Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Statisk elektricitet?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-03-18 11:28

Startade en tråd här (eller i OS X-forumet, minns inte) i vintras om att min iMac G4 gav ifrån sig irriterande knäppanden närhelst jag datorn gav ifrån sig någon form av ljud (iTunes, QT, whatever). Det berodde inte på mina Pro Speakers, det testade jag. Gjorde allt som rekommenderades att jag skulle göra, drog i alla magiska spakar (reparera behörigheter, skapa helt nytt användarkonto, osv). Inget hjälpte.
Så i förrgår fick jag en snilleblixt (tycker jag). Grejen är den att våra datorer inte befinner sig i våra lokaler under natten pga flera inbrott för ett drygt år sedan. Detta innebär att jag varje morgon måste plugga in alla sladdar i iMacen på nytt, däribland nätsladden som jag låtit sitta kvar i väggen under natten. Vad jag gjorde i förrgår var att plugga i nätsladden först, och först därefter koppla den till väggen. Evreka, mina problem försvann! Jag gjorde om experimentet idag, sladden satt kvar i samma uttag, och visst knäppte datorn lika irriterande som förut. Stäng av, byt uttag, slå på, knäppningarna borta.
Finns det nån med kunskaper på detta område som kan bekräfta att det är någon form av statisk elektricitet el dyl som varit problemet?

Jag är i vilket fall hur nöjd som helst.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-18 13:34

Ja, nog kan det ha byggts upp någon slags induktionsspänning allt. Ström är nyckfullt av sig.

1
Bevaka tråden