6:an?

Har någon fått en annan dator på grund av att nya maskiner lanserats mitt i ett personalköp? Vore kul att veta.

1
Bevaka tråden