Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död router?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-03-17 12:48

Sitter här med en troligen död router, men det känns fel att kasta nåt som kanske funkar innan man prövat allt...

Alltså: Router från Unex (iso50p), som inte svarar på några förfrågningar eller skickar ut en ip-adress. Efter att ha felsökt ett nätverk hos en kund misstänkte jag att routern inte lirade - jag uppdaterade firmwaren men fick felmeddelande och efter ett tag så startade den inte alls. Den har en com-port men det är en standard rj-45 och jag vet inte hur de tänkt att man ska kommunicera med den. Manualen ger ingen vägledning.

Bara att kasta eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-17 13:52

lime,

Till att börja med så har du väl kollat om det går att göra en hårdvaru-reset. Ett gem i något hål på routern brukar vara sättet att göra detta...

Annars kan du kolla om det finns firmware från en annan leverantör du kan använda...

Många fabrikat av ex.v. routers är ursprungligen av en och samma märke. Således kan en D-Link router av en viss modell vara identisk med en dylik från ex.v. Netgear. Vad man då *kan* göra, är att uppgradera den ena med firmware avsedd för den andra modellen.

Vad jag vill mena är att om du kan lista ut vem som är "ursprungsleverantören" av hårdvaran i din Unex (iso50p), så kan du kanske finna mer info på deras webbplats...

-Torkel

  • Medlem
  • 2004-03-17 14:42

Nope, ingen möjlighet till hårdvaru-reset, skruvade sönder hela maskinen...

Det står mellan raderna i bruxen att det kan finnas olika leverantörer, någon som vet någon passande firmware? Burken är ca 2 år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-17 16:14

Har du läst FAQ:en på:

www.unex-tech.com

-T

  • Medlem
  • 2004-03-18 22:23

Jag har en fungerande router!

Lyckades få fram specialkabeln som behövdes och (vet inte hur) få HyperTerminal (Pc, jag vet...) att snacka med burken. Verkar rulla fint nu.

Men... nån som vet hur och om jag kan koppla ihop den med min nuvarande router D-Link 713p? Unex:en klarar nämligen av VPN, och har en uplink-funktion. 713p:n kör mitt trådlösa nätverk och skrivaren. Skulle vilja kunna komma åt en av maskinerna därhemma utifrån, men inte tappa resten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-19 00:09

Vilken router vill du ha "närmast" internet.

Alt 1:

Bredband<--->713p<--->Unex:en

Koppla Unex:ens uplink mot mot uplink på 713p:n. Rak kabel borde det vara...
"Brandväggen" i 713p:n måste isåfall vara öppen för VPN-trafiken..

Alt 2. (..min rekommendation...)

Bredband<--->Unex:en<--->713p

Koppla Unex:ens uplink mot uplink på 713p:n. Rak kabel borde det vara...

Friskt kopplat å lycka till,

-Torkel

  • Medlem
  • 2004-03-19 18:20

Tack Torkel!
Får testa lite olika varianter. Men det lär ju ta ett tag så just nu får det projektet vila.

Glömde säga att unex tydligen heter inexq numera, och det inte är helt lätt att veta vilka filer som är de senaste på tre (3) olika sajter där man kan ladda hem...

1
Bevaka tråden