Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dockningslist till iBook?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-18 10:28

Ni som kör iBook's, använder ni extern skärm och tangentbord när ni sitter vid "skrivbordet" eller nöjer ni er enbart med den inbyggda skärmen?

Om ni kör med externa prylar, använder ni någon "docknignslist" som ni ansluter allt externt mot och sedan kopplar mot iBooken eller kopplar ni alla sladdar var för sig?

Har mer och mer börjat fundera på att byta till en iBook, men är rädd för att ha en miljard kablar att koppla in / ur varje gång jag tar med maskinen...

Hur gör ni?

  • Medlem
  • 2004-03-18 11:33

En miljard kablar kan det inte bli. Maximalt sex räknar jag till. Om du vill göra det lite enklare, så kan du köpa en USB-hubb.

Jag tror inte att det finns någon port replicator till iBook, så det finns inga alternativ egentligen.

Ursprungligen av stfm:

Jag tror inte att det finns någon port replicator till iBook, så det finns inga alternativ egentligen.

Fel.

http://www.bookendzdocks.com/bookendz/ibook.htm

(Vilket sjovall tipsade mig om.)

Ursprungligen av Adrian B:

Undrar om det där funkar. Jag har också problem med KP om jag rycker ut sladdarna för tätt. I synnerhet är det usb som spökar.
Jag pluggar i och ur följande saker när datorn är stängd: bildskärm, firewire, elsladd och ethernet. Så öppnar jag datorn och väntar nån minut innan jag pluggar in usbhubben. Annars går gardinen ner. Ibland gör den det ändå.
När jag ska hem är det samma sak, fast tvärtom.

Hemma har jag extern skärm, externt tangentbord, extern mus och högtalare som jag ansluter till min iBook. Jag har ingen dockningslist så det är till att ansluta alla sladdar en och en. Jag har däremot en USB-hub så det är bara en USB-sladd att ansluta för att få tillgång till fler USB-grejer (som kortläsare, bluetooth och skrivare).

På jobbet har jag däremot bara extern mus, dom snåla j...

Jag har upptäckt att om man sliter ur usb, bildskärm och högtalare i snabb takt så kan man orsaka kernel panic, kul va?

  • Medlem
  • 2004-03-18 11:55

OK, men jag slår vad om att det tar längre tid att koppla in den där. Problemet är ju att det inte finns ETT port replicator uttag, varvid slika mer eller mindre klumpiga lösningar blir nödvändiga. Det blir ju inte snyggare än sladdar, snarare fulare.

Det är lite synd att Apple inte har en bra lösning på detta. Det verkar som att de flesta tillverkare av laptops har struntat i det här de senaste åren.

iBook med inbyggd Bluetooth och dito tangentbord/mus onödiggör väl allt utom skärmsladden, eller? Lite dyrare, men förmodligen värt pengarna.

Inte om man ska ha högtalare och diverse USB-tillbehör inkopplade.

Själv så önskar jag verkligen att Apple gick tillbaka till gamla Duo-grejerna. Dom var king!

Där har du en poäng....

1
Bevaka tråden