Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Opera 7.5 preview 3 lovar mycket!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Well, 142 sek för Safari och 80 för Explorer på min PB 12!!!

Det är kul att Opera nu börjar komma "up to date" på OS X. Det som är mindre kul är norrmännens totala brist på hur man gör ett gränsitt bra.

Senast redigerat 2004-03-18 00:10
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Det är kul att Opera nu börjar komma "up to date" på OS X. Det som är mindre kul är norrmännens totala brist på hur man gör ett gränsitt bra.

Det är lite bökigt på mindre skärmar. Dock kan rensa bort en hel del med lite jobb. Det finns dessutom en hel del skins eller tema-filer till opera som man kan pröva.

Reklamrutan är mycket irriterande...

Ursprungligen av Solitere:

Det är lite bökigt på mindre skärmar. Dock kan rensa bort en hel del med lite jobb. Det finns dessutom en hel del skins eller tema-filer till opera som man kan pröva.

Reklamrutan är mycket irriterande...

Det är inte temat som är problemet. Eller liten skärm. Utan hur dom totalt har skitit i Apples HIG. Som sagt, det är en lovande webbläsare. Men om dom tror att dom skall få en större skara macanvändare, så får dom nog tänka om. Och vad var det för fel med banner placeringen i förra versionen?

Och sedan är inte tangetbordskommandona som dom skall.

Frågan är om dom inte har lärt sig läxan? Detta program (även om det är hyffsat), men ser grymt mycket ut som en ren port från Windows.

(ja, jag är med i Operas betaprogram)

Senast redigerat 2004-03-18 05:57

På testet (i artikeln) fick jag med en G4/400 AGP, 320 MB Ram följande resulat:

- Firefox Milestone 0.8 97.51 sekunder
- Internet Explorer 152.1 sekunder (den var snabb, men hakade upp sig på test 4 där den tog hela 94 sekunder på sig)
- Safari 205.93 sekunder!
- Opera 7.5 pr3 34.2 sekunder!

Sedan är en del av koden inte "standard" vad jag har hört.. Men men.. Sjukt att Internet Explorer skall vara så mycket snabbare på i princip allt utom test 4. Att Opera vinner stort är fascinerande!

Klart imponerad av Opera.
Det var längesedan jag upplevede en sådan snabb webbläsare, Safari var senaste ggn jag kännde ett sådant lyft.

Men varför varför ska de lägga till en epost klient, chat klient? Varför?
Kan det inte göra en Firefox? Ett lean mean surfing app?

Inte bara det att den är snabb, jag tycker den känns otroligt "tight" också.
Dvs känns smidig, och lättarbetad.

Den "mouse gestures" som finns i Opera känns konsekventare än de extensions som finns till Firefox.

Cache-ningen av sidor känns också bättre, att switcha till föregående sida går blixsnabbt.

Var hittar man testen där hastigheten kan jämföras? Vill gärna jämföra med Omniweb 5.

/Brake6

Ursprungligen av Brake6:

Var hittar man testen där hastigheten kan jämföras? Vill gärna jämföra med Omniweb 5.

/Brake6

I artikeln.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

I artikeln.

Himmla svårt att se när länkar inte har avikande färg

Att den är i beta ännu det märker man. Den är inte så himmla bra på CSS nu..

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-18 18:04

hamnade på flop-five listan för all-borwsers... känns stabiilt

fort som fn...

  • Medlem
  • 2004-03-22 23:18

Har kört Opera som standard på pc i ett par år nu, och den har varit överlägsen allt där innan Firefox blev stabil. Har saknat den på mac, men den blir nog favoriten där också - Safari känns lite fattig i funktionerna. Har lärt mig älska zoom-funktionen och möjligheten att starta från föregående session.

För många äldre är det guld värt att enkelt kunna ställa in storleken på en sida så de kan läsa utan att byta glasögon, och även vi med lite yngre ögon är det bra när någon tokkodat en sida.

Hoppas den kommer på svenska snart!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-23 01:25

Intressant! Skiljer en hel del på olika browsers: 16 s med Camino, 14 med Opera (PM G4 1GHz). Hur ser det ut på en dual G5? Testar på dual G4 500 när jag kommer hem...

1
Bevaka tråden