Bärbar=ömtålig?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag går i köptankar, och tänker såhär "en bärbar dator är ju bra, liten och smidig, tar ingen plats på skrivbordet, surfa trådlöst i soffan och koppla in mig på nätverket på jobbet med min egen dator. Det är ju jättebra. Jag är riktigt sugen på en iBook 15" eller en beg. Powerbook.

MEN.

Så har jag fått för mig att en bärbar dator är ömtåligare än en stationär, vilket kanske är idiotiskt, eftersom en bärbar dator egentligen borde vara krafitgare bygd, för att klara att bäras runt och hanteras lite. Så är det nu säkert inte, men vad säger ni? Håller en bärbar dator lika länge som en stationär? Ja då tänker jag inte på prestandamässig livslängd, utan på den rent mekaniska.

tacksam för era tankar.

mvh Gleisner

• Medlem
  • Tjörn
  • 2004-03-15 19:49

min ibook hängde med till skolan varje dag i ett halvår (sen sålde jag den)
visst fick den sig ett par repor men thats it..
bärbara datorer tål enligt mig VÄLDIGT mycket!

• Oregistrerad
  • 2004-03-15 19:55

Det beror ju självfallet på hur pass varsam du är med den. Är du som de flesta här på forumet, som verkar behandla sina bookar minst lika varsamt som med ett spädbarn :), så håller den nog bra länge...

Hej!
Till min 12 tums iBook har jag en sån här: http://www.macoteket.se/items.cgi?type=item&cathegory=402598&group=normal&stamp=1079387522&extended_info=312063 .
Jättesmidigt och bra, rekomenderas! Den finns till massvis med olika maclaptops.

(vill inte vara petig, men det finns ingen 15 tums iBook, du tänker antagligen på 14tummaren)

/Kristofer

• Medlem
  • Hammarö
  • 2004-03-15 22:18

Min bärbara har mest bara stått på mitt skrivbord, och då klarar de sig mycket bra

• Oregistrerad
  • 2004-03-15 23:13

Min iBook är 3,5år, den håller fortfarande och tuffar på riktigt bra. De första 2 åren hade jag med datorn till skolan, i princip varje dag. Cyklade med den i ryggsäcken, datorn har fått ta hyfsat mycket stryk, aldrig tappat den i golvet dock.

När jag köper min nästa bärbara kommer jag vara ännu mer noggrann med att ha nånting mellan skärmen och tangentbordet när datorn är ihopfälld, annars får man fula avtryck (fettfläckar från tangenterna) på skärmen.

Eventuellt kan firewire-portarna vara ömtåligare på bärbara macar. Jag har läst om det och upplevt själv att porten blivit stekt och slutat fungera. Då måste datorn lämnas in på reparation. Liknande sak på stationära macar har jag inte hört något om.

Trådlös surf är underbart, även om jag nuförtiden mest har iBooken som skrivbordsdator så är det skönt att slippa en sladd:)

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-03-15 23:03

Jag utsätter väl inte min iBook för allt för mycket slit och släng, men jag tar inte i den med silkesvantar heller.
Det enda som är är att locket har blivit lite repigt... det känns som väldigt robusta maskiner.

Om man skall bära med sig sin stationära så mycket som den bärbara och pula ner den i väskor av alla de slag så sätter jag en slant att den har betydligt kortare livslängd än en bärbar.

Det är inte för inte en stationär är just stationär...;)

Min PB 12" följer mig från hemmet till jobbet (oftast nedstoppad i min portfölj i viloläge). Har wlan både hemma och på jobbet vilket innebär att den hela tiden följer med mig. Är iofs ganska varsam, men efter ett års användning har endast gummifötterna tagit stryk. Min bästa dator hittills!

• Medlem
  • 2004-03-16 00:09

En bärbar är en bättre investering pga av att den har en grundfunktionalitet som består. Den är bärbar (duh?)... Jag tror livslängden är ungefär densamma på macar faktiskt. Vissa PC-laptops pajar fläktarna på, och då kan datorn ryka rätt kvickt, men jag har aldrig hört talas om att det hänt på en Mac. Faktiskt.

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-03-16 09:55

Ska väl vara på 5300 som batteriet började brinna ibland...
Nä, nu ska jag inte skrämma trådskaparen här, det där var bra många år sedan, och kvalitén på Apples bärbara datorer idag är grymt mycket bättre än den var då.

• Oregistrerad
  • 2004-03-16 13:24
Ursprungligen av nillon:

Ska väl vara på 5300 som batteriet började brinna ibland...
Nä, nu ska jag inte skrämma trådskaparen här, det där var bra många år sedan, och kvalitén på Apples bärbara datorer idag är grymt mycket bättre än den var då.

Jag tycker 5300:an har fått alldeles för dåligt rykte. Det var en bra maskin. Speciellt den med s/v skärm.
Den hade stil. Men bara för att batteriet brann upp på ngra burkar i början av försäljningen så fick den ett rykte den inte kan tvätta bort. Låter lite som en såpaskådis men, men...

Ursprungligen av Jonny Larsen:

Jag tycker 5300:an har fått alldeles för dåligt rykte. Det var en bra maskin. Speciellt den med s/v skärm.
Den hade stil. Men bara för att batteriet brann upp på ngra burkar i början av försäljningen så fick den ett rykte den inte kan tvätta bort. Låter lite som en såpaskådis men, men...

Tja... i 5300:ans fall var det ju inte bara exploderande batterier som var problemet. Såvitt jag kan minnas fanns det lite fler roliga fel också, t.ex. sprickor i höljet, lossnande skärmar och diverse skumma hårdvarufel orsakade av dålig komponentkvalitet. Men exploderande batterier är inget unikt för 5300:an - nu när alla laptops har litiumbatterier finns alltid en viss explosionsrisk. Det kräver iofs att batteriets övervakningselektronik är defekt, men måndagsexemplar finns ju alltid.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-03-16 13:19

En bärbar dator är nog den enda maskinen som jag skulle fundera på att fixa AppleCare till.
Datorn är inte ömtåligare bara att den får ofta mycket mer stryk än en stationär som bara sitter still vid skrivbordet.
En knäckt skärm, DVD läsare eller låda och du har gått flera tusen plus.

Min uppfattning är att iBook samt Powerbook 12" är väldigt stöttåliga. Själv halkade jag i vintras och landade på portföljen med min iBook i, men den klarade sig finfint.Den känns väldigt robust. Likaså min kompis PB 12" känns väldigt tålig, dock får man vara lite försiktigare med PB 15" enligt mig, då den känns betydligt mer bräcklig.

//fredrik

• Oregistrerad
  • 2004-03-16 19:33

Klart att du ska ha en bärbar Gleisner. Bara att få glida in på redaktionen med en mac är värt mycket. Och om man skyddar den från elaka händer, så håller den fint. Grejen med en bärbar mac är att man tycker så mycket om den att man handskas varsammare med den än med andra ömtåliga saker, till exempel barn.

De nya bärbara macar jag har hållt i har kännts mycket stabila. KÖP!

Jag kånkar runt med min PB hela dagarna, har väl haft tur och inte tappat den eller så iofs, men det är himla skönt att kunna variera arbetsställning och arbetsställe som man vill.
Dock har jag några icke orginalbatterier som jag använder ibland, de kan glappa (macoteket).
Det är ruskigt irriterande om man ligger å CAD'ar eller nått och datorn bara tvärslocknar för att man lyft den med enhandsgrepp (chassit böjer sig=batteriglapp).

1
Bevaka tråden