Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka grafik-kort passar i en G4 (350mhz) AGP Sågtand?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-03-17 23:58

Hej!
Tänker byta ut mitt ATI RAGE 128, då jag vill koppla ihop G4:an med tv.n....
Ett kort som förslagits är ATI RADEON 8500. Finns det andra ?? Erfarenheter??
Nån lista på andra kort?? Förslag??
Mvh,
Mikke

Grafikkorten som säljs utav Macoteket förslagsvis i annat fall sök här på forumet det finns ett otal trådar om ämnet ifråga...:)

8500 tillverkas ju inte längre så det kan vara svårt att hitta.
OWC har ju en radda PCI TV kort som dessutom är ganska billiga 100-150 dollar
http://eshop.macsales.com/MyOWC/Upgrades.cfm?model=165&type=Video&TI=%23TimeFormat%28Now%28%29%2C+&shoupgrds=Show+Upgrades

  • Avstängd
  • 2004-03-18 10:46

Allt möjligt, bland annat omflashade GF2MX och R8500 :] Klart det billigaste alternativet, mitt GF2MX 32Mb kostade mig 170 bagis + 10 minuter (den tid det tog att bränna skiva, sätta i kortet i en pc, boota, flasha, sätta in det i macen igen)

Radeon 8500 är ett ypperligt val, men som sagt, kan vara svårt att få tag på. Även begagnade PC-Radeon kan vara lite knepigt då folk fortfarande använder dem...

Du ska ju ha ett AGP-kort, känns dumt att köpa ett gammal slött aber till PCI-kort, förutsatt att det inte är ett som faktiskt stödjer Quartz Extreme då. Oj vilken skillnad du kommer märka mot ditt nuvarande om du skaffar nytt QE-enablat

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-03-18 22:15

Hej!
Det verkar som man skulle sikta på ett AGP (Accelerated Graphics Port) -kort. Sen hur man "flashar om" ett dylikt PC-kort, det får man välan lära sig....alltefter....:-) Det verkar iallafall som om det finns en hel del att välja på, både nytt och beggat på Nätet.
Tack för Era inlägg, var säker på att dom läses noggrant!
Mvh,
Mikke

  • Avstängd
  • 2004-03-19 00:17

Ett riktigt myspysgraffe till PC som flashar fint är Asus V7100 (GF2MX) passivt kylt och kyls perfekt av den "stora" fläkten i G4:an. Har själv ett sånt och det funkar bättre i Macen än vad det gjorde i PC'n faktiskt

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-03-20 21:47

Hej !
Har förstått att GF 4 MX oxå funkar i Mac:en....?! (myspys-graffe.....trevlig beteckning!)
Fast det måste också flashas, törhända??
Mvh,
Mikke

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-03-21 09:20

Ja, om du köper ett PC-grafikkort. Jag har ett nvidia Geforce 4MX anpassat från början till Mac. Men det kräver åtminstone 10.3.2 (om du kör Panther) i Sawtooth samt saknar s-video-utgång.

Finns det verkligen inget ställe på nätet som samlar den här sortens information?

Det närmaste jag kommer är http://www.xlr8yourmac.com/video.html, men jag hittar inget om de nyaste korten.

  • Avstängd
  • 2004-03-21 15:24

Problemet med GF4MX är väll att man inte riktigt vet vilka som funkar och inte, det finns lixom 500 olika modeller :| R8500 är ett bättre val.

Ang de nyaste korten så var det ju någon som fixade ett GF FX5-nånting så det funkade men det inkluderade lödning och dylikt. Jobbigt värre, klart skönast att bara flasha om :]

1
Bevaka tråden